Därför vill ingen längre revoltera mot Svensson-livet

Hur sjutton kom liksom Tinder och uppbrutna normer kring parbildning in i frågan om trygghet på arbets- och bostadsmarknaden?

Absolut ingenting. Men en annan reflektion kring Tinder som jag tror kan spela in i frågan om trygghet rent allmänt är hur tillgängligt det blir med dejter. Detta har såklart enorma fördelar, eftersom det ökar möjligheten att träffa kärleken för den som vill, och man får dessutom möjligheten att dejta utanför sin egen lilla sfär. Jag är såklart ett fan, eftersom jag själv träffade min fästman genom Tinder och det är ganska liten sannolikhet att våra vägar korsats på annan väg.

Men, jag kan hålla med om att man lätt kan uppleva känslan av att man blir en vara. Man åker till höger eller vänster på ett ögonblick, blir chatten inte tillräckligt intressant blir man avmatchad, går man på en dejt och inte är på topp blir man avmatchad. Det är snabba puckar, snabba bedömningar och i kombination med det stora utbudet (för många) så blir relationerna inte vårdade. Några vänner till mig har haft Tinder i ungefär 5 år nu och det börjar tära lite, att bli ratad om och om igen, söta och trevliga tjejer.

Jag tycker fördelarna överväger nackdelarna, men kan absolut se att det kan bidra till otrygghet för många.
 
Min fråga var varför personen jag svarade på använde ordet "liberal" istället för höger för att påvisa att tidningar inte är vänster. Min fråga var då om man ser "liberaler" som höger och/eller konservativa. Jag ser inte liberaler som höger/konservativa, nej. Vad innebär mitten av höger/vänsterskalan?

Ärligt talat så är det en rätt kass skala. Jag har betydligt mer respekt för (och lyssnar hellre på argumenten från) en bra, ärlig person långt ut till vänster än en kass så kallad "journalist" som lyckas tillhöra "högern" på nått vis.

Sen är det ju egentligen betydligt mer komplext än "den tidningen är si, den är så". Inom tidningarna skiljer det sig markant, och de är inte alltid vad de säger sig vara.

Varför, om du nu vill blanda dig i och "debattera" med mig, svarar du inte på vad jag skriver?

Och här kommer jag och säger att tur är väl det isf, GP är en av de få större tidningar som inte är vänster. Det behövs lite motvikter mot aftonbladet trots allt.

Att vi upplever minskad trygghet (vad detta generella uttalande nu betyder) har allt med den fria marknaden att göra? Nej, absolut inte.

Jag relaterade till detta ditt första inlägg där du skriver att GP är en av de få större tidningar som inte är vänster, och det faktum att det ju endast är Aftonbladet som definieras som vänster av de större tidningar jag känner till. Övriga är om inte höger så liberala. Detta bör ju i så fall innebära att du likställer liberal med vänster vilket för mig är konstigt. Jag hade förstått ditt uttalande bättre om du skrivet att det var bra att någon tidning var höger, man kan absolut argumentera för att liberaler inte är höger men det betyder ju inte att de är vänster i min värld. Är det så i din? Att personen använde liberal istället för höger är väl troligen för att det är det tidningarna som diskuterades själva definierar sig som och för att det även i den personens värld är såå att liberal är icke vänster.
 
För min generation så är nog eget boende få förunnat. Så jag ser inte riktigt varför man ska göra revolt mot något som gör livet både lättare och tryggare. Jag är 25 år, bor i hus med 30 ha skogsmark, är förlovad, fast inkomst och jag har vovve men jag skippade Volvo och satsade på Volkswagen i stället. Det enda som skiljer mig från en vanlig Svensson är att jag tydligen är sverigefinne och har inte ordnat svenskt medborgarskap än och det är lite på pin kiv.
Här är husen fortfarande billiga och de står tomma lite här och var. Men ingen är intresserad av att flytta till en obygd långt upp i norr där det är brist på jobb. Om man prompt måste bo nära en stad så kostar det därefter. Kan man nöja sig att ha 5-8 mil till närmsta småstad så kan jag lova att det blir lättare att hitta hus under miljonen.
 
Läste artikeln och känner att den är skriven ur ett storstadsperspektiv. Problemet är inte att det inte byggs småhus (som skribenten anser), problemet är att vi har glesbygder utan jobb men med massor med billiga hus - precis tvärtom än storstäderna. Det är alldeles för ojämnt fördelat.
Det knasiga är väl att stadsbor drömmer om småhus. Det går ju inte när staden växer, det blir för långa avstånd. Stockholm har ju växt otroligt sedan 70-talet, så ska det byggas småhus nu så blir ju de väldigt långt bort från stan, för allt annat är redan bebyggt.

Man får väl anpassa sig efter tiderna, tänker jag. Jag är Stockholmare, född och uppvuxen i radhus. Och mina barn kommer växa upp i lägenhet. Gott så, det är ju roligare att bo i en större och mer internationell stad. Och man bor bra i lägenhet också.
 
Det är lite roande att titta tillbaka på egna hemrörelsen där idén var just att alla skulle kunna äga sin egen bostad - en då grundläggande princip för socialdemokratin vars väljare ofta varit beroende av hyresvärdars nycker. Då kostade en Enskede småvilla 25,00, Äppelvikens rad/kedjehus liknande.

Sedan inte att förglömma, Svensson VVV är inte hållbart i framtiden om vi ska kunna påverka klimatförändringarna i någon större utsträckning. Det kommer krävas stora uppfordringar av ffa västvärlden, Sverige inkluderat, eftersom vi är de som står för den absolut största delen utsläpp/föroreningar och VVV är inte förenligt med de nya utmaningarna.
 
Det knasiga är väl att stadsbor drömmer om småhus. Det går ju inte när staden växer, det blir för långa avstånd. Stockholm har ju växt otroligt sedan 70-talet, så ska det byggas småhus nu så blir ju de väldigt långt bort från stan, för allt annat är redan bebyggt.

Man får väl anpassa sig efter tiderna, tänker jag. Jag är Stockholmare, född och uppvuxen i radhus. Och mina barn kommer växa upp i lägenhet. Gott så, det är ju roligare att bo i en större och mer internationell stad. Och man bor bra i lägenhet också.

Vad är det för skillnad mellan stora hus och småhus tänker du, avståndsmässigt? Tomterna är ju ofta desamma. De området vi tittar på nu har redan småhus, men eftersom kommunen växer drar de nu kommunalt vatten och avlopp dit och ökar byggloven till stora hus. Hade köpt om det hade att göra med att få in fler boenden, som exempelvis med radhus eller lägenheter, men det kommer ändå vara en barnfamilj i huset oavsett om huset är 100 eller 200 kvm. Jag tror snarare det handlar om att kommunen vill få in rika medborgare och därav mer skatteintäkter.
 
Det är lite roande att titta tillbaka på egna hemrörelsen där idén var just att alla skulle kunna äga sin egen bostad - en då grundläggande princip för socialdemokratin vars väljare ofta varit beroende av hyresvärdars nycker. Då kostade en Enskede småvilla 25,00, Äppelvikens rad/kedjehus liknande.

Sedan inte att förglömma, Svensson VVV är inte hållbart i framtiden om vi ska kunna påverka klimatförändringarna i någon större utsträckning. Det kommer krävas stora uppfordringar av ffa västvärlden, Sverige inkluderat, eftersom vi är de som står för den absolut största delen utsläpp/föroreningar och VVV är inte förenligt med de nya utmaningarna.

Det beror ju på hur stort huset är, och hur mycket bilen används. Jag upplever att trenden går mer mot att resa mindre och konsumera mindre, odla själv, flytta ut från städerna. Men någonstans kommer vi ju göra klimatavtryck i vårt leverne. Jag hoppas dock på bättre tåg och busstrafik så att glesbygden inte blir så bilberoende som den är nu.
 
Vad är det för skillnad mellan stora hus och småhus tänker du, avståndsmässigt? Tomterna är ju ofta desamma. De området vi tittar på nu har redan småhus, men eftersom kommunen växer drar de nu kommunalt vatten och avlopp dit och ökar byggloven till stora hus. Hade köpt om det hade att göra med att få in fler boenden, som exempelvis med radhus eller lägenheter, men det kommer ändå vara en barnfamilj i huset oavsett om huset är 100 eller 200 kvm. Jag tror snarare det handlar om att kommunen vill få in rika medborgare och därav mer skatteintäkter.
Jag tror att @Mabuse med småhus menar villa och ev radhus oavsett storlek, till skillnad från lägenhetshus.
 
Jag tror att @Mabuse med småhus menar villa och ev radhus oavsett storlek, till skillnad från lägenhetshus.

Ah! Ja alltså, det smackas ju upp mängder av lägenhetshus också. Både inne i stan, förorter och längre ut. Tomter säljs det dock inte jättemycket av, så det är ju inte så att privata villatomter kommer att blockera hela förorterna för andra byggen utan mestadels är det befintliga hus som säljs. Lite nyproduktion såklart även på husfronten, men jag upplever inte att det är särskilt mycket. Det är väl nåt politiken gör bra gissar jag, att inte sälja ut all allmännyttig mark till privata ägare som vill bygga villor. Sedan förstår jag varför det blir dyrt med hus i stor stad som växer, såklart. Vill man ha hus så är det ju bara att hänga med utåt, stan växer som sagt och därmed även kringliggande områden.
 
Det beror ju på hur stort huset är, och hur mycket bilen används. Jag upplever att trenden går mer mot att resa mindre och konsumera mindre, odla själv, flytta ut från städerna. Men någonstans kommer vi ju göra klimatavtryck i vårt leverne. Jag hoppas dock på bättre tåg och busstrafik så att glesbygden inte blir så bilberoende som den är nu.

Även med bättre lokaltrafik så ser du även i närområden med hyfsade kommunikationer att husägare i mycket större utsträckning behöver/använder bil. Intressanta är också att kolonilotter från början också handlade om just att kunna odla eget (grönsaker) i större utsträckning om man bodde i lägenhet, idag har hela kolonirörelsen inte mycket med ursprunget att göra. Och även om bussar blir vanligare/bättre så innebär det ändå utsläpp om än inte lika stora. Tåg/spår kommer aldrig vara ett vettigt alternativ för de flesta i riktig glesort, man måste ändå ta sig till stationen.

Sverige kommer att hålla fast vid VVV så länge det går men som sagt det gör att vi lever upp resurserna snabbare både nationellt och globalt.
 
Vad är det för skillnad mellan stora hus och småhus tänker du, avståndsmässigt? Tomterna är ju ofta desamma. De området vi tittar på nu har redan småhus, men eftersom kommunen växer drar de nu kommunalt vatten och avlopp dit och ökar byggloven till stora hus. Hade köpt om det hade att göra med att få in fler boenden, som exempelvis med radhus eller lägenheter, men det kommer ändå vara en barnfamilj i huset oavsett om huset är 100 eller 200 kvm. Jag tror snarare det handlar om att kommunen vill få in rika medborgare och därav mer skatteintäkter.
Jag menar att hela idén att ha ett helt hus för sig själv när man bor i en växande storstad är lite missriktad. Då får man ju antingen bo väldigt långt utanför staden, eller ha väldigt mycket pengar. Så är det ju i alla stora städer.

Så det är inte småhus eller stora hus, det är att alls tänka sig att man kommer ha råd med ett hus.
 
Jag relaterade till detta ditt första inlägg där du skriver att GP är en av de få större tidningar som inte är vänster, och det faktum att det ju endast är Aftonbladet som definieras som vänster av de större tidningar jag känner till. Övriga är om inte höger så liberala. Detta bör ju i så fall innebära att du likställer liberal med vänster vilket för mig är konstigt. Jag hade förstått ditt uttalande bättre om du skrivet att det var bra att någon tidning var höger, man kan absolut argumentera för att liberaler inte är höger men det betyder ju inte att de är vänster i min värld. Är det så i din? Att personen använde liberal istället för höger är väl troligen för att det är det tidningarna som diskuterades själva definierar sig som och för att det även i den personens värld är såå att liberal är icke vänster.

Är liberal höger och/eller konservativ för dig? Orkar nog inte fråga det igen, så efter detta kan vi ju hålla oss till trådämnet kan jag tycka.
 
Är liberal höger och/eller konservativ för dig? Orkar nog inte fråga det igen, så efter detta kan vi ju hålla oss till trådämnet kan jag tycka.
Spontant tänker jag liberal som strax höger om mitten men inte konservativa, jag kan förstå dem som argumenterar för att de inte är höger men ser dem själv som något höger och absolut som icke vänster. Då kanske du kan svara på min fråga, är liberal vänster för dig?
 
Jag menar att hela idén att ha ett helt hus för sig själv när man bor i en växande storstad är lite missriktad. Då får man ju antingen bo väldigt långt utanför staden, eller ha väldigt mycket pengar. Så är det ju i alla stora städer.

Så det är inte småhus eller stora hus, det är att alls tänka sig att man kommer ha råd med ett hus.

...och det är väl därför VVV har höjt sin status. Innan var det något självklart. Numera är det för unga snarare en statusmarkör. Att de kommit någonstans när föregående generation mest tyckte synd om och såg ner på VVV som unga. Det minns jag att i alla fall vi gjorde.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp