Dagens rasistiska kommentar

Sv: Dagens rasistiska kommentar

Sen undrar jag om du läst deras valmanifest. En del saker är helt horribla!. Ett axplock;

* Ett offentligt register över dömda pedofiler och flerfaldigt dömda våldtäktsmän Dvs du sonar aldrig ditt brott och får på så sätt ett strängare straff än en mördare

Jäkligt svår fråga men i vissa extremfall hade det faktiskt inte varit helt fel. Jag praktiserade på ett ställe där vi utförde en viss typ av vård, på drop-in, och när polisen släppte ut en som var extrem återfallsförbrytare (våldtäkt) ringde de innan och sa att han var ute. Eftersom de visste att han hade väldigt kort tid till nya våldtäkter och skulle söka vård för en rent fysisk åkomma. Tyvärr missades den infon så att alla inte fick veta det och det var väldigt nära att en ung tjej råkade illa ut när mannen i fråga anlänt, hon lyckades ta skydd och påkalla uppmärksamhet. Då var det ju bara för dem att plocka in mannen igen (som f ö redan antastat ett knippe tjejer på vägen till det "riktiga" våldtäktsförsöket, efter vad vi fick höra).

Jag kan ju känna att om jag bott i aktuellt område hade det varit rätt skönt att få veta när han var ute, eftersom han varje gång han blev utsläppt i princip gick raka vägen och hoppade på någon. Han hade dessutom väldigt specifika offer så det var rätt lätt att veta vilka som var i riskzonen. Vad hade ni känt om det var ett kvarter ni bodde i och ni visste att en dylik pedofil blev utsläppt nån gång om året och gick och grabbade första bästa barn? Hade man inte då velat veta det? Jag säger inte att jag har några bra svar men det är inte en så lätt fråga som du vill påskina tycker jag.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Jäkligt svår fråga men i vissa extremfall hade det faktiskt inte varit helt fel. Jag praktiserade på ett ställe där vi utförde en viss typ av vård, på drop-in, och när polisen släppte ut en som var extrem återfallsförbrytare (våldtäkt) ringde de innan och sa att han var ute. Eftersom de visste att han hade väldigt kort tid till nya våldtäkter och skulle söka vård för en rent fysisk åkomma. Tyvärr missades den infon så att alla inte fick veta det och det var väldigt nära att en ung tjej råkade illa ut när mannen i fråga anlänt, hon lyckades ta skydd och påkalla uppmärksamhet. Då var det ju bara för dem att plocka in mannen igen (som f ö redan antastat ett knippe tjejer på vägen till det "riktiga" våldtäktsförsöket, efter vad vi fick höra).

Jag kan ju känna att om jag bott i aktuellt område hade det varit rätt skönt att få veta när han var ute, eftersom han varje gång han blev utsläppt i princip gick raka vägen och hoppade på någon. Han hade dessutom väldigt specifika offer så det var rätt lätt att veta vilka som var i riskzonen. Vad hade ni känt om det var ett kvarter ni bodde i och ni visste att en dylik pedofil blev utsläppt nån gång om året och gick och grabbade första bästa barn? Hade man inte då velat veta det? Jag säger inte att jag har några bra svar men det är inte en så lätt fråga som du vill påskina tycker jag.

uppgifterna som sådana är ju redan offentliga, den som vet vart han ska vända sig får ut dem utan problem, vad sd, och många andra vill är att dessa uppgifter ska vara tillgängliga för alla.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Puttar upp denna tråden, skulle ju återkomma. ;)

Okej om vi säger att våldet är högre eller jämförbart då istället för bara högre så återstår ju fortfarande grundfrågan jag ställde: Om kvinnor blir slagna av män för att de är just kvinnor, varför är det inte ovanligare att män blir slagna av sin partner om partnerna också är man?

Jag svarade inte på den frågan från början utan grundfrågan för mig var att jag ville se den där forskningen du skrev om.

Svaret på hur våld i nära relationer fungerar är inte antingen att kvinnor blir slagna för att de är kvinnor eller att män slår för att de är män. Båda påståendena är väl dock delförklaringar. Men vi vet ju också att både kvinnor och män blir slagna i både sam- och särkönade relationer. Med andra ord, kvinnor slår också sina partners.

Vi vet också att maskulinitet och våld är sammankopplat. Våldet hör maskuliniteten till (kanske inte all maskulinitet, men i relation till femininitet). Våldet finns också i schablonbilden av den maskulina sexualiteten: aggressiv, penetrerande, jagande, aktiv, erövrande - våldsam.

Våld i nära relationer är sammankopplade med kön och makt eftersom det sätt som vi organiserar/praktiserar relationer är sammankopplat med kön och makt (heteronormen, tvåsamhetsnormen, könsmaktsordningen... etc.).

Exakt varför vissa slår sina partners tvistar de lärde om. De feministiska lärda säger att det har med könsmaktsordningen att göra på något sätt.



Nu när du är i tråden igen så vill jag upprepa min fråga om hur du kan få SD:s ståndpunkt om den heterosexuella kärnfamiljen till att de sätter individen i centrum. Hur tolkar du det här citatet från SD:s infosida om jämställdhet?
SD skrev:
Familjen med sin omhändertagande, kulturförmedlande och fostrande roll är samhällets viktigaste och mest grundläggande gemenskap. [...]Vi är också av den uppfattningen att de manliga och kvinnliga egenskaperna i många fall kompletterar varandra och av bland annat den orsaken anser vi att alla barn bör ha rätt till både en mor och en far i sitt liv.
(Min fetning)
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Den typen av billiga nedsättande kommentarer o utryck finner du i alla kulturerer.
Nästan patetiskt är på bruten svenska försvenskar ameikanska svordommar utan att begripa att de är malplacerade "-jag ska kXXXX din mamma!!"
Har ju med hur olika kulturer gör för att förnedra varandra, eller vara elaka.
Det där med att knulla mammor....vissa kulturer ägnar sig åt att knulla varandras mammor eller syster (de säger att de ska göra det i alla fall), i andra blir man anklagad_ för att_ knulla sin mamma.
gulan
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Om du förklarar lite mer vems individuella frihet det diskriminerar så kan jag nog ge dig ett bättre svar. F.ö så håller jag inte med SD på den punkten, det känns ärligt talat lite "kristna höger i USA"-bakåtsträvande men men, vill man ha ett parti som tycker exakt likadant som en själv måste man nog starta ett eget.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Individuell frihet kan inte begränsas med ett tydligt undantag och det är ju när den inkräktar på någon annans rätt. Anser SD att barn bör ha rätt till en mor och far så menar de ju att den individuella friheten i det fallet inkräktar på någon annans rätt. Det är ju från deras perspektiv, jag anser inte att det borde vara en rättighet att ha både en mor och far.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Jag svarade inte på den frågan från början utan grundfrågan för mig var att jag ville se den där forskningen du skrev om.

Svaret på hur våld i nära relationer fungerar är inte antingen att kvinnor blir slagna för att de är kvinnor eller att män slår för att de är män. Båda påståendena är väl dock delförklaringar. Men vi vet ju också att både kvinnor och män blir slagna i både sam- och särkönade relationer. Med andra ord, kvinnor slår också sina partners.

Vi vet också att maskulinitet och våld är sammankopplat. Våldet hör maskuliniteten till (kanske inte all maskulinitet, men i relation till femininitet). Våldet finns också i schablonbilden av den maskulina sexualiteten: aggressiv, penetrerande, jagande, aktiv, erövrande - våldsam.

Våld i nära relationer är sammankopplade med kön och makt eftersom det sätt som vi organiserar/praktiserar relationer är sammankopplat med kön och makt (heteronormen, tvåsamhetsnormen, könsmaktsordningen... etc.).

Exakt varför vissa slår sina partners tvistar de lärde om. De feministiska lärda säger att det har med könsmaktsordningen att göra på något sätt.



Nu när du är i tråden igen så vill jag upprepa min fråga om hur du kan få SD:s ståndpunkt om den heterosexuella kärnfamiljen till att de sätter individen i centrum. Hur tolkar du det här citatet från SD:s infosida om jämställdhet?
(Min fetning)


Fast ärligt tror jag att det dolda våldet är mest representativt av kvinnor ...jag vet hur många män som helst som är psykiskt misshandlade av sina kvinnnor...finns nog ett ganska stort mörkertal där.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Om du förklarar lite mer vems individuella frihet det diskriminerar så kan jag nog ge dig ett bättre svar. F.ö så håller jag inte med SD på den punkten, det känns ärligt talat lite "kristna höger i USA"-bakåtsträvande men men, vill man ha ett parti som tycker exakt likadant som en själv måste man nog starta ett eget.

Fast det är lite intressant att inte ens dela den påstådda värdegrunden i partiet, som är ett konservativt kristna i höger traditionalistparti, med hög andel bakåtsträvan och romantisering av svunna tider. Nu vet vi ju båda vad som är den egentliga gemensamma värdegrundens kärna, men jag anser nog att även den påstådda värdegrunden har viss relevans i det nya framväxande SD.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Jag har väldigt svårt för att tro på att en sådan man som du beskriver inte kan hållas inspärrad med hjälp av LRV.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Det är fortfarande diskriminerande mot hbt-personer = Jag får inte samma villkor som de som är hetero = Inskränker mina rättigheter.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Förklara på vilket sätt du tycker att SD sätter den individuella friheten i centrum?

Vad är det som är så bra med deras politik att du kan ha överseende med att de vill diskriminera människor? Hur får du ihop diskriminering med individuell frihet?

Jag undrar verkligen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
363
Senast: Pilot
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 104
Senast: __sofia__
·
Relationer Fundering efter att ha läst i en dagbokstråd och att en kollega frågade mig om jag menade det jag sa positivt. Vi människor...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 593
Senast: Snowball
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 151
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp