Dagens datum utan skottår?

Jejjessica

Trådstartare
Om vi inte hade haft skottår, vilket datum hade vi då haft idag...? (Med utgångspunkt i år noll)

Jag fastnar lite på hur jag ska tänka, och kan heller inte riktigt släppa det hela efter att jag väl började fundera. :o

Hjälp mig, mattesnillen! :D
 
Om vi inte hade haft skottår, vilket datum hade vi då haft idag...? (Med utgångspunkt i år noll)

Jag fastnar lite på hur jag ska tänka, och kan heller inte riktigt släppa det hela efter att jag väl började fundera. :o

Hjälp mig, mattesnillen! :D
Mitten av juli 2017 säger min man :)
 
Om vi inte hade haft skottår, vilket datum hade vi då haft idag...? (Med utgångspunkt i år noll)

Jag fastnar lite på hur jag ska tänka, och kan heller inte riktigt släppa det hela efter att jag väl började fundera. :o

Hjälp mig, mattesnillen! :D

Tja, du får nog först välja vilken kalender du vill gå efter (den gregorianska eller julianska).
 
18:e juli 2017, får jag det till.

Någon får gärna flika in om jag tänkt fel:

2016 år, varav vart fjärde skottår.
2016/4=504

Så totalt 504 skottdagar på den tiden.

504-365=139
Då är hela 2016 avverkat och vi är framme på 2017.
139-31-28-31-30=19

Då landar vi på 19:e maj.

Så har vi ju passerat januari och februari i år, vilket innebär 31+29 dagar till och borde då landa på 18:e juli.
 
Så skottåren fyller ju sin funktion i alla fall, nog för att juli inte alltid är så varmt, men dagens väder känns inte så somrigt. :p
 
18:e juli 2017, får jag det till.

Någon får gärna flika in om jag tänkt fel:

2016 år, varav vart fjärde skottår.
2016/4=504

Så totalt 504 skottdagar på den tiden.

504-365=139
Då är hela 2016 avverkat och vi är framme på 2017.
139-31-28-31-30=19

Då landar vi på 19:e maj.

Så har vi ju passerat januari och februari i år, vilket innebär 31+29 dagar till och borde då landa på 18:e juli.
Jämna århundraden är det inte skottår, så du får ta bort 20 dagar.
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 988
Senast: zassoo
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
626
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 959
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 987
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp