Dagens dumma fråga: Opponering C-uppsats

R

Raderad medlem 6459

Vet inte ens om det går att svara generellt på detta, eller om jag är jättedum som inte förstår det själv, men here it goes:

Om man skriver sin C-uppsats på höstterminen, när är det vanligtvis opponering då? Januari eller februari eller vad?

Och efter opponering: hur lång tid tar det generellt att bli helt helt klar? Om man jobbar da ass av sig alltså. Är det orealistiskt att boka in en resa säg 3 veckor efter opponering?
 
Jag skrev min uppsats HT 20013 och min opponeringen var den 17:e januari om jag inte minns fel. Sedan fick jag två veckor på mig att rätta till fel, men vissa av de som skrev fick bara några dagar på sig.

Opponeringen brukar ske innan vårterminen drar igång, alltså innan feb.
 
Jag skrev min uppsats HT 20013 och min opponeringen var den 17:e januari om jag inte minns fel. Sedan fick jag två veckor på mig att rätta till fel, men vissa av de som skrev fick bara några dagar på sig.

Opponeringen brukar ske innan vårterminen drar igång, alltså innan feb.
Jättestort tack för ditt svar! :)
 
Sedan är det förhoppningsvis inte jättestora ändringar som ska göras efter opponeringen, om det är så stora/tidskrävande missar så brukar de rekommendera att man inte får gå upp med sin uppsats då, utan istället vänta tills nästa tillfälle. I kursen jag läste så visste man att man i stor sett var godkänd när man fick gå upp, annars stoppades man.
 
Sedan är det förhoppningsvis inte jättestora ändringar som ska göras efter opponeringen, om det är så stora/tidskrävande missar så brukar de rekommendera att man inte får gå upp med sin uppsats då, utan istället vänta tills nästa tillfälle. I kursen jag läste så visste man att man i stor sett var godkänd när man fick gå upp, annars stoppades man.
Okej, hoppas det är så vid mitt universitet också.

Jättetack för dina svar! Jag förstår att det skiljer mellan lärosätena men jag ville mest få en hint om vad som är vanligt. Det låter logiskt att man har dem i januari kan jag tycka, innan nästa termin startar :).
 
Vet inte ens om det går att svara generellt på detta, eller om jag är jättedum som inte förstår det själv, men here it goes:

Om man skriver sin C-uppsats på höstterminen, när är det vanligtvis opponering då? Januari eller februari eller vad?

Och efter opponering: hur lång tid tar det generellt att bli helt helt klar? Om man jobbar da ass av sig alltså. Är det orealistiskt att boka in en resa säg 3 veckor efter opponering?

I början av den tionde veckan hade vi presentation och opponering, 31/3 började och 3/6 var opponeringarna/redovisningar färdig. Börjar du på hösten (1/9?) Så bör du ha opponering kring 3/11, dvs efter nio veckor inom tio veckor.

Hur lång tid det tar efter opponeringen beror helt på dn tidigare insatts och hur opponeringen går, generellt sett ska det väl gå ganska fort eftersom att din handledare inte ska låta dig gå upp om du inte har ett nog bra arbete.

Jag fick förtydliga några källor samt lägga till en ordförklaring, ca 30 min jobb. Däremot tog det längre tid för betygsättning och likande. Då var min uppsats också helt färdig vid opponering.
 
I början av den tionde veckan hade vi presentation och opponering, 31/3 började och 3/6 var opponeringarna/redovisningar färdig. Börjar du på hösten (1/9?) Så bör du ha opponering kring 3/11, dvs efter nio veckor inom tio veckor.
Innan själva uppsatsdelen börjar så är det metod och lite annat (som jag redan gjort) så modulen där man gör uppsatsen börjar nog i början på oktober eller så tror jag. Men då ska jag räkna på det, bör ju vara lätt lista ut när opponeringen kommer vara more or less.

Hur lång tid det tar efter opponeringen beror helt på dn tidigare insatts och hur opponeringen går, generellt sett ska det väl gå ganska fort eftersom att din handledare inte ska låta dig gå upp om du inte har ett nog bra arbete.
Jag har hört lite olika där; tex att eftersom din handledare inte kommer betygsätta din uppsats så kan man inte räkna med att man är godkänd bara för att man får gå upp, dvs att man går upp med den är inte på nåt vis en indikation på hur bra den är. Å andra sidan så är handledarna vana vid att betygsätta så de borde ju rimligtvis förvarna om det är uppenbart att man ligger risigt till. Men vad som faktiskt gäller har jag ingen aning om.

Tusen tack för ditt svar :).

@EmmaBovary Det är ett samhällsvetenskapligt ämne, vid Linnéuniversitetet :). Jag kommer dock skriva det på distans.
 
@niphredil

Juste, tänkte inte på att man brukar läsa uppsatsen i slutet av terminen, då blir det i januari som du opponerar. Men ja, det är ganska enkelt att räkna ut så fort du vet startdatumet :)

Helt rätt att det inte kommer vara din handledare som betygsätter, inte ensam i vart fall. Däremot är det så att handledaren inte ska släppa upp dig om din uppsats är på F-nivå. En dålig handledare kan göra det, men en helt normalbra gör inte så, och förhoppningsvis hinner du upptäcka tidigt om din handledare "styr" dig fel och/eller felaktigt.

Däremot kan du få gå upp med ett Fx, det vill säga kompletteringar krävs. Det är nog mer regel än undantag, och frågan är ju då som du ställde - hur mycket kompletteringar blir det? Och det beror på hur väl du utför ditt arbete innan och vad som kommer upp under opponeringen.

När jag gick upp med min uppsats var det ett antal som väntade på extra provsvar som dröjt, sa själva att "frågeställning B" är inte helt färdig ännu, "det saknas vissa beräkningar som kommer" osv. Men uppsatserna var i vart fall så pass färdiga att det gick att presentera helheten. Dessa personer fick nog spendera ganska mycket tid efter opponeringen med att färdigställa sina arbeten, minst 1-2 veckor skulle jag tro.

Sen fanns det någon stackare som räknat helt galet, vilket uppdagades under opponeringen. Han vet jag inte hur det gick för eftersom att det gjorde hela resultatet värdelöst. Eller en annan där det uppdagades att ett av proverna som han bedömt som "felaktigt", egentligen indikerat att reningsverket han undersökt var feldimensionerat och därför gett han det "felaktiga" provsvaret. Då kan man ju ifrågasätta hur vetenskapligt korrekt hans resultat är, när anläggningen är fel.

Men det flesta var precis som mig, helt färdiga med rapporten och i ganska många fall haft ett externt samarbete. Därmed redan presenterat uppsatsen innan samt fått den extra kontrollerad av faktiskt yrkesverksamma personer inom ämnesområdet. Det man kan falla på då är enklare formalia, typ "skriv inte så, utveckla sådär".

Efter opponering skulle våra uppsatser godkännas ytterligare en gång av handledarna innan vi fick skicka vidare för betygssättning. Även här är det meningen att handledaren inte ska släppa igenom en icke godkänd uppsats, och har man kommit hit och "överlevt" lär man faktiskt också ha lägst E :)
 
@Lillkumpula Wow, tack :bow:. Jätteintressant att läsa! Jag kommer inte ha ett externt samarbete men oavsett låter det som att en månad för korrigeringar bör vara OK, med tanke på att min plan såklart är att jobba häcken av mig och ha uppsatsen så klar det bara går vid opponering. Och så håller jag tummarna för bra handledare!
 
@niphredil Det är inte ens säkert att du får en månad på dig att korrigera :) så det låter som att du har en god framförhållning i din planering.
Kanon, då kör jag på det! :) Det är en rätt dyr flygbiljett som ska bokas nämligen så jag vill inte riskera att det kör ihop sig nåt vis.
 
Vet inte ens om det går att svara generellt på detta, eller om jag är jättedum som inte förstår det själv, men here it goes:

Om man skriver sin C-uppsats på höstterminen, när är det vanligtvis opponering då? Januari eller februari eller vad?

Och efter opponering: hur lång tid tar det generellt att bli helt helt klar? Om man jobbar da ass av sig alltså. Är det orealistiskt att boka in en resa säg 3 veckor efter opponering?

När jag skrev C-uppsats hade examinatorn inte läst uppsatsen vid opponeringen. Så vi fick vänta några veckor på att få svar och fick jobba väldigt mycket med den efteråt. Men det var nog undantagsfall, har inte hört talas om någon annan som haft det så.
 
När jag skrev C-uppsats hade examinatorn inte läst uppsatsen vid opponeringen. Så vi fick vänta några veckor på att få svar och fick jobba väldigt mycket med den efteråt. Men det var nog undantagsfall, har inte hört talas om någon annan som haft det så.
Men gud vilken mardröm :nailbiting:. Fan vad jobbigt för er!
 
När jag skrev C-uppsats hade examinatorn inte läst uppsatsen vid opponeringen. Så vi fick vänta några veckor på att få svar och fick jobba väldigt mycket med den efteråt. Men det var nog undantagsfall, har inte hört talas om någon annan som haft det så.

Så var det för oss också.
Hade ingen som helst kontakt med examinatorn under arbetets gång.
Än idag har jag varken pratat eller sett honom ^^

Inte riktigt det förfarande man önskar, det krånglade till det och gjorde att arbetet drog ut på tiden.

Fanns förövrigt en hel del att önska i hela förfarandet.
 
Så var det för oss också.
Hade ingen som helst kontakt med examinatorn under arbetets gång.
Än idag har jag varken pratat eller sett honom ^^

Inte riktigt det förfarande man önskar, det krånglade till det och gjorde att arbetet drog ut på tiden.

Fanns förövrigt en hel del att önska i hela förfarandet.
Men ska man ha kontakt med examinatorn? Det är väl bara handledaren men har kontakt med eller? Eller har jag missat nåt nu?
 
Men ska man ha kontakt med examinatorn? Det är väl bara handledaren men har kontakt med eller? Eller har jag missat nåt nu?

På andra lärosäten som vänner och familj gått på har de haft kontakt med examinatorn genom arbetets gång för att ibland checka av så de inte kommit på villospår.

Även om man inte har kontakt under tiden man skriver uppsatsen brukar det vanligaste vara att examinatorn iallafall finns med på slutseminariumet för att lämna synpunkter inför sista inlämningen.
Men så blev det inte för oss.
 
På andra lärosäten har de haft kontakt med examinatorn genom arbetets gång för att ibland checka av så de inte kommit på villospår.

Även om man inte har kontakt under tiden man skriver uppsatsen brukar det vanligaste vara att examinatorn iallafall finns med på slutseminariumet för att lämna synpunkter inför sista inlämningen.
Men så blev det inte för oss.
Aaaah, nu blir jag ännu räddare för det här :nailbiting:
 
Inte för att vara den som är sån, men det är Linnéuniversitetet vi pratar om.
Behöver jag säga mer? :angel:

När jag skrev min c-uppsats (visserligen vår, på slu) hade vi opponerat och klart på ungefär 11 veckor, tid för ändringar inräknat.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har sen snart 2 år tillbaka levt med en alldeles underbar. Jag skulle vilja påstå att det är min livsstörsta kärlek som jag hittade...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
61 470
Senast: Voeux
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 575
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 772
Senast: Saeta
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 185
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp