Dagboksinlägg

Det har varit så sedan någon gång igår tror jag. Bra att någon ställde frågan, jag kommer mig aldrig för. :)
 
Jag genomförde lite ändringar bland annat på förstasidan för några dagar sedan och valde då att även prova att plocka bort Dagboks-"widgeten", precis som andra trådar syns dagbokstrådar under "Övrigt-diskussioner nu"-"widgeten".
Det har funnits lite tankar om vad som skall läggas under Dagbok och om några trådar ibland läggs där just för att de får större synlighet genom "widgeten".
För vissa trådar har kanske även den större exponeringen varit till nackdel för tråden.
 
Jag har sett det som det minst dåliga alternativet.

Jag tycker att den är svår att hitta, det krävdes att någon uppdaterade sin tråd för att jag alls skulle vet var jag skulle leta någonstans. Varför inte ha kvar den som ett alternativ i toppmenyn?

Jag tycker också att det är mindre uppenbart att det är just ett "dagboksinlägg" i högermenyn nu. Risken/chansen är mycket större att jag slarvläser lite och klickar på den i tron att det är en helt vanlig tråd och behandlar den därefter.
 
Om det måste ligga ”under” ett annat forum så känns allmänt mer logiskt.

Gunnar ville minimalisera forumet så mycket som möjligt för några år sedan och dagboken hängde löst på ett tidigt stadium, vilket jag som då var moderator bland annat över dagboken försökte förhindra med näbbar och klor. då jag kände att många bukefalister uppskattade dagboken och fann tröst, även om de inte skrev dagligen. Jag är ju likadan... när jag hade min vackra vita skrev jag dygnet runt i stort sett. Dagen jag fick skicka henne över regnbågen tappade jag lusten med dagbok totalt. Det kändes som att jag inte hade något att skrva om. Nu är det ganska lång rehab tillbaka från höftledsluxation och lårbrensfraktur... så kommer bara rehab igång, så finns det att skriva om. Just nu sitter jag mest o stirrar på när målarväggen flagnar i salen... och försöker nonchalera att det gör ont...

När dagboken gick över i trådform. blev det mycket svårare... förr kunde man bestämma läsare, ha vissa inlägg privat och så vidare.

Så jag ser ju att många av "mina" gamla dagboksskrivare har försvunnit, många som behövde pysa ut ånga och få lite klappar på axel och tröst. på distans. Men jag tröstar mig med att det finns andra hästinriktade sidor med bloggfuntion (vill jag i alla fall hoppas, då jag är buke trogen sedan 1996)

Men jag misstänker att det är ännu ett steg i att Gunnar en dag, ska kunna ta bort dagboken helt. :heart
 
Allvarligt talat så har jag inte förstått hur Dagboken är tänkt att fungera egentligen. Om det är som en vanlig dagbok, som en privat blogg så borde väl varje användare/bloggare ha endast en dagbok? Alltså en lång tråd där de skriver om sig o sitt?

Nu läggs det ju upp en ny ”tråd” för varje ny tanke och ny dag, till och med flera om dagen. Är inte det jättekonstigt?
 
Längre tillbaka fanns det egna program/script för att hantera olika funktioner här på sidorna.
Det har bland annat funnits: Radannonsscript, Kalenderscript, Chattscript, Bildgalleriscript, Bloggscript och kanske några till.

Dessa har tyvärr ofta varit dåligt integrerade med det som varit huvudsaken, Forumscriptet.
Om det är på grund av detta eller annat så har i alla fall aktiviteten i dessa delar minskat över åren.
Detta och det faktum att det är betydligt mer jobb (och större säkerhetsrisker) att sköta många olika script jämfört med ett har gjort att jag har försökt att på olika sätt få in dessa funktioner i forumet.

Fördelen är att det oftast är lättare att hitta till dessa delar och att de fungerar som allt annat, nackdelen är att de fungerar som allt annat, vilket gör det svårt att få till all den funktionalitet som ett separat script skulle kunna ge.

Dagboken är väl den enda av dessa som faktiskt fått lite mer aktivitet i och med flytten till forumet. Den var mer eller mindre helt inaktiv innan den flyttade in i forumet. Det enklaste hade kanske varit om jag hade plockat bort funktionaliteten då.

Nu finns den till viss del kvar.
En del önskar att användare skulle få lite mer kontroll över sina dagbokstrådar andra tycker att de har lite för mycket kontroll.
En del tycker att vi skall moderera mer i dagbokstrådar och andra anser att de inte skall röras alls av någon annan än TS.
En del trådar som läggs under Dagbok kanske egentligen passar bättre under ett annat forum.
Typen av trådar är också skiftande, om de inte var bloggtrådar skulle de kunna passa in på olika delar av forumet.

Innehållet i dagboken är ofta intressant och några har skrivit i dess olika skepnader under lång tid, jag vill därför på något sätt behålla den eller dess innehåll. Problemet är nog att det är lite svårt för mig att komma fram till hur den skall fungera då det verkar finnas många olika viljor om det och jag själv inte har någon klar idé :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag skrev ett dagboksinlägg för ett år sedan som jag aldrig publicerade. Det handlade om sorgen efter min älskade katt jag precis fått...
Svar
0
· Visningar
327
Senast: clusia
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
927
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Är det någon som har erfarenhet av återkommande ögoninflammation på hund? Vad var felet? Min GR tik på 15 månader har nu fått...
Svar
13
· Visningar
521
Senast: Rugge
·
IT & mobiler Hej! Efter uppdateringen på Apple Watch så har det försvunnit den där symbolen som man trycker på för att en telefon ska plinga till...
Svar
2
· Visningar
477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp