Varför kan man inte välja om ens dagboksinlägg ska gå att kommentera eller ej? Det tycker jag borde gå, eftersom det inte är tänkt som ett diskussionsunderlag.
Gick det inte att göra så förr har jag för mig? Fast många kommenterade inte lika mycket då i dagböcker. Inte på samma sätt som nu. Men då skiljde sig formatet mer från själva forumdelen.
Nu ser dagbok och resten av forumet snarlikt ut.
 
Går det inte att låsa 'tråden' så fort den postats för att uppnå ungefär samma effekt som att blocka kommentarer? Jag har aldrig använt dagboken själv, men jag vet att man kan (eller iaf förut kunnat) ta bort kommentarer på sina egna inlägg, så jag antar att man har mod-privilegier enbart på sina egna trådar i dagboks-underforumet. Alltså bör det inte vara jättesvårt att lägga till den funktionen, rent praktiskt - utöka privilegierna litegrann bara. :idea:
 
Går det inte att låsa 'tråden' så fort den postats för att uppnå ungefär samma effekt som att blocka kommentarer? Jag har aldrig använt dagboken själv, men jag vet att man kan (eller iaf förut kunnat) ta bort kommentarer på sina egna inlägg, så jag antar att man har mod-privilegier enbart på sina egna trådar i dagboks-underforumet. Alltså bör det inte vara jättesvårt att lägga till den funktionen, rent praktiskt - utöka privilegierna litegrann bara. :idea:
Man kan inte låsa tråden själv utan måste då mejla @Gunnar

Enda sättet att sluta få kommentarer är att radera hela tråden genom att ta bort första dagboksinlägget.

Det går att radera inlägg/kommentarer men jag tycker den funktionen är värdelös då man ändå hinner läsa kommentaren om man raderar själv. Så det kvittar ju.
 
Om det inte går att kommentera alls, vad är poängen med att ens skriva på ett offentligt diskussionsforum?
Borde det inte finnas bättre ställen i så fall? Om man av någon anledning känner behov av att skriva något som man uppenbarligen vill att folk ska läsa men inte kommentera. Eller missar jag något? Känner att jag nog inte har full koll på vad tanken med dagboken egentligen är...
 
Om det inte går att kommentera alls, vad är poängen med att ens skriva på ett offentligt diskussionsforum?
Borde det inte finnas bättre ställen i så fall? Om man av någon anledning känner behov av att skriva något som man uppenbarligen vill att folk ska läsa men inte kommentera. Eller missar jag något? Känner att jag nog inte har full koll på vad tanken med dagboken egentligen är...
När folk går bananas i kommentarsfältet kan det vara vettigt att stänga av. Det leder ingen vart att låta det fortsätta.
 
När folk går bananas i kommentarsfältet kan det vara vettigt att stänga av. Det leder ingen vart att låta det fortsätta.
Det förstår jag att man vill, när det händer.

Men om jag förstår rätt vill TS kunna skriva ett inlägg som från början inte går att kommentera. Det är då jag inte förstår poängen med att över huvudtaget vilja skriva något alls just här på Buke, då detta är ett diskussionsforum.
 
Om det inte går att kommentera alls, vad är poängen med att ens skriva på ett offentligt diskussionsforum?
Borde det inte finnas bättre ställen i så fall? Om man av någon anledning känner behov av att skriva något som man uppenbarligen vill att folk ska läsa men inte kommentera. Eller missar jag något? Känner att jag nog inte har full koll på vad tanken med dagboken egentligen är...

Då skriver man väl i allmänt? Men finns en dagboksfunktion borde man kunna välja om man vill ha respons eller ej.
 
Gick det inte att göra så förr har jag för mig? Fast många kommenterade inte lika mycket då i dagböcker. Inte på samma sätt som nu. Men då skiljde sig formatet mer från själva forumdelen.
Nu ser dagbok och resten av forumet snarlikt ut.

Ja, och vad är då syftet? Man kan moderera själv, men annars?
 
Man kan inte låsa tråden själv utan måste då mejla @Gunnar

Det är just därför jag säger att det borde gå att utöka användarnas redigeringsmöjligheter så att de även kan låsa sina egna trådar, inte bara radera kommentarer. Onödigt att störa forumägaren med såna småsaker om de går att bygga in i systemet utan större knussel, liksom.
 
”En plats för blogg-liknande inlägg och kommentarer. Här kan du skriva en offentlig dagbok. Det är inte tänkt att användas som övriga forum. Du skapar en ny tråd för varje dagboksinlägg. Inne i tråden finns länkar så att alla lätt kan få upp bland annat samtliga dina dagbokstrådar. Huvudmoderator: Gunnar



Det står iofs kommentarer, men jag tycker det blir fel när folk agerar som om det som postas är ”vanliga” foruminlägg.
 
Det går att radera inlägg/kommentarer men jag tycker den funktionen är värdelös då man ändå hinner läsa kommentaren om man raderar själv. Så det kvittar ju.

Just pga detta tycker jag att det är viktigt att precis samma regler gäller på Dagbok som på resten av forumet. Åtminstone i teorin är det ju så att eftersom man själv kan moderera så modereras inte Dagbok lika noggrant av moderatorerna. Om det gäller även i praktiken vet jag inte - men jag skulle önska att moderatorerna hade lika mycket koll på Dagbok och vidtog åtgärder lika snabbt som på andra forum. Och att den moderator som råkar vara online när något behöver göras också gör det.

Annars riskerar Dagbok bli ett underforum där det är lättare att bete sig illa än på andra delar. Och eftersom nästan alla dagbokstrådar har väldigt känslomässigt innehåll kan det bli förödande när någon kliver över gränsen.
 
Just pga detta tycker jag att det är viktigt att precis samma regler gäller på Dagbok som på resten av forumet. Åtminstone i teorin är det ju så att eftersom man själv kan moderera så modereras inte Dagbok lika noggrant av moderatorerna. Om det gäller även i praktiken vet jag inte - men jag skulle önska att moderatorerna hade lika mycket koll på Dagbok och vidtog åtgärder lika snabbt som på andra forum. Och att den moderator som råkar vara online när något behöver göras också gör det.

Annars riskerar Dagbok bli ett underforum där det är lättare att bete sig illa än på andra delar. Och eftersom nästan alla dagbokstrådar har väldigt känslomässigt innehåll kan det bli förödande när någon kliver över gränsen.
Fast det tror jag väl att de gör - om användare rapporterar inlägg? Största skillnaden är nog att fler läser och rapporterar i andra trådar och att det därför kan ta längre tid för dagboken. Jag tror att få moderatorer har tid att sitta och läsa alla trådar de inte har intresse av för att se om det är nåt som behöver modereras bort, så "kollen" handlar nog till stor del om anmälningar. Men jag kan ju ha fel.

---
Kanske att man kunde lägga till nån form av "påminnelsetext" vid postande av kommentar i dagbok, typ "Tänk på att du postar en kommentar till en dagbok, inte i en allmän diskussion. Handlar inte din kommentar om dagboksinlägget och är riktad till den som skrev det kanske du inte ska publicera den. Vill du fortsätta ändå?" och så får man klicka en andra gång på publicera för att det ska gå igenom. Jag vet inte, men det kanske kunde hindra vissa olämpligheter?
 
Fast det tror jag väl att de gör - om användare rapporterar inlägg? Största skillnaden är nog att fler läser och rapporterar i andra trådar och att det därför kan ta längre tid för dagboken. Jag tror att få moderatorer har tid att sitta och läsa alla trådar de inte har intresse av för att se om det är nåt som behöver modereras bort, så "kollen" handlar nog till stor del om anmälningar. Men jag kan ju ha fel.
Nope, såhär har Gunnar skrivit:

6B89BB24-96C2-4B75-A8A3-40BCFE232F90.png
 
@Hedinn Jag skrev inte att de skulle läsa dagbok oavbrutet, bara lika mycket som andra forum. Och med ”Om det gäller även i praktiken vet jag inte” menade jag att jag inte vet om rapporterna kollas lika noga - eftersom det sagts att dagbok inte ska modereras lika noga då vi själva kan moderera där. Jag vet alltså inte om det är så, eller om det formats någon praxis där rapporterna hanteras lika snabbt som annars.
 
Vill man att folk ska läsa ens tankar på nätet men inte vill att någon ska kommentera det man skriver, så rekommenderar jag att man startar en blogg och inte aktiverar kommentarfunktionen.
Dagbok eller blogg spelar väl ingen roll, funktionen är densamma. Tycker det borde vara ett val med dagbok om man vill har den låst eller öppen med kommentarer eller ej. Det är så på dom flesta ställen som erbjuder dagbok att skriva i, få ställen som är så öppna som denna sidan.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Nålad
  • Artikel
Dagbok Vänligen undvik att i detalj beskriva skadliga handlingar eller handlingar som kan leda till att andra användare skadar sig. Oavsett om...
Svar
0
· Visningar
2 214
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var uppe vid sju, kom på att jag glömt ladda permobilen och bokade färdtjänst. När färdtjänstchauffören kom pulsande i 20 cm snö...
Svar
1
· Visningar
457
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 824
Senast: Nepenthe
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
801
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp