Bukefalos 28 år!

Dagen D...

Linduzz

Trådstartare
Älskade hästen har lyckats skada sig idag, hon gick omkull på isen när hon skulle ut idag. Trodde inte dagen D skulle komma så snart..

Hur har ni gått tillväga? Har aldrig tagit bort en häst innan.
Vilket sätt är bäst? bult, spruta?
Hemma, slakteri eller på klinik?
Ekonomiskt sett?

Vart hittar man ställen som gör det?



:cry:
 
Sv: Dagen D...

Usch vad tråkigt :(

Har du varit på klinik så du vet att du måste ta bort den?

Om den är försäkrad och du vill få ut pengar så måste den bli utdömd av veterinär.

Jag skulle bulta hemma om möjligt. Vet inte var du bor men i stockholm finns trotjänaravlivning/stockholm nödslakt.
Kostar ca 10 000 att bulta + bortförsel av kroppen. Titta igenom din försäkring, möjligt att den täcker.
 
Sv: Dagen D...

Nej men hon har skadat sig tidigare och stod då i över ett år för att bli bra. Så efter den gången sa jag att nästa gång blir det bort med en gång för att slippa onödigt lidande. Hon är inget fan av att åka transport utan stressar bara upp sig..

Jag bor strax utanför Göteborg. Försäkringen är enklast mljliga och jag har ingen lust att slåss med dom om det med.. Usch, är det så dyrt alltså?
 
Sv: Dagen D...

Gud vad tråkigt. :(

Vi avlivade på klinik, var väldigt lungt och metodiskt. Kostade runt 10 000kr + bortförsel av kroppen. Vi fick inte ut några försäkrningspengar.

:cry:
 
Sv: Dagen D...

För oss (utkanten av göteborg) kostar det ca 4-5000 kr att avliva med bult och få kroppen hämtad. Så det ska inte behöva vara så dyrt som 10 000.

Beklagar vad som hänt!
 
Sv: Dagen D...

För oss (utkanten av göteborg) kostar det ca 4-5000 kr att avliva med bult och få kroppen hämtad. Så det ska inte behöva vara så dyrt som 10 000.

Beklagar vad som hänt!

Jag bor ca 5 mil norr om Göteborg. Hur får man tag i dessa ställen? Suttit å googlat som en idiot ikväll.

Helt enkelt är det de bästa för min älskade pålla. Har ändå fått 9 år ihop med henne =)
 
Sv: Dagen D...

Jag bor strax utanför Göteborg. Försäkringen är enklast mljliga och jag har ingen lust att slåss med dom om det med.. Usch, är det så dyrt alltså?


Fråga en bonde i närheten. Ett skott med älgstudsaren på nära håll lär nog vara ett av de minst plågsamma avlivningsmetoderna. Sedan så gräver han ner kroppen på något lämpligt ställe. Jag är helt övertygad om att du för 500 - 1000 kronor kan hitta en bonde som gör det.

Sen tycker jag verkligen att du ska tänka om och ge hästen ytterligare en chans. Får hästen välja föredrar han nog ett visst lidande under rehabiliteringen än svlivning.
 
Sv: Dagen D...

man måste komma ihåg att det krävs tillstånd från kommunen att gräva ner en hästkropp.
 
Sv: Dagen D...

Fråga en bonde i närheten. Ett skott med älgstudsaren på nära håll lär nog vara ett av de minst plågsamma avlivningsmetoderna. Sedan så gräver han ner kroppen på något lämpligt ställe. Jag är helt övertygad om att du för 500 - 1000 kronor kan hitta en bonde som gör det.

Sen tycker jag verkligen att du ska tänka om och ge hästen ytterligare en chans. Får hästen välja föredrar han nog ett visst lidande under rehabiliteringen än svlivning.

Nu får du ursäkta mig, men tycker det där inlägget var ganska onödigt ärlig talat.
Och jag har haft min häst i 9 år, och hon har fått en å en annan "chans", och jag känner nog min häst bäst själv, och vet vad som är bäst för henne.
 
Sv: Dagen D...

Jag har aldrig slaktat någon häst,men nödslakt kan man väl ringa jämnt tror jag.Jag har lagt in det numret i min mobil för om jag skulle behöva det kommer jag vara så skärrad att jag inte vet vart jag ska ringa.
 
Sv: Dagen D...

Jag betalade 4500 för bultning och bortforsling. Använde Lantbrukstjänst. Jag bor ca 10 mil från Gbg. Det behöver inte bli dyrt.

S.
 
Sv: Dagen D...

Jag tror det är lantbrukstjänst min ridskola använder sig av. Om jag nu inte minns helt fel!

Edit: japp, just som föregående just sa
 
Sv: Dagen D...

Man får väl förutsätta att bonden har alla tillstånd. Annars skulle han väl aldrig åta sig jobbet ;)

Nu blandar du ihop saker och ting, bonden kan inte begära tillstånd om nedgrävning av hästkropp det måste ägaren själv göra.

Sedan ställer jag mig lite frågande till om det verkligen är ett tillåtet sätt att avliva på. Att skjuta hästen.
 
Sv: Dagen D...

Nu får du ursäkta mig, men tycker det där inlägget var ganska onödigt ärlig talat.
Och jag har haft min häst i 9 år, och hon har fått en å en annan "chans", och jag känner nog min häst bäst själv, och vet vad som är bäst för henne.

Nu vet jag ju inte hur din häst är skadad så det är möjligt att även jag skulle valt att avliva den. Men generellt tycker jag inte man ska avliva en häst ifall man kan rehabilitera/bota den utan orimligt mycket lidanden för hästen.
 
Sv: Dagen D...

Nu vet jag ju inte hur din häst är skadad så det är möjligt att även jag skulle valt att avliva den. Men generellt tycker jag inte man ska avliva en häst ifall man kan rehabilitera/bota den utan orimligt mycket lidanden för hästen.

Hästen har sedan tidigare problem med rygg och div hältor. Hästen gick omkull idag och således svullen rygg, jag kan knappt lägga näven på ryggen innan hon sjunker ihop. Hon fixar inte att stå ett längre tag igen, hon blir koko i huvudet ärlig talat om hon inte får göra det hon är född för, dvs vara ridhäst. därför är det mest skonsamt för henne att få vandra till andra sidan helt enkelt. FÖR hennes skull. Inte för min.
 
Sv: Dagen D...

Jag betalade 4500 för bultning och bortforsling. Använde Lantbrukstjänst. Jag bor ca 10 mil från Gbg. Det behöver inte bli dyrt.

S.

Det var ju överrenskommligt iaf, får helt enkelt ringa dom.
MEn var dom bra att ha å göra med?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 166
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 956
Senast: Solstig
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
496
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
785
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp