Jeffery

Trådstartare
En federal polischef sade igår kväll inför flera nyhetsbyråer att man behöver ytterligare 48h för att nå en fullständig seger mot Islamiska Staten i Mosul.
Samtidigt har kalifatets huvudstad Raqqa varit helt omringad av kurdiska styrkor i ungefär en veckas tid, medan koalitionsflyg lägger bombmatta efter bombmatta över den Syriska staden. Den stadsyta som Daesh håller krymper sakta men säkert, timme för timme.
Delar av de här städerna är idag förstörda näst intill ett försåtsminerat månlandskap, och de civila som lyckas fly ur dessa fickor är ofta i mycket dåligt skick.

Hur tycker ni man skulle gjort annorlunda för att åsamka städerna mindre skada, både på byggnader och befolkning, under dess befrielse?
Eller skulle städerna - för lokalbefolkningens skull - helt enkelt låta bli att befrias?
 
Senast ändrad:
Så har då Mosul fallit. Sett från ISIS synvinkel.
Åh där blev det hjärnbrist för mig. Har ISIS alltså förlorat Mosul?
Jag anser att ISIS måste bekämpas.
Att bomba skiten ur en stad/område kan aldrig vara ok. Krig är aldrig ok.
Så hur jag då ska få ihop mina åsikter vet jag inte.
Det är ju svårt att be ett gäng slagskämpar om att vara så snälla och slåss på det inhägnade området utan bebyggelse, än mindre regeringar, terrorister och diverse rebeller.
 
Jag fattar nada om någonting egentligen. Nu blir det lite närliggande ämne men krigen inmellanöwtern. Först gör Ryssland och Turkiet fredsavtal i Syrien . Nu gjorde tydligen Ryssland och USA fredsavtal i syrien. Fattar nada. Syrien då? Vem krigar egentligen? Vilken röra och så enormt tragiskt hela situationen. Hur kunde allt detta ske?
 
Jag fattar nada om någonting egentligen. Nu blir det lite närliggande ämne men krigen inmellanöwtern. Först gör Ryssland och Turkiet fredsavtal i Syrien . Nu gjorde tydligen Ryssland och USA fredsavtal i syrien. Fattar nada. Syrien då? Vem krigar egentligen? Vilken röra och så enormt tragiskt hela situationen. Hur kunde allt detta ske?
Det är väl Sunni mot Shia-muslimer? Eller? Och en president som är i minoritet men inte vill eller vågar släppa makten?
 
Det är väl Sunni mot Shia-muslimer? Eller? Och en president som är i minoritet men inte vill eller vågar släppa makten?
Just så. Och därtill daesh och andra rebellstyrkor som många gånger inte strider för samma sak. Man kan väl säga så här: Minoriteter flyr från Daesh. Den egna befolkningen flyr från sin president. Typ så. Såg en intervju med Hans Blix på nyhetsmorgon i morse, han var rätt övertygad om att det hade sett bättre ut om väst INTE gått in i Syrien (finns säkert att se på TV4 play). Men vi ska inte heller glömma att Väst med USA i spetsen skapade just IS. En enda röra är det.
 
Som jag minns det hela borjade hela Syria soppan med att USA och en storre del Arabstater gick in tillsammans efter att inbordeskrig hade startat i Syrien efter "the Arab Spring". Assad, som satt med alla ess pa handen da han hade militaren, beskot sina egna och de andra gick in och gav vissa val valda "frihets grupper" support bade mot Assad och mot ISIS. Eller nat sant.:p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp