Rialavargen

Trådstartare
Skriver ni dagbok om vad ni gör i stallet/ridningen?
Vi skriver dagbok i stallet. Om hästarnas temperament, om hur passet gått, skoningar, vet-besök. Numera slänger vi även in vår egen hälsa, vår energi ( eller brist på energi...), kanske lite om någon sagt något roligt. Vi brukar skriva om något inköp, om tillpassning av selar etc. Skador såklart, och hur de läker.

Vad skriver ni om? Vad har varit nyttigt att läsa i efterhand? Vad har varit roligt att läsa om, när några år har gått?
 
Sv: Dagbok

Skriver inte för tillfället,
men tidigare har jag skrivit upp vad hästen gjort, hovslagare besök, avmaskning, vacciner och liknande.
 
Sv: Dagbok

Ja! Jag har en bok liggandes i stallet, där jag främst skriver vad hästen gjort och hur det gått. Skriver också med skoning, vaccination mm. Ja, allt som rör hästen:)

När jag har haft medryttare har det varit jättebra att kommunicera genom boken, så att jag vet vad hästen gjort/hur den känts när medryttaren ridit.

Tycker dels att det är roligt att kunna gå tillbaka (ibland flera år) och läsa om vad man gjort. (Har tex kvar boken till min ponny, roligt att kunna läsa om dagen jag fick henne!) Det har också varit till nytta om tex hästen skadat sig och man senare funderar på exakt datum eller vilket ben det var.
 
Sv: Dagbok

Skriver ni dagbok om vad ni gör i stallet/ridningen?
Vi skriver dagbok i stallet. Om hästarnas temperament, om hur passet gått, skoningar, vet-besök. Numera slänger vi även in vår egen hälsa, vår energi ( eller brist på energi...), kanske lite om någon sagt något roligt. Vi brukar skriva om något inköp, om tillpassning av selar etc. Skador såklart, och hur de läker.

Vad skriver ni om? Vad har varit nyttigt att läsa i efterhand? Vad har varit roligt att läsa om, när några år har gått?

Jag har skrivit dagbok på nätet, sen jag köpte Fatima... och bloggat här, sedan Gunnar lade in bloggen här. Jag har lagt in det mesta gällande vaccination, avmaskning, hovslagare, ridpass och de dagar jag och min dam haft bra dagar respektive bra dagar, samt träningar och klubbtävlingar ända till den dag 12 november 2013, som jag sa farväl till den vackraste vita. Nu bloggar jag sporadiskt, då jag inte känner att jag har så mkt att blogga om.
 
Sv: Dagbok

Jag skriver i Stallboken. Veterinärbesök, vaccinringar och annat. Sen skriver jag även kort om varje ridpass så jag kan gå tillbaka och kika!
 
Sv: Dagbok

Jag skriver ett slags träningsdagbok på min Facebooksida (inte den vanliga utan har en särskild för hästeriet).
 
Sv: Dagbok

ligger en bok i stallskåpet som skrivs i varje dag, likadant i bloggen som fungerar som en dagbok det med :)
 
Sv: Dagbok

När jag var medryttare hade vi en stallsdagbok under nästan alla år, vi började med det efter ca 1 ½ år. För det första låg det alltid lappar med diverse meddelanden i stallet, så det var lättast att fixa ett skrivhäfte. För det andra var vi ändå 3-4 stycken som turades om med att sköta ponnyn på olika dagar. Det underlättade en hel del och var intressant att se hur det hade gått de dagar man inte varit där, och vad som hade gjorts.

För det mesta skrev vi upp hur det gått under dagen, humöret på ponnyn, vart vi ridit och hur länge vi varit ute. Hade det hänt något speciellt? Meddelanden om något behövde fixas eller om nån skulle vara borta ett tag kunde det också finnas. Tillsammans med en almanacka på väggen där vi skrev in vilka dagar vi skulle sköta ponnyn, så tyckte jag det var ett riktigt bra system. Roligt att se i efterhand också vad man gjort, man kommer ihåg alla fina stunder på ett helt annat sätt! :)

Det här är något jag tänker fortsätta med när jag skaffar egen häst, det är riktigt praktiskt! :)
 
Sv: Dagbok

Ja, det har jag gjort sen jag började jobba med min unghäst, otroligt roligt att kunna gå tillbaka och läsa sen i efterhand. Jag skriver om vad vi har gjort och hur det har gått, samt skriver upp vaccinationer, hovslagare och avmaskningar. Är ganska bekvämt att ha det på samma ställe, slippa leta i passet efter vaccinationsdatum och ha lite koll på när det börjar bli dags att ringa hovslagaren. Jag förvarar dock den boken hemma, inte i stallet.

Jag har också bloggat om först min vardag i allmänhet och hästarna i synnerhet, men valde att försöka bli lite mer anonym och skippa det mesta som inte handlar om hästlivet, så nu har jag en ny blogg enbart för hästen och hennes träning. Tycker det är rätt kul att kunna sätta ihop texten tillsammans med eventuella bilder från ridpassen, jag driver bloggen enbart för min egen skull och inte för att jaga läsare.
 
Sv: Dagbok

Jag har stallboken som jag och medryttarna skriver i varje dag.

Skriver bara kort om vad vi gjort, hur träningen gick, vaccinationer, hovslagare, eventuella sjukdomar, om vi provat någon ny utrustning och utvärdering av det.

Jag tycker att det fungerar bra iaf, eftersom vi är flera som rider min häst tycker jag det är extra bra att se vad hästen har gjort så om någon ridit dressyr på banan igår behöver ju inte jag göra det idag igen.
Eller om jag har någon träning/tävling inplanerad så skriver jag det så medryttarna vet att de inte ska göra samma sak dagen efter eller anpassa träningen och kanske lägga in arbete från marken eller ett långt skrittpass om hästen gått hårt dagen innan.

Vid skador tycker jag det är toppen att alltid skriva, man glömmer och tappar så himla lätt bort sig efter ett tag.
Har man några problem så är det enkelt att gå tillbaka och se mer exakt hur det var när hästen var skruttig sist och när den var skruttig sist.
Man brukar även kunna läsa ut av tidigare inlägg att hästen kanske varit lite tjurigare tiden innan och lite mindre samarbetsvillig.
Ofta är det så små detaljer som man inte tänker på men ser man det i skrift så blir det enklare att kartlägga hur/när/var det började.

Jag har skrivit dagbok i säkert mer än 10 år och har alla kvar.
Ibland läser jag i dem och det är roligt och se hur både hästar och ryttare utvecklas allt eftersom :D
Man kan även få sig många skratt efter att ha läst om envisa ponnyer och frustrerade små ryttare som skriver i vrede :D
 
Sv: Dagbok

Jag har skrivit dagbok i säkert mer än 10 år och har alla kvar.
Ibland läser jag i dem och det är roligt och se hur både hästar och ryttare utvecklas allt eftersom :D
Man kan även få sig många skratt efter att ha läst om envisa ponnyer och frustrerade små ryttare som skriver i vrede :D

Det där tycker jag är det roligaste med dagböckerna! Känner igen mej i det där med envisa ponnyer och saker som kanske inte alltid gick som det var tänkt! ;)
 
Sv: Dagbok

Min häst tar jättelång tid på sig att läka sår. Så nu har jag börjat att skriva upp när ett sår uppstår. Minsta lilla skrapmärke på benen tar tid för henne att läka ut.

Dessutom har vi skrivit upp alla hästars temp i en av böckerna så vi vet vad de normalt har. Det är ett litet tips till er andra. Nu ska jag ut till stallet:-)
 
Sv: Dagbok

Jag skriver dagbok om vad vi gjort i ridpasset, hur det gått och vilken utrustning jag haft. Har börjat ganska nyligen och hoppas kunna gå tillbaka och utvärdera framöver. Nu är min häst skadad så då skriver jag lite om vad vi gör i rehaben.

Hovslagare etc håller jag reda på ändå, brukar bara ha påminnelse i mobilen.
 
Sv: Dagbok

Med tidigare hästar har jag skrivit. Nyttigt att gå tillbaka och se vad man gjort.
Men nu bloggar jag och då blir det att jag skriver om det där istället.
 
Sv: Dagbok

Japp jag skriver upp vad vi tränat och tillägg om det varit något speciellt under passet.

Även puls, temp, sår mm skrivs upp så även skoning, avmaskning, vaccination.
 
Sv: Dagbok

Jag skriver lite halvsporadiskt, det kan bli ett uppehåll på några veckor men annars varje dag. Rutin som sitter i sen jag var medryttare :).

Väldigt roligt att kunna gå tillbaka och läsa, då får jag ett annat perspektiv på utveckling. Jag skriver vad vi gjort, hur han och jag mådde, vilken utrustning vi använde och ev om hälsostatus om det varit något särskilt.
 
Sv: Dagbok

Absolut! Varje häst har sin pärm där allt skrivs in vad som gjorts under dagen, träning (humör mm mm).
 
Sv: Dagbok

Jag skriver stalldagbok och har så gjort i mer än tio år nu. Dels skriver jag om hur ridpasset har gått, hur känslan var etc. Även hovslagartider, nytillkomna hästar, vaccinationer, veterinärbesök samt väder och kanske lite som har hänt runt omkring om det känns relevant. Tycker att det är ett bra sätt att ha översikt på hur man utvecklas - både var för sig och tillsammans som ett ekipage. Mitt sto köpte jag som unghäst så i hennes bok står allt från den första uppsittningen till första hindret till analyser från pay & jumps som vi varit på :)
 
Sv: Dagbok

Skrev dagbok för min gammelman (änglahäst, gick bort 24/5-12:() Varje dag, även under betet. Gjorde det från 25/12-96 tills han gick bort.
Skoning, träckprov, avmaskning, veterinärbesök, klinikbesök (många tyvärr:(), massören, ET. Foderstatsändringar mm
Var vi hade ridit/kört, tömkört någonstans mm.
Skrev även dagbok för min första tant (gick bort 7/10-96:(), varje dag.
 
Sv: Dagbok

Min medryttarhäst har en dagbok (stalldagboken) som vi skriver i, hur det gått med ridning osv :) Däremot har vi ingen "stalldagbok" som vi skriver i.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 525
Senast: Fiorano
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 644
Senast: tanten
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 344
Senast: miumiu
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 446
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp