Dagens rasistiska kommentar

Nebraska

Trådstartare
Vi hör dem alla med jämna mellanrum. Ja, så ofta att vi inte alltid reflekterar över dem.
Den jag fick höra idag var; "Nu är det utlänningar som tagit över den där korvkiosken. Så nu går det ju inte att handla där längre. Det som brukade vara ett sånt bra ställe"
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Förmodligen samma typ av människor som skiter i var korven kommer ifrån, trots att det är den som det är viktigt att den är svensk.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Den klassisk är dock: "Jag är inte rastist, men, bla bla bla."

Inte rastist? Mmm tjena.

Fast det e klart, dessa människor ser blattar och/eller idioter. Undrar om dom i sin inskränkthet ens vet att det är en människa det handlar om egentligen...?
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Jag har varit helt förskonad idag, det har varit tvärtom :D

Var uppe hos min mormor och gick igenom gamla foton, b l a från krigsslutet då de tömde skolor och kyrkor i hennes hemort för att ta emot polska judar på flykt. Hela byn engagerade sig och snickrade våningssängar, och alla invånare skänkte mat och kläder.
I albumet fanns ett offentligt brev som polackerna hade skickat in till lokaltidningen, daterat 25 maj 1945, med tack för "sällsam vänlighet och mottagande" :love:
Hopp om mänskligheten: återställt. Ibland är det skönt att se sådant istället för bara en massa elände från koncentrationslägrena.

Vi pratade om nutidens flyktingar. Då sa min mormor på sjungande småländska "ja... idag snickrar man inga sängar åt dem".
 
Senast ändrad:
Sv: Dagens rasistiska kommentar

I och med krigslutet fick sverige ta emot ca 45 000 flyktingar. Under hela kriget var väl summan totalt kanske 150 000.

Många av dem som kom och valde att stanna fick rätt snart jobb inom den svenska industrin, som, intakt, skrek efter industriarbetare.
De var läskunninga, ofta med bra utbildning eller yrkeserfarenheter.
Ingen svenskundervisning, boende unde påvra förhållanden, ett skyddsnät som lystemed sin frånvaro gjorde att de som kom rätt snart försvann in i folkkroppen, fick arbete, egna bostäder etc.

Till skilnand från idag.

De som kommer i dag är till del inte läskunninga, fast fundamentalistiska trosföreställningar och inte villiga att anpassa sig in i ett modent samhälle.

Krigstrauman hos dem som kom då och de som kommer idag kan nog anses likvärdiga. så orsaken till de problem som existerar i dag får nog sökas på annat håll.

Därför anser jag att vi inte kan jämföra situationen idag jämfört med den 46, 47
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Vi har ett fall här i stan med fyra barn som utvisats tillsammans med sin mamma. Hon anmälde sin man, som misshandlade familjen under tortyrliknande förhållanden, och har sen en lång tid varit inlagd på psyk... Maken sitter i fängelse och familjen skickades hem.
I hemlandet riskerar hon att dödas, då det anses som oförlåtligt att ange sin man :(

Fler av dem som skrivit om familjens öde på bl a FB, får ofta riktigt otäcka kommentarer....

Har själv fler "vänner" på FB som inte drar sig för att nedlåtande diskutera människor från andra länder, men rasister är dom såklart INTE!!:angel:

Riktigt sorgligt....
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

KL

Å på tal om nåt helt annat, jag ser att bokstaven t smugit sig in i mitt ord rasist. Ha överseende :) både r och t dyker upp mer och mer där dom inte hör hemma när jag skriver.

Har ingen aning om varför faktiskt?
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Delvis kl

Jag tycker också man ser mer och mer oroväckande saker på t.ex. facebook, i fikarummet o.s.v. Det känns som att det har blivit en kallare syn på människor och en större benägenhet att dela in människor i "vi och dom" mot vad det var för några år sen. Jag tycker det är riktigt obehagligt och förstår inte hur man tänker, har det verkligen gått så lång tid sen förintelsen, eller folkmordet i Rwanda, att vi redan kan vända ryggen till och säga "men det är inte samma sak"? Inbillar sig folk verkligen inte att hatet mot "fel sorts" människor kom smygande då med? Idag är det ok att tycka att det är "sådana där invandrare" som skäl, misshandlar, våldtar, "tar våra skattepengar" o.s.v. Imorgon är det kanske en polis med samma syn som tappar kontrollen och misshandlar en "sådan där invandrare", men folk ser gärna åt andra hållet. I övermorgon försöker "en sån där invandrare" få tid på vårdcentralen men sköterskan förutsätter att h*n bara överdriver och vägrar ge en tid till läkare. Nästa vecka är det en restaurangägare som bara vill ha svenska (eller "västerländska") gäster och protesterna är inte särskilt helhjärtade eller kraftfulla. I sommar går flera familjer i ett villaområde samman och jagar iväg sina utländska grannar. Till hösten vägrar en lärare undervisa "sådana där" barn. Osv.

Är det så vi vill ha det? Är det ett sådant samhälle vi vill skapa?
 
Senast ändrad:
Sv: Dagens rasistiska kommentar

En fråga som bara ploppade upp i mitt huvud. Men hur hade folk det i Mellanöstern under 20-talet? 40-talet?

Jag tänker ofta på kvinnorna i Afghanistan. Har de det sämre nu än för 70 år sedan? Barnadödligheten i Afghanistan idag är enormt hög. Men nu minns jag inte siffrorna. Men det kan ha varit så mycket som vart 5:e barn.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

De som kommer i dag är till del inte läskunninga, fast fundamentalistiska trosföreställningar och inte villiga att anpassa sig in i ett modent samhälle.

Men lägg av nu! :mad:

Jag förnekar inte att det kommer flyktingar som är analfabeter eller som har stränga trosföreställningar, men du får det att låta som att det gäller alla som kommer hit idag, och så är det verkligen inte. Långt ifrån.

När jag stöter på sådana här kommentarer brukar jag alltid börja med att fråga: hur många invandrare känner du? Bor du själv invandrartätt?
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Personligen så ser jag det som ytterst positivt när utlänningar öppnar eget. Dom är mer serviceminded och dom har inte samma betänkligheter om att ha öppet på obekväm arbetstid.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Personligen så ser jag det som ytterst positivt när utlänningar öppnar eget. Dom är mer serviceminded och dom har inte samma betänkligheter om att ha öppet på obekväm arbetstid.

Ja, det tycker jag också. Har aldrig sagt annat. Glömde du ett KL, kanske? :D
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

De som kommer i dag är till del inte läskunninga, fast fundamentalistiska trosföreställningar och inte villiga att anpassa sig in i ett modent samhälle.
Se där har vi dagens rasistiska kommentar. Gissar du kommer med fler.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Vi hör dem alla med jämna mellanrum. Ja, så ofta att vi inte alltid reflekterar över dem.
Den jag fick höra idag var; "Nu är det utlänningar som tagit över den där korvkiosken. Så nu går det ju inte att handla där längre. Det som brukade vara ett sånt bra ställe"

Jag är rasist,och tycker folk skall får tycka vad de vill,utan att andra skall skall tala om för dem, vad de skall tycka.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Se där har vi dagens rasistiska kommentar. Gissar du kommer med fler.

Det som för en del är rasistiskt kan för andra vara kalla fakta.

Majoriteten av flyktingarna kommer idag från mellanöstern, afganistan o afrikas horn.
Speciellt gruppen från afrikas horn och afganistan uppvisar ett stort antal icke läskunninga och tillhör konservativa inriktningar av Islam.

antingen är detta ett rasistiskt påstående eller så är det ett sant.
vad säger migrationsverket?
1 exempel
Asyls%C3%B6k_f%C3%B6rraveckan.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Se där har vi dagens rasistiska kommentar. Gissar du kommer med fler.

men eftersom du uppenbarligen inte delar min annalys, kan du då förklara för mig varför grupperna idag har så svårt att assimilera sig jämfört med de som kom 1939 till 1948?
Krigstrauman kan du inte skylla på eftersom många av dem som kom då var fd slavar o lägerfångar.

:D
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Jag jobbar i kungsbacka och hör dom dagar jag jobbar alltid rasistiska kommentarer.
Vanligaste är när någon skall på toa och säger att dom skall klämma en neger,
Även kometer som att jag får snart randiga neger ungar om det är någonting som är jobbigt.

Och nyheterna kommer så blir det kommentar som att det var väl en jävla invandrare som gjorde det (visar det sig vara en invandrare så pratas det högt om att det var en invandrare och om det visar sig att det inte var det nämns inte nyheten mer) men även när utlands nyheterna kommer så blir det kommentarer om att man borde släppa en stor atom bomb över dom länderna så tar krigen slut.

Min förra chef sa högt att han inte tänkte anställda någon invandrar och min nuvarande chef har blivit kallad neger lotta på julbord (samma jobb men ny chef för lv).

Behöver jag säga att jag inte äter på kontoret och börjar prick 7 på morgonen så man inte är kvar när nyheterna börjar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
363
Senast: Pilot
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 104
Senast: __sofia__
·
Relationer Fundering efter att ha läst i en dagbokstråd och att en kollega frågade mig om jag menade det jag sa positivt. Vi människor...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 593
Senast: Snowball
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 151
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp