Därför vill ingen längre revoltera mot Svensson-livet

Jag tror ju visserligen inte att en vanlig villa kring Stockholm kostar 7-12 miljoner på grund av invandringen. Det är grupper som inte konkurrerar om samma boenden, åtminstone inte om vi pratar flyktinginvandring.
Man gör frågan mindre komplex än vad den är om man tror att invandringen är den största orsaken till skenande bostadspriser.
En grej är att man skulle sålt ut allmännyttan och inte tillfört nya bostäder som folk har råd med i tillräckligt hög utsträckning. Äldre som inte kunnat flytta från sina stora villor för att det blir för dyrt att flytta till mindre. Osv osv
 
Marknadshyror är inte så enkelt som vissa vill påskina.

De enkla nationalekonomiska modeller de flesta använder för sin analyser (om utbud och efterfrågan och jämviktslägen) gör vissa antaganden.

När det gäller bostäder blir det t.ex. galet när man inte räknar med transaktionskostnader - det är inte bara att flytta till ett nytt boende. Helt uppenbart är det inte gratis och friktionsfritt att flytta - det handlar dels om rena flyttkostnader, sökkostnader för ett nytt boende etc, dels om kostnader som att boendet är valt utifrån närhet till arbete och skolor. När någon väl bor i en lägenhet kan man därför räkna med en reservationshyra som överstiger marknadshyran. Givet ett osymmetriskt maktförhållande på marknaden kommer bara något så här enkelt att leda till att den marknaden inte fungerar effektivt.

OM du dessutom gör antagandet att samhället inte kommer att låta människor (eller utvalda grupper som barn) frysa ihjäl under tiden innan en jämviktshyra uppnås eller om de (deras föräldrar) inte har betalningsförmågan att betala marknadshyror, kommer hyresmarknaden ytterligare att snedvridas.

Sedan om du räknar med att utbudet också är oelastiskt - det går helt enkelt inte att trolla fram mer lägenheter på Strandvägen som ett svar på att efterfrågan driver upp priserna. De prydliga modellerna bygger på att både efterfrågan och utbud kan variera. Kan utbudet inte öka kommer en marknadshyra inte att leda till att efterfrågan ger nya bostäder, den kommer bara att leda till en annan fördelning av de bostäder som finns.

Varken att införa marknadshyror eller att stoppa invandringen är någon quick fix på problemet.
 
Det här påminner mig om en äldre person som förut fanns i min närhet och hittade fel i allt jag gjorde. Hon tyckte tex att det var uselt att jag, när jag slutade gymnasiet på annan ort, flyttade in till en förälder när jag kom tillbaka till Sthlm. När hon var i gymnasieålder hade hon minsann bestämt sig för att jobba med kläder, fått jobb i en klädbutik och då kunnat köpa sig sin första lägenhet (mitt inne i en del av Sthlm som nu är bland de dyraste). Visst erkände hon att priserna på bostäder gått upp, men "folk bor ju där, så då kan du också skaffa bostad på en gång bara du vill!" :cautious: (Att hon köpte sin bostad för typ 30 000kr och många år senare sålde den för flertalet miljoner glömde hon visst ha med i beräkningen)
 
Det här påminner mig om en äldre person som förut fanns i min närhet och hittade fel i allt jag gjorde. Hon tyckte tex att det var uselt att jag, när jag slutade gymnasiet på annan ort, flyttade in till en förälder när jag kom tillbaka till Sthlm. När hon var i gymnasieålder hade hon minsann bestämt sig för att jobba med kläder, fått jobb i en klädbutik och då kunnat köpa sig sin första lägenhet (mitt inne i en del av Sthlm som nu är bland de dyraste). Visst erkände hon att priserna på bostäder gått upp, men "folk bor ju där, så då kan du också skaffa bostad på en gång bara du vill!" :cautious: (Att hon köpte sin bostad för typ 30 000kr och många år senare sålde den för flertalet miljoner glömde hon visst ha med i beräkningen)
Skrattar åt personen, folk är inte kloka! :laugh:
 
För min del upplever jag framför allt att G-P är oerhört mycket mer konservativ än för 15 år sedan (i praktiken sedan vintern 2015). Tidningen gjorde ju en rätt radikal högersväng och med den kommer, förstås, mer eller mindre uttalat värdekonservativa ledarskribenter.

Hur som helst, jag tycker att texten är litet kluven. Skribenten raljerar konservativt över upplösta normer på kärleksområdet samtidigt som grundstenen för hela trygghetsresonemanget utgörs av ökande osäkerhet på arbetsmarknaden och minskande tillgänglighet på bostadsmarknaden - två processer som drivits hårt av just den marknadsliberala politik som G-P numera dyrkar.
Precis min tanke. Hur sjutton kom liksom Tinder och uppbrutna normer kring parbildning in i frågan om trygghet på arbets- och bostadsmarknaden? Oerhört märkligt dessutom kommande just från GP som i flera år gav fritt spelrum åt Teodorescus elitistiska svingar syftande till inget annat än hårdare social utslagning för dem som inte "skärper till sig". GP tycks i många delar hoppat höger om Svenskan, vilket man nog ska ha i åtanke när man läser denna typ av krönikor.
 
Skrattar åt personen, folk är inte kloka! :laugh:
Näe, såhär i efterhand så kan jag också skratta åt det. Där och då var det inte så kul att få upptryckt i ansiktet hur lat och dum jag var som inte ordnat allt.

Det känns som om allting är så uppdelat, som om hälften av mina vänner och bekanta har drömt om att någon gång, på något sätt, kunna skaffa sig en trevlig bostad och fast jobb. Andra hälften har i princip tagit för givet att så fort man har ett jobb så köper man sig en lägenhet, gärna ganska nyproducerad sådan också.

Andra hälften har dock haft en annan sak gemensamt också: ångest. Så fort de börjat inse att de kanske inte kommer få tag på en bostad så lätt som de fått lära sig av deras föräldrar att det är, herregud vilken ångest de får! Personer med långt mycket bättre grundförutsättningar än vad jag någonsin haft, som helt ärligt rullar ihop sig i soffan, gråter och undrar hur de någonsin ska klara livet öht.

Jag tror absolut inte på att det bästa är att ha det tillräckligt tufft för att bara kunna drömma om jobb + bostad, men det känns på något sätt som att allt hänger ihop. De som faktiskt kan ta sådant för givet är ju ofta de som också påverkar hur lätt/svårt det är för andra, tex genom att rösta på politiska partier som bara är ute efter att gynna de redan rika osv. Ju mer uppdelat allt blir, desto sämre för alla i längden, även om de rikaste kanske inte förstår det alla gånger.
 
Marknadshyror är inte så enkelt som vissa vill påskina.

De enkla nationalekonomiska modeller de flesta använder för sin analyser (om utbud och efterfrågan och jämviktslägen) gör vissa antaganden.

När det gäller bostäder blir det t.ex. galet när man inte räknar med transaktionskostnader - det är inte bara att flytta till ett nytt boende. Helt uppenbart är det inte gratis och friktionsfritt att flytta - det handlar dels om rena flyttkostnader, sökkostnader för ett nytt boende etc, dels om kostnader som att boendet är valt utifrån närhet till arbete och skolor. När någon väl bor i en lägenhet kan man därför räkna med en reservationshyra som överstiger marknadshyran. Givet ett osymmetriskt maktförhållande på marknaden kommer bara något så här enkelt att leda till att den marknaden inte fungerar effektivt.

OM du dessutom gör antagandet att samhället inte kommer att låta människor (eller utvalda grupper som barn) frysa ihjäl under tiden innan en jämviktshyra uppnås eller om de (deras föräldrar) inte har betalningsförmågan att betala marknadshyror, kommer hyresmarknaden ytterligare att snedvridas.

Sedan om du räknar med att utbudet också är oelastiskt - det går helt enkelt inte att trolla fram mer lägenheter på Strandvägen som ett svar på att efterfrågan driver upp priserna. De prydliga modellerna bygger på att både efterfrågan och utbud kan variera. Kan utbudet inte öka kommer en marknadshyra inte att leda till att efterfrågan ger nya bostäder, den kommer bara att leda till en annan fördelning av de bostäder som finns.

Varken att införa marknadshyror eller att stoppa invandringen är någon quick fix på problemet.

För att inte tala om den segregering som skulle uppstå. Jag ser redan likadan ut som alla i mitt kvarter, det är uppfriskande att åtminstone några hus står kvar med billigare hyresrätter. Men centrala Stockholm såg annorlunda ut när jag var tonåring, det var en blandning av folk på helt annat sätt än vad det är idag. Jag tycker det är hemskt trist.
 
Jag är under 35 år gammal. I 20-årsåldern bodde jag och arbetade i Singapore i ca två år och det var först då jag förstod hur sjukt tillståndet i Sverige är. I Singapore kunde jag välja mer eller mindre precis vart jag ville bo, det var bara att hyra en lägenhet där jag ville. Jag har kommit att lära att det inte är Singapore som är "unikt", utan snarare Sverige. Även om "unikt" är ett kanske för starkt ord så är bostadsmarknaden riktigt dålig här.

Det viktiga för mig är att folk förstår att detta är politikens fel. Den största orsaken till bostadsbristen i Sverige är givetvis den abnormt stora invandringen vi har haft under lång tid. Om man inte kan tillkänna ge det lever man såklart i en ren chimär. Då det är så pass uppenbart och då det har en så pass kausal effekt på bostadsbristen. Andra signifikanta orsaker är bristen på marknadshyror, den ökande urbaniseringen och den ökande automatiseringen. Så ja jag håller med krönikan till stor del. Villa, vovve & vovve är en dröm för många som tyvärr inte kommer gå i uppfyllelse.

En närstående till mig (advokat som jag vet tjänar över en miljon om året) bor lustigt nog i samma 2;a (BR-lägenhet) som en annan närstående bodde i för 15 år sedan. Den senare var vid den tiden runt 25 år och arbetade som bilmekaniker, och hade då både bil och motorcykel vilket den tidigare saknar.

Det är alltså invandringens fel att ingen har råd att bo i de nybyggnationer som finns runt om i min stad?
 
Det är alltså invandringens fel att ingen har råd att bo i de nybyggnationer som finns runt om i min stad?
Såklart! Givetvis invandringens fel att det kommunala beståndet sålts ut också och ombildats till brf. Och att det inte byggs utan att kommuner istället tvingas retirera tillbaka till så liten verksamhet som möjligt av starka lobbyismverksamheter inom den privata sfären som har allt att vinna på att kommunerna lämnar över bostadsbyggandet.
 
Intressant diskussion, jag minns att jag som barn/tonåring aldrig tvivlade på att jag skulle bo på en gård med mina hästar. Som lite drygt 20-åring kändes det som en spark i magen att sitta hos banken och diskutera lån, räntor och amorteringar. En omöjlig dröm för mig utan sparkapital.
Sen gick jag klart min utbildning, jobbade utomlands där lönen var riktigt bra och jag bodde i ett kyffe.

Väl tillbaka i Sverige letade vi längre bort från staden, orenoverat men med den viktiga hagmarken. Kunde köpa vår gård när jag var 29 år.

Att pendla in till staden tog ca 2 timmar enkel väg med kollektivtrafik, nu är vi nere på 1,5 med den nyöppnade järnvägen. Huspriserna på den sidan dubblades som över en natt när den kom igång.

Jag tror ju att man kan göra samma resa idag, men att man får sikta ännu längre ut på landet. Samtidigt vet jag att det sitter folk i tunnelbanor i timmar världen över för att pendla mellan jobb och bostad. Jag konstaterade när jag bodde i England att köpa en gård där var helt omöjligt även med två riktigt bra inkomster.

Så ja, jobbigt, man kommer kanske att behöva välja mellan bostad, möjlighet till jobb och närhet till familjen. Men jag tror faktiskt inte att det är en omöjlig dröm med fast jobb och trygg bostad, om det nu är det man vill ha.
 
För att inte tala om den segregering som skulle uppstå. Jag ser redan likadan ut som alla i mitt kvarter, det är uppfriskande att åtminstone några hus står kvar med billigare hyresrätter. Men centrala Stockholm såg annorlunda ut när jag var tonåring, det var en blandning av folk på helt annat sätt än vad det är idag. Jag tycker det är hemskt trist.
Det där med segregering märks tydligt när man delar post också. Det märks på personers namn, hur många de verkar bo i samma bostad, vilken typ av post som kommer till olika områden osv. Post som är vanlig på kontor i invandrartäta områden (och nej, jag snackar inte om inkassokrav och liknande som många verkar tro :meh: ) förekommer knappt på kontor i rikare områden och tvärt om.

(Vad som också är intressant är att folk jag möter på jobbet oftast är som trevligast i områdena med sämst rykte, men det är nog en helt annan diskussion)
 
Såklart! Givetvis invandringens fel att det kommunala beståndet sålts ut också och ombildats till brf. Och att det inte byggs utan att kommuner istället tvingas retirera tillbaka till så liten verksamhet som möjligt av starka lobbyismverksamheter inom den privata sfären som har allt att vinna på att kommunerna lämnar över bostadsbyggandet.

.. och ändå har vår moderatledare en hyresrätt i mitt förra trapphus på attraktiv adress, i kombination med sin villa utanför Stockholm. Såklart.
 
Såklart! Givetvis invandringens fel att det kommunala beståndet sålts ut också och ombildats till brf. Och att det inte byggs utan att kommuner istället tvingas retirera tillbaka till så liten verksamhet som möjligt av starka lobbyismverksamheter inom den privata sfären som har allt att vinna på att kommunerna lämnar över bostadsbyggandet.

Jamen jäklar! Det förklarar ju ALLT!
Satans invandring... :cautious:
 
Barnomsorgen och utbildningssystemet i Sverige gör fortfarande Svenssonlivet möjligt för de flesta r. Tänk om man hade tvingats lägga 20K i månaden på barnomsorg. Och sedan några hundra tusen per barn för utbildning. Barnfamiljerna får med rätta bra stötting i Sverige. Stolt av att bo här faktiskt.
Tja, det beror ju på vad man tjänar och vad man måste betala i skatter och avgifter.

Men visst, vi har det rätt bra i sverige oavsett.
 
Såklart! Givetvis invandringens fel att det kommunala beståndet sålts ut också och ombildats till brf. Och att det inte byggs utan att kommuner istället tvingas retirera tillbaka till så liten verksamhet som möjligt av starka lobbyismverksamheter inom den privata sfären som har allt att vinna på att kommunerna lämnar över bostadsbyggandet.
Aha! Såklart! Givetvis ligger alla fel i att allt inte drivs i kommunal regi! Vi vet alla hur effektiva stat och kommunala verksamheter är. Privat? Buuuu!
 
Det kan man tycka. Samtidigt, om man jämför exempelvis Stockholm med andra huvudstäder i västvärlden så är priserna fortfarande låga. Jag blir inte förvånad om Stockholm kommer att se ut som exempelvis London om många år. En mycket större stad, med hutlösa priser. En vän från London ansåg det så lyxigt här, att unga (20-30 åringar) bodde ensamma. Han var van vid att man bor med sin familj, sen med vänner, sen med sambo och sedan bildar egen familj. Att ha ett eget boende i den åldern var för honom extremt ovanligt. Kanske ser det ut så i Stockholm i framtiden.

Det är intressant med priser på bostäder. Om det fortfarande stämmer så är det så i London att människor över hela världen kan köpa bostad där, som jag antar då driver upp priserna. Såg nått inslag om detta för ett tag sedan, många investorer från utomlands både privata och företag som köpte upp hus som investeringar i London, det blev liksom en grej alla skulle investera i fastigheter i London. En del av dessa husen står tomma och används kanske bara någon dag i året. I tex Köpenhamn är priserna lägre för det att du måste bo och vara registrerad i, kommer inte ihåg om det är i hela Danmark eller i Köpenhamn, för att få lov att köpa bostad där. Detta är gjort för att inte driva upp bostadspriser på det sätt som det har blivit i tex London.

Ser det var en väldigt lång tråd så kanske någon redan nämnt detta :)
 
Sverige är helt fantastiskt på väldigt många sätt. De förändringar som vi pratar om i den här tråden är ju enbart några pusselbitar, i ett stort pussel.
Absolut, min poäng var väl mer som i jämförelse i möjligheter vi som typ 30-40åringar har till boenden här i sverige jämfört med väldigt många andra länder.
 
Det är intressant med priser på bostäder. Om det fortfarande stämmer så är det så i London att människor över hela världen kan köpa bostad där, som jag antar då driver upp priserna. Såg nått inslag om detta för ett tag sedan, många investorer från utomlands både privata och företag som köpte upp hus som investeringar i London, det blev liksom en grej alla skulle investera i fastigheter i London. En del av dessa husen står tomma och används kanske bara någon dag i året. I tex Köpenhamn är priserna lägre för det att du måste bo och vara registrerad i, kommer inte ihåg om det är i hela Danmark eller i Köpenhamn, för att få lov att köpa bostad där. Detta är gjort för att inte driva upp bostadspriser på det sätt som det har blivit i tex London.

Ser det var en väldigt lång tråd så kanske någon redan nämnt detta :)
Detta händer mycket i Kanada också, rika investerare från Kina har köpt upp väldans mycket i städer där, ofta lägenheter som står tomma sen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp