Dagen efter operation "bilder"

MaRomer

Trådstartare
Som en del vet så blev min "lille" hund opererad igår. De kastrerade honom och tog även bort sporrarna på bakbenen.

Igår var han väldigt slö ocg frös lite. Han verkade även ha ont. Men han sov hela natten tills klockan 4 i morse då man ville gå ut och göra lite behov=)
Han åt även lite mat då.

Såg även då att hans tassar bak var VÄLDIGT svullna. Så klippte av bandage och han blev då "gladare". (Vet sa att jag skulle göra detta om tassarna svullnade). Nu är de som vanligt igen=) Och han beter sig som om inget har hänt! En underbar liten bus.

Väljer att bara länka bilderna på operationsärren. D.V.S Känsliga varnas!

Här kommer den lille igår=)
24988484.jpg


Och den lille idag:
24988488.jpg



Här är länk till övriga bilder: (Bla på operations områden)
http://www.pixbox.se/alb_show_id963508_page0.html
 
Sv: Dagen efter operation "bilder"

Ser jättefint ut ju:)

Varför tar man bort sporrarna på hunden?(nyfiken bara)
 
Sv: Dagen efter operation "bilder"

På honom tog jag bort dem för att skaderisken är så stor. Innan op såg det ut så här:
24919313.jpg
 
Sv: Dagen efter operation "bilder"

Aha...Jag har aldrig hört att man gjort det,så det var därför jag undrade.
Hans sporrar ser ju lite "utputande" ut så det kan jag förstå om det kanske är lätt att göra sig illa.

Hoppas han mår bra efter omständigheterna och snart är sig själv igen:)
 
Sv: Dagen efter operation "bilder"

Ser jättefint ut ju:)

Varför tar man bort sporrarna på hunden?(nyfiken bara)

Jag fick höra att det var väldigt vanligt att ta bort sporrarna på bakbenen pga skaderisken. Tydligen var det bara vissa individer som föddes med sporrar bak.
 
Sv: Dagen efter operation "bilder"

Jag har haft otaliga diskussioner om baksporrar på Beauceronern. Dom har dessutom 2 st på varje ben. Något som är rastypiskt ska väl tilläggas. Inom Beauceronerna så vet jag EN hund som skadat en sporre bak. Men nu är Beauceronernas sporrar bak väldigt slappa och rörliga :bow:
 
Sv: Dagen efter operation "bilder"

Ja diezels borjade bli hårda och som bilden visar så var de väldigt stora! Men finns en annan tråd om man vill diskutera hurvida man ska ta bort sporrar eller ej. Denna tråden vill jag ej ska handla om dem=)
 
Sv: Dagen efter operation "bilder"

Aha...Jag har aldrig hört att man gjort det,så det var därför jag undrade.
Hans sporrar ser ju lite "utputande" ut så det kan jag förstå om det kanske är lätt att göra sig illa.

Hoppas han mår bra efter omständigheterna och snart är sig själv igen:)

Ja då han beter sig precis som vanligt. Förutom att han springer in i allt med sin tratt=) Hehe Trattpelle är hans nya namn=)
 
Sv: Dagen efter operation "bilder"

Min ena hund är imp från Australien och hon har inga sporrar alls, togs bort när hon var ett par veckor. Kan tycka det är ganska bra på framförallt jakthundar.

Ser iaf jättefint ut!!
 
Sv: Dagen efter operation "bilder"

Tycker oxå detta! Mycket finare än jag trodde. Men så har ju jag bara sett ny kasstrerade hästar och där blöder det ju ett par dagar efter.
 
Sv: Dagen efter operation "bilder"

ser fint ut!

tratt kan vara farligt hälsar min hund :p han sov med tratt på sig på övervåningen, jagade troligen en katt nerför trappen och ramlade hela vägen ner!
fick hjärnskakning, blev så yr att han inte kunde gå och så spydde han :p
dessutom blev han hårlös på en fläck ovanför ögat, troligen pga den trasiga tratten.

har köpt en sån här uppblåsbar ring som man ska ha som tratt istället, men den var för stor så vi har inte kunnat prova den än. men det låter ju som en smart idé :idea::p
 
Sv: Dagen efter operation "bilder"

Haha ja de låter inte så trevligt! Vi har bara en trappa och den går han bara i när han ska ut som tur är. Dock går han ju in i det mesta andra han hittar=)

Tror dock ej på "ringen" då min lille ändå lyckas slicka sig på bakbenen=/ Trotts tratt! Han e smidig och har väldigt långa bakben=)
 
Sv: Dagen efter operation "bilder"

En fråga! kan jag lägga ett lätt bandage om bakbenen och sedan spruta antibit på dem? Dvs han biter inte på tassarna då. Tänker på att han så fort man vänder ryggen till slickar på dem=/

Givetvis ser jag till så att det ej kommer i kontakt med såret!
 
Sv: Dagen efter operation "bilder"

skaffa en större tratt! jag har också råkat ut för att vet satte på en för liten tratt och det resulterade i att hunden slet upp ett par stygn och läkningen försvårades.
 
Sv: Dagen efter operation "bilder"

Tror inte det löser något problem. Får han större tratt kan han varken äta eller dricka med den på=/ Han försöker ej bita utan har bara slickat några gånger. Då vaktar jag honom hellre lite extra än att han inte ska kunna äta eller dricka när han vill.
 
Sv: Dagen efter operation "bilder"

men om såret behöver luft för att läka så är det väl ingen hit med en massa bandage? tratten behöver de inte ha på när de ska äta eller gå på promenader, och man får fixa en vattenskål som de kommer åt med tratten på. båda mina har kommit åt att dricka trots jättestora och långa trattar.
 
Sv: Dagen efter operation "bilder"

Han har inge bandage.... Han har mat och vatten hela dagen och ser ingen anledning att ändra på det. Så länge det inte stör mig så byter jag inte tratt. Man måste bara kolla lite oftare på honom. å¨de e inga problem för mig då jag är hemma.

Dock skulle det vara skönt om han kunde få slippa tratten helt och det får han ibland också. och nej han slickar ej om man har koll på honom.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 532
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 933
Senast: Mkb
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 457
Senast: NotlikeI
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 082
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp