Därför vill ingen längre revoltera mot Svensson-livet

Vi brukar skratta åt alla boomers som kör "på min tid..." och "det var bättre för".. "Dagens ungdomar är så lata".

Ja, det där alltså! Det bor boomers i det villaområde som jag drömmer om, som köpte sina hus för 35 år sedan för 1 miljon och bara "Jaja, det löser sig säkert" medan de strosar runt på sina fina tomter med havets glitter i bakgrunden. JA MEN JAG HAR INTE 10 MILJONER, ANETTE! SÅ VI KAN INTE BLI GRANNAR! :rofl:

Men sen tror jag en del stirrar sig blinda på sociala medier och influencers också, och tror att alla unga drömmer om fillers och följare. Det finns lite mer bredd än så, även om dessa ungdomar syns och hörs mycket.
 
Antar att du inte tycker socialdemokrater är vänster då? Isåfall förstår jag vad du menar.
Jo men Aftonbladet är EN tidning. Du skrev ju att tidningen i exemplet är en av få som inte är vänster. Så då undrar jag såklart vilka de andra vänstertidningarna är. Vad jag ser det så är majoriteten liberala. Men jag kan ju ha missat några stora dagstidningar. Jag läser inte tidningar så ofta.
 
Ja, det där alltså! Det bor boomers i det villaområde som jag drömmer om, som köpte sina hus för 35 år sedan för 1 miljon och bara "Jaja, det löser sig säkert" medan de strosar runt på sina fina tomter med havets glitter i bakgrunden. JA MEN JAG HAR INTE 10 MILJONER, ANETTE! SÅ VI KAN INTE BLI GRANNAR! :rofl:

Men sen tror jag en del stirrar sig blinda på sociala medier och influencers också, och tror att alla unga drömmer om fillers och följare. Det finns lite mer bredd än så, även om dessa ungdomar syns och hörs mycket.
Precis som alla "boomers" inte direkt är dessa människor heller ;)
 
Jo men Aftonbladet är EN tidning. Du skrev ju att tidningen i exemplet är en av få som inte är vänster. Så då undrar jag såklart vilka de andra vänstertidningarna är. Vad jag ser det så är majoriteten liberala. Men jag kan ju ha missat några stora dagstidningar. Jag läser inte tidningar så ofta.
Aftonbladet är samtidigt ca 30% större än Expressen/GT/kvällsposten - tillsammans. Dubbelt så stor som GP.
Den statliga televisionen är vänsterviktad, och samtidigt den enda som är oss påtvingad via skatt.

Sen håller jag inte direkt med om att dessa tidningar skulle vara "höger" eller konservativa, antar att det är därför du använder ordet liberal istället för höger/konservativ? Eller tycker du liberaler är konservativa?

Jag läser heller inte tidningarna så ofta, pga den extremt dåliga kvaliteten på skribenterna.
 
Ja, det där alltså! Det bor boomers i det villaområde som jag drömmer om, som köpte sina hus för 35 år sedan för 1 miljon och bara "Jaja, det löser sig säkert" medan de strosar runt på sina fina tomter med havets glitter i bakgrunden. JA MEN JAG HAR INTE 10 MILJONER, ANETTE! SÅ VI KAN INTE BLI GRANNAR! :rofl:

Men sen tror jag en del stirrar sig blinda på sociala medier och influencers också, och tror att alla unga drömmer om fillers och följare. Det finns lite mer bredd än så, även om dessa ungdomar syns och hörs mycket.

Kruxet är väl att bostadsrätter också är svindyra idag (såg en tvåa i min hemstad för fyra miljoner plus hyra. Och då är min hemstad en liten stad) så äldre i stora hus har inte råd att flytta (eller vill öka sin månadskostnad med tusentals kronor). Så då sitter det två personer i en villa som passar barnfamiljer. Och då drivs ju priserna upp på de få hus som kommer ut på marknaden.

Men nån gång borde väl bostadsbubblan spricka? Vad gör folk som tagit stora lån när lånen helt plötsligt inte blir så förmånliga längre? Det är jag rädd för.
 
Ja, det där alltså! Det bor boomers i det villaområde som jag drömmer om, som köpte sina hus för 35 år sedan för 1 miljon och bara "Jaja, det löser sig säkert" medan de strosar runt på sina fina tomter med havets glitter i bakgrunden. JA MEN JAG HAR INTE 10 MILJONER, ANETTE! SÅ VI KAN INTE BLI GRANNAR! :rofl:

Men sen tror jag en del stirrar sig blinda på sociala medier och influencers också, och tror att alla unga drömmer om fillers och följare. Det finns lite mer bredd än så, även om dessa ungdomar syns och hörs mycket.
Min morfar är helt övertygad om att jag kan köpa en lägenhet nästa år när jag sparat. Har gjort en snabb kalkyl där jag sparar helt okej varje månad och kommer då ha 70 000, inte direkt mycket till kontantinsats, haha! Han tror även att jag skämtar när jag påpekar att en nybyggt tvåa här i stan kostar ungefär 12000 i månaden i hyra. Visst, han är av det äldre gardet, men ändå.
 
Är det många som pendlar så finns det större chans att kollektivtrafiken byggs ut, sen måste man även inse att vad man anser är rimligt är olika. Min mamma bor i Täby och gnäller över att bussarna går så sällan, då menar hon de som går en gång i timmen, nästan dygnet runt. Där jag bor går bussarna varannan timme på morgon och kväll och inte alls på helgerna, våra perspektiv är väldigt olika och jag upplever henne som ganska bortskämd och man får väl lov att planera lite om man vill slippa ha bilen.

För mig är det helt obegripligt att man kan sucka över att behöva vänta 10 min på nästa tunnelbana, det är ju liksom ingenting. ;)
Jag har själv bott i Täby och flyttade därifrån på grund av de usla kommunikationerna. Jag blev chockad över att bussarna gick så sällan, och då bodde jag ändå i ett område nära Täby centrum. Då bodde mina föräldrar kvar i ett område i en grannkommun där kommunikationerna tätnat till att bussar gick varje kvart så jag hade räknat med en i halvtimmen. Dessutom kunde de bussar som kom vara både korta och överfulla, så behov av tätare turer fanns, även långa bussar kunde vara knökfulla när de kom till min hållplats.
 
Aftonbladet är samtidigt ca 30% större än Expressen/GT/kvällsposten - tillsammans. Dubbelt så stor som GP.
Den statliga televisionen är vänsterviktad, och samtidigt den enda som är oss påtvingad via skatt.

Sen håller jag inte direkt med om att dessa tidningar skulle vara "höger" eller konservativa, antar att det är därför du använder ordet liberal istället för höger/konservativ? Eller tycker du liberaler är konservativa?

Jag läser heller inte tidningarna så ofta, pga den extremt dåliga kvaliteten på skribenterna.

Ja men det är fortfarande inte så att de flesta tidningar är vänster.

Jag har aldrig skrivit att de liberala tidningarna är konservativa. Citera mig gärna där jag har gjort det så kan vi reda ut det.

SVT är mig veterligen ingen tidning. Om du vill debattera public service kanske du kan starta en egen tråd om det? Och sen får du gärna svara på min fråga om ditt ursprungliga påstående.
 
Men nån gång borde väl bostadsbubblan spricka?

Det kan man tycka. Samtidigt, om man jämför exempelvis Stockholm med andra huvudstäder i västvärlden så är priserna fortfarande låga. Jag blir inte förvånad om Stockholm kommer att se ut som exempelvis London om många år. En mycket större stad, med hutlösa priser. En vän från London ansåg det så lyxigt här, att unga (20-30 åringar) bodde ensamma. Han var van vid att man bor med sin familj, sen med vänner, sen med sambo och sedan bildar egen familj. Att ha ett eget boende i den åldern var för honom extremt ovanligt. Kanske ser det ut så i Stockholm i framtiden.
 
Det kan man tycka. Samtidigt, om man jämför exempelvis Stockholm med andra huvudstäder i västvärlden så är priserna fortfarande låga. Jag blir inte förvånad om Stockholm kommer att se ut som exempelvis London om många år. En mycket större stad, med hutlösa priser. En vän från London ansåg det så lyxigt här, att unga (20-30 åringar) bodde ensamma. Han var van vid att man bor med sin familj, sen med vänner, sen med sambo och sedan bildar egen familj. Att ha ett eget boende i den åldern var för honom extremt ovanligt. Kanske ser det ut så i Stockholm i framtiden.

Jag tror jag betalade runt £600 pund i månaden kallhyra för min etta med kokvrå i Kensington. Vet inte hur jag lyckades få tag på den.
Men har haft en del andra skruttiga boenden innan den. Men överlag var det lättare att få tag på förstahandshyreskontrakt där, om man var beredd på låg standard.

Men köpa boende fanns ju inte på kartan! Speciellt inte med de usla minimilönerna som finns där. Alla jag känner med egna hus i Storbritannien är över femtio och nåt slags arv är inblandat.
 
Det kan man tycka. Samtidigt, om man jämför exempelvis Stockholm med andra huvudstäder i västvärlden så är priserna fortfarande låga. Jag blir inte förvånad om Stockholm kommer att se ut som exempelvis London om många år. En mycket större stad, med hutlösa priser. En vän från London ansåg det så lyxigt här, att unga (20-30 åringar) bodde ensamma. Han var van vid att man bor med sin familj, sen med vänner, sen med sambo och sedan bildar egen familj. Att ha ett eget boende i den åldern var för honom extremt ovanligt. Kanske ser det ut så i Stockholm i framtiden.

Det räcker med att ta sig till Oslo. Finns få i ung ålder där som har råd att bo ensamma. Det är kollektiv som gäller, även för norrmännen.
 
:DBara en sådan sak att det knappast finns kommunala bostadsbolag. Som fattigpensionär eller sjukpensionär kan du knappast få ett hyreskontrakt - din pension blir inte 3,5 gånger hyran vilket är ett vanligt krav. Du kan också få problem om du inte är tillsvidare anställd. Jag bor i Stockholmsförort - även människor med jobb (inom t.ex. barnomsorgen) har svårt att hitta bostäder de får hyra även när de har tillräcklig kötid. Förlora sin bostad kan man ju om man bryter med en sambo, huset brinner ned etc.

Och förr kunde samhället hjälpa om man blev bostadslös - de flesta kan numera med "tak över huvudet garantin" räkna med ett rum på ett vandrarhem, som man i många fall får ansöka om varje dag .

Avgrunden har blivit djupare.
När jag blir pensionär och småskröplig ska jag skriva in mig på kurser och flytta till studentkorridor. Jag kommer vara halvdöv så festande lär jag inte störa mig på och kan alltid lära någon laga mat mot att dom går och handlar åt mig 😛
 
Ja men det är fortfarande inte så att de flesta tidningar är vänster.

Jag har aldrig skrivit att de liberala tidningarna är konservativa. Citera mig gärna där jag har gjort det så kan vi reda ut det.

SVT är mig veterligen ingen tidning. Om du vill debattera public service kanske du kan starta en egen tråd om det? Och sen får du gärna svara på min fråga om ditt ursprungliga påstående.
Men.. vad menar du? Jag menar förstås media och inte bara fysiska kvällsblaskor. Förlåt om det var otydligt.

Jag tänkte inte debattera detta alls, och särskilt inte med 10 pers samtidigt vilket kommer hända om jag startar en sådan tråd. Men vill du debattera med mig specifikt så kan vi ju ta en PM-diskussion om det. Fritt fram!

Du verkar vilja bevisa att nått inte är vänster genom att säga att de är "liberala". Varför säger du inte höger eller konservativ då?

Vad är din definition av vänster?
 
Jag tror mycket på samma som du var inne på @Voeux att trygghet och stabilitet blir viktigt i en otrygg värld.
Fast inkomst, stabilt jobb, familj och eget boende.

Där jag bor är priserna fortfarande rimliga trots väldigt bra kommunikationer både med pendeltåg och motorväg som ger korta restider.
Samhället expanderar hela tiden med nya villaområden. Både små enplansvillor och stora, vräkiga hus med Teslor på uppfarten.

Jag känner inte att jag revolterar, jag gör det jag vill och det som känns bäst för mig.
Har ju testat att vara gift, köpa och bo i hus osv. Nej tack 😁
Kontorstider och rutiner ger mig ågren och illamående.
Trivs bäst med att vara en barnfri hästnörd som jobbar konstiga tider och bor i hyresrättmed en hög djur 😍
 
Det kan man tycka. Samtidigt, om man jämför exempelvis Stockholm med andra huvudstäder i västvärlden så är priserna fortfarande låga. Jag blir inte förvånad om Stockholm kommer att se ut som exempelvis London om många år. En mycket större stad, med hutlösa priser. En vän från London ansåg det så lyxigt här, att unga (20-30 åringar) bodde ensamma. Han var van vid att man bor med sin familj, sen med vänner, sen med sambo och sedan bildar egen familj. Att ha ett eget boende i den åldern var för honom extremt ovanligt. Kanske ser det ut så i Stockholm i framtiden.
Samma i de flesta storstäder i världen.. Helt galet tycker alla mina kompisar utomlands att jag har kunnat ha egen lägenhet sen jag började jobba.
 
Exakt, så kan vi sörja min situation en stund nu sen kan alla andra få flytta hem så jag kan få mitt hus? :angel: :D

Nej, skämt åsido! Jag kan visserligen tycka att det finns något sunt i att villa och bil inte tas för givet längre. Vi lever i ett utav världens rikaste länder och jag kan också bli lite provocerad av hur många tar detta för givet. För några år sedan var det populärt (här i stan) inför en stundande 30-års kris att säga upp sig från jobbet och sticka till Bali/Thailand/Vietnam ett år. De ansåg att de "brutit sig loss från hamsterhjulet" och normen (tjena!). Nu är de hemma igen och jobbar och jag säger bara - välkommen tillbaks till verkligheten. De flesta av oss behöver arbeta, och befinna oss i hamsterhjulet, för att ha råd med mat och tak över huvudet. Jag tycker att bostadsmarknaden bör se bättre ut, ja, men jag tycker också att man måste kunna se ett värde i att ha en trygg anställning och ett boende. Det är många i världen som inte har det.
Att ta villa, vovve och volvo för givet är förunnat en del av befolkningen. I min omgivning är det väldigt många som drömmer om ett eget hyreskontrakt - köer och inkomstkrav gör att man bor i "andra hand" eller inneboende. Och bil är inte att drömma om.

Det var sura miner om att invandrare går före i bostadskön - då var det en flyktingfamilj från Syrien som fått hjälp att fixa en lägenhet på 25 kvm :( Ett exempel på hur samhället gullar med "dem".

En ung flicka jag mötte i kollektivtrafiken berättade om hennes farsa (en kåt gamling på 35) som flyttat in i värsta största huset med sin nya familj (det handlade om en fyra, dvs om en lägenhet som många skulle anse för liten för en stor familj. Jag berättade inte att jag fn bor själv och ensam i en fyra)
 
Jag känner igen mig väldigt mycket. Jag vill ha villa, volvo och vovve, helt klart. Dock inte hus i samhälle, utan på landet med lite mark. 34 år gammal och har hittills aldrig haft ett heltidsjobb som tillsvidare anställd. Aldrig tagit semester. (Jag har dock hunnit med två st långtidssjukskrivningar...).

Jag och sambon har förvisso 200 000 tusen till handpenning ihop, men det är ju verkligen en piss i Mississippi. Framförallt nu när man behöver 15% till handpenning istället för 10% som det var på mina föräldrars tid. Jag har insett att jag som absolut tidigast kan förverkliga min dröm när jag är 45-50. Innan dess kommer jag få hyra boende. Har jag flyt så hittar jag en mindre gård att hyra så att jag kan leva ungefär som jag vill. Men då dröjer det längre innan jag kan köpa istället.

Men jag har iaf vovve och volvo, det får jag nöja mig med i många år framöver. Min generations framtid är tyvärr inte så ljus. Ibland känns det lite tröstlöst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp