Därför vill ingen längre revoltera mot Svensson-livet

Och då ska ingenting oförutsett som kostar dyra pengar hända heller, förstås, så att de måste nalla av budgeten.
Precis. Inga sjuka djur, inga nya skor, jackor osv. Och så får de inte ha någon bil som behöver lagas eller ha nya däck.

Jag tror att det blir svårt! Min erfarenhet är att bilar behöver nya däck ibland, och de behöver lagas. Och tyvärr behöver djuren veterinärvård i mängder om man har oflyt.
 
Precis. Inga sjuka djur, inga nya skor, jackor osv. Och så får de inte ha någon bil som behöver lagas eller ha nya däck.

Jag tror att det blir svårt! Min erfarenhet är att bilar behöver nya däck ibland, och de behöver lagas. Och tyvärr behöver djuren veterinärvård i mängder om man har oflyt.
Eller att en själv behöver gå till tandläkaren 🙈
 
Fast det är väl ändå rimligt att man får spara ett tag om man vill köpa något dyrt?

Absolut att alla inte har möjligheten, men om vi nu tänker oss de där ca 20-åringarna. De kanske inte kan köpa sitt hus när de är 25, utan får vänta till ca 30, och de kommer att få kämpa en del om det är nära en större stad.

Det är väl inte samma sak som ”det är en ouppnålig dröm”?
 
Har hus sedan fyra år tillbaka. Slet som djur under flera år för att få ihop till kontantinsatsen (personlig assistent). Maken var soldat, skojar inte - grundlön på 14’. Så det går, man får leva sparsamt och göra uppoffringar. Och framför allt vara villig att lämna den dyra storstaden. Har 50 min med tåg till Malmö C, 23 min till Lund C. Betalade 675’ för ett hus utan större renoveringsbehov.
Jag pratar nybygge, att bygga nytt hus kostar lika mycket överallt. Det är typ bara priset på tomten som varierar om du bor i storstad eller Norrlands inland.
 
Det är typ bara priset på tomten som varierar om du bor i storstad eller Norrlands inland.

Gissar att det dock varierar rejält, tomter där vi kikar ligger kring 5 milj. Sen finns det billigare men skulle gissa att dessa är hemskt bökiga att bygga på och är billigare därmed.
 
Det beror på - det finns inga lediga "spartanska" bostäder i Stockholm, om du inte har kontakter eller tiotals år i bostadskön är det andra-tredje hand som gäller eller om du har tid i kön nyproducerat och då får du räkna med 10-15 000 för en tvåa.

Ja, jag har en ingift släkting som flyttade hit från London. Hon undrade hur hon skulle skaffa boende och jag hade inget svar. Hon var 23 då så hade ingen insats att köpa för, och inga ködagar. Så jag gav rådet att leta 2:a hands lägenheter vilket hon gjorde, men det kostar ju som sagt och begränsar möjligheten att spara.

Sen såklart att det går (ofta), det beror väl lite på vilka uppoffringar man är villig att göra och vilka förutsättningar man har. Jag slår ofta ner på mig själv för att jag har varit dålig på att spara när jag var yngre, men när jag tänker tillbaks på det så kanske det inte varit så enkelt heller. När jag var 25 och åren därefter hade jag hyra och räkningar på 13 500:-/månad, och fick ut ca 20 000 efter skatt. 6 500:- är inte jättemycket pengar kvar, och när jag var ung så ville jag såklart också gå på fester med mina kompisar och åka på någon resa per år. Det är lätt att tänka nu att "jag borde ha sparat", men ärligt talat så är jag glad att jag levde loppan som ung. Jag och sambon kommer att köpa vårt hus i framtiden, det kanske bara blir 5 år senare än vad vi egentligen velat och vad är det på en hel livstid. I relation till att ha suttit hemma på kammaren i 25-års åldern.
 
Ja, jag har en ingift släkting som flyttade hit från London. Hon undrade hur hon skulle skaffa boende och jag hade inget svar. Hon var 23 då så hade ingen insats att köpa för, och inga ködagar. Så jag gav rådet att leta 2:a hands lägenheter vilket hon gjorde, men det kostar ju som sagt och begränsar möjligheten att spara.

Sen såklart att det går (ofta), det beror väl lite på vilka uppoffringar man är villig att göra och vilka förutsättningar man har. Jag slår ofta ner på mig själv för att jag har varit dålig på att spara när jag var yngre, men när jag tänker tillbaks på det så kanske det inte varit så enkelt heller. När jag var 25 och åren därefter hade jag hyra och räkningar på 13 500:-/månad, och fick ut ca 20 000 efter skatt. 6 500:- är inte jättemycket pengar kvar, och när jag var ung så ville jag såklart också gå på fester med mina kompisar och åka på någon resa per år. Det är lätt att tänka nu att "jag borde ha sparat", men ärligt talat så är jag glad att jag levde loppan som ung. Jag och sambon kommer att köpa vårt hus i framtiden, det kanske bara blir 5 år senare än vad vi egentligen velat och vad är det på en hel livstid. I relation till att ha suttit hemma på kammaren i 25-års åldern.
Precis det här! Jag la varenda krona på hästarna fram till att jag var ungefär 25 år. Tror jag sparade 500kr/ månad i något år innan. Men de tävlingar/träningar/meeting vi var på är fantastiska minnen, för livet. En tid som aldrig hade gått att uppleva igen på samma sätt.

Nu löste sig en gård för oss ändå, dels för att vi bor i norra Västerbotten (inga Stockholmspriser alltså) och dels för att vi kunde låna på pappas stuga då vi helt saknade kontantinsats. Plus en stor portion tur, då vi fick köpa utan att huset kom ut till budgivning då sambon hyrt stuga på gården i cirka 15 år.
 
Du gjorde något fel när du skrev in på miniräknaren. Antag ett par som tjänar 50K efter skatt tillsammans. De lever på 30K och sparar undan 20K varje månad.

20K*12*3 = 960K

Så på tre år sparar de in insatsen till huset.
Men minns också att detta är höginkomsttagare. De tjänar då mer än 50% av alla inkomsttagare i Sverige OCH ungefär fyra gånger mer än sjukpensionärer eller garantipensionärer. De tjänar också 2-3 gånger mer än vårdare inom äldreomsorgen.

Att några fiktiva höginkomsttagare teoretiskt sätt skulle kunna spara ihop insatsen på 3-4 år om inget oförutsätt som t.ex. en tandläkarräkning inträffar, innebär inte att det är en uppnåelig dröm för alla svenskar.
 
Men minns också att detta är höginkomsttagare. De tjänar då mer än 50% av alla inkomsttagare i Sverige OCH ungefär fyra gånger mer än sjukpensionärer eller garantipensionärer. De tjänar också 2-3 gånger mer än vårdare inom äldreomsorgen.

Att några fiktiva höginkomsttagare teoretiskt sätt skulle kunna spara ihop insatsen på 3-4 år om inget oförutsätt som t.ex. en tandläkarräkning inträffar, innebär inte att det är en uppnåelig dröm för alla svenskar.
De får inte heller ha den dåliga smaken att skaffa barn, bil eller husdjur
 
De får inte heller ha den dåliga smaken att skaffa barn, bil eller husdjur
Detta blir ju dock ett konstigt argument. Jag håller förstås med om att det där är en väldig glädjekalkyl att ett ungt par skulle sitta och spara 20 papp i månaden, haha.

Men att säga att de inte får ha den "dåliga smaken att skaffa barn eller husdjur" är ju bara weird. Om de nu ska maxispara för hus några år så nä, då skaffar man lämpligen inte barn just de åren, eller husdjur. Det är bara logiskt att man inte skaffar sig extra stora utgifter precis de år man försöker spara som allra mest. Bil kanske man måste ha för att kunna jobba.
 
Jag menar inte att det är fel att saker kostar pengar. Jag menar att vi inte får glömma bort att det faktiskt är stora grupper i vårt samhälle som ska klara sig på summor en bra bit under 10 000 per månad efter skatt. Garantipensionen och sjukpenningen ligger flera tusen under fattigdomsgränsen redan innan skatt.

Och det är dyrt att vara fattig. Ofta kan man inte hyralägenhet om inkomsten inte är 3,5 gånger årshyran - så även soc eller bostadstillägg hjälper sällan. På blocket kostar hyresrum 6000-15000 kr i månaden i Stockholm - bostadstillägget är max 5100 kr. Ofta blir maten dyrare om boendet inte är stabilt - mindre möjligheter att storhandla och laga mat.

Det är sådant som alla svenskar bör vara medvetna om oavsett var man står på den politiska skalan.
 
Detta blir ju dock ett konstigt argument. Jag håller förstås med om att det där är en väldig glädjekalkyl att ett ungt par skulle sitta och spara 20 papp i månaden, haha.

Men att säga att de inte får ha den "dåliga smaken att skaffa barn eller husdjur" är ju bara weird. Om de nu ska maxispara för hus några år så nä, då skaffar man lämpligen inte barn just de åren, eller husdjur. Det är bara logiskt att man inte skaffar sig extra stora utgifter precis de år man försöker spara som allra mest. Bil kanske man måste ha för att kunna jobba.
Den kalkylen där de sparar så mycket innehåller ingen bil (försäkring runt 500-1000 kr per månad, parkering samma summor, underhåll, skatt, drivmedel)

Innan du kommer upp i medellönen har du pluggat och sannolikt jobbat ett par år, dvs vi talar om folk som om de existerade skulle vara 25-35. En ålder då att avstå barnet/barnen kanske känns mer än att inte få villan
 
Medianlönen i Sverige 2020 var 31 700 kr. Så vårt fiktiva par tjänar alltså 4000kr mer per månad än 50% av inkomsttagarna. Faktum är att de ligger högt i den fjärde kvantilen. De hör alltså till de ca 30% som tjänar mest i Sverige enligt SCB.

Inget bra bevis för att drömmen kan uppnås av alla
 
Men minns också att detta är höginkomsttagare. De tjänar då mer än 50% av alla inkomsttagare i Sverige OCH ungefär fyra gånger mer än sjukpensionärer eller garantipensionärer. De tjänar också 2-3 gånger mer än vårdare inom äldreomsorgen.

Att några fiktiva höginkomsttagare teoretiskt sätt skulle kunna spara ihop insatsen på 3-4 år om inget oförutsätt som t.ex. en tandläkarräkning inträffar, innebär inte att det är en uppnåelig dröm för alla svenskar.

Gud vad jag håller med dig där!
 
Om de nu ska maxispara för hus några år så nä, då skaffar man lämpligen inte barn just de åren, eller husdjur.

Jag tänker att det är en sak att spara pengar på ett normalt sätt, d.v.s. att livet liksom löper på samtidigt, och en annan att avsätta några år till att spara till max. Det klart att det går att spara alla sina pengar som blir över efter tak över huvudet och mat, men om man pratar bostadsmarknad och möjligheter till köp rent generellt så är det nog rimligare att tänka normalt sparande. Alltså att en person eller ett par avsätter pengar till insats varje månad, men att livet samtidigt sker. Barn är ju inte alltid planerat osv.

Själva har vi studerat också, 5 år var, så då var man plötsligt 25 när man ens började arbeta. Lite andrahandskontrakt var, lite resor och normalt ungt leverne. Inte satt vi när vi var 20 år och funderade på hur vi på optimalt sätt skulle kunna köpa hus när vi var 30+ :p Det klart att man inte kan leva loppan hela livet och sedan tjura över att man inte kan köpa villa, men jag tycker ändå att det i diskussion kan vara bra att utgå från hur livet ser ut för de flesta och hur bostadsmarknaden påverkar de flesta. Att unga par med god inkomst KAN sitta på kammaren och power-spara, ja det klart, det finns alltid riktigt ambitiösa personer som har tydliga mål. Gällande just drömboenden så är min erfarenhet dock att dessa drömmar dyker upp senare i livet, och då blir ju allt lite förskjutet också.
 
Men minns också att detta är höginkomsttagare. De tjänar då mer än 50% av alla inkomsttagare i Sverige OCH ungefär fyra gånger mer än sjukpensionärer eller garantipensionärer. De tjänar också 2-3 gånger mer än vårdare inom äldreomsorgen.

Att några fiktiva höginkomsttagare teoretiskt sätt skulle kunna spara ihop insatsen på 3-4 år om inget oförutsätt som t.ex. en tandläkarräkning inträffar, innebär inte att det är en uppnåelig dröm för alla svenskar.

Inte för alla kanske men för många. Men de flesta har väl inte det som någon dröm utan vill fokusera på familj, vänner och intressen. Andra har sparkapital sedan innan eller föräldrar som kan ställa upp.

En polare till mig som just skiljt sig och flyttat till en trea, berättade hur sjukt skönt han tycker att det är att slippa villa-livet och de måsten som det innebär. Det blir märkligt om man tror att alla vill bo villa.
 
Inte för alla kanske men för många. Men de flesta har väl inte det som någon dröm utan vill fokusera på familj, vänner och intressen. Andra har sparkapital sedan innan eller föräldrar som kan ställa upp.

En polare till mig som just skiljt sig och flyttat till en trea, berättade hur sjukt skönt han tycker att det är att slippa villa-livet och de måsten som det innebär. Det blir märkligt om man tror att alla vill bo villa.

Jag trodde tråden handlade om just villa, Volvo, vovve?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp