Dagfölare ofta samma mönster?

Ardennern

Trådstartare
Ni som har erfarenhet av dagfölare. Är det er erfarenhet att dom brukar följa samma mönster? Dvs att dom fortsätter att föla dagtid? Naturligtvis oerhört vårdslöst att utgå ifrån. Frågar av ren nyfikenhet.
 
Ni som har erfarenhet av dagfölare. Är det er erfarenhet att dom brukar följa samma mönster? Dvs att dom fortsätter att föla dagtid? Naturligtvis oerhört vårdslöst att utgå ifrån. Frågar av ren nyfikenhet.

Väldigt konstigt att utgå ifrån att man är vårdslös om stoet brukar föla på dagtid, tror du att man skiter i bevakning på natten då eller?


Mitt avelssto har fölat alla utom ett föl på dagen. Så ja, jag förutsätter att hon kommer föla dagtid men jag är inte det minsta vårdslös för det. Nattetid står hon inne med gjord och kamera som alla andra och dagtid så sitter jag bredvid hagen och glor. Jag tror de flesta har bra bevakning nattetid men en hel del missar fölning på dagen för då gör de annat, det är inte alla som har möjlighet att vaka på dom dagtid på samma sätt.
 
Väldigt konstigt att utgå ifrån att man är vårdslös om stoet brukar föla på dagtid, tror du att man skiter i bevakning på natten då eller?


Mitt avelssto har fölat alla utom ett föl på dagen. Så ja, jag förutsätter att hon kommer föla dagtid men jag är inte det minsta vårdslös för det. Nattetid står hon inne med gjord och kamera som alla andra och dagtid så sitter jag bredvid hagen och glor. Jag tror de flesta har bra bevakning nattetid men en hel del missar fölning på dagen för då gör de annat, det är inte alla som har möjlighet att vaka på dom dagtid på samma sätt.

Varför tar du åt dig? Hon skrev ju att det var vårdslöst att utgå från det. Eftersom du inte utgår från det så gäller det ju inte dig. Läs igen och sen borde du faktiskt be om ursäkt.
 
Väldigt konstigt att utgå ifrån att man är vårdslös om stoet brukar föla på dagtid, tror du att man skiter i bevakning på natten då eller?


Mitt avelssto har fölat alla utom ett föl på dagen. Så ja, jag förutsätter att hon kommer föla dagtid men jag är inte det minsta vårdslös för det. Nattetid står hon inne med gjord och kamera som alla andra och dagtid så sitter jag bredvid hagen och glor. Jag tror de flesta har bra bevakning nattetid men en hel del missar fölning på dagen för då gör de annat, det är inte alla som har möjlighet att vaka på dom dagtid på samma sätt.

Jag uppfattar det som att det vårdslösa är att utgå från att ett sto alltid fölar samma tid på dygnet oavsett när.
 
Det är ju svårt det där med "statistik", oftast får ju inte stona så många föl. Men ett av de ston jag har nu har fått alla sina tre föl på dagen hos mig (i fjol blev jag sur på mig själv för jag missade, jag borde ju ha börjat lära mig... jag hade larm på henne men var tio minuter bort. Allt gick bra). Ett annat sto fölade alltid på kvällen när jag tog in henne, man kunde exakt se på henne vilken kväll hon skulle föla. Hon fick nog sex föl här om jag minns rätt, alla med samma mönster.

Men sen finns det dem som ändrar beteende år från år, så - ja ibland ett mönster kanske men ändå ganska sällan?
 
Ni som har erfarenhet av dagfölare. Är det er erfarenhet att dom brukar följa samma mönster? Dvs att dom fortsätter att föla dagtid? Naturligtvis oerhört vårdslöst att utgå ifrån. Frågar av ren nyfikenhet.

Mitt sto som fölat dagtid första gången, fölade även dagtid andra gången. Hon var VÄLDIGT tydlig med att hon skulle in i stallet (väldigt trygg i sin box) och trots att det var mitt på dagen gjorde jag henne till viljes. Hann knappt stänga boxdörren förrän vattnet gick. :)

Däremot vakade jag även nattetid och jag kommer rekommendera nuvarande ägare att göra det också, ifall hen vill ta föl.
 
Väldigt konstigt att utgå ifrån att man är vårdslös om stoet brukar föla på dagtid, tror du att man skiter i bevakning på natten då eller?


Mitt avelssto har fölat alla utom ett föl på dagen. Så ja, jag förutsätter att hon kommer föla dagtid men jag är inte det minsta vårdslös för det. Nattetid står hon inne med gjord och kamera som alla andra och dagtid så sitter jag bredvid hagen och glor. Jag tror de flesta har bra bevakning nattetid men en hel del missar fölning på dagen för då gör de annat, det är inte alla som har möjlighet att vaka på dom dagtid på samma sätt.

Oj det var inte meningen att någon skulle ta illa upp. Det är dock min absoluta åsikt att det vore vårdslöst att "räkna kallt med" ifrån ett visst mönster. Jag anser att man ska ha en bra övervakning dygnets alla timmar oavsett hur stoet har betett sig tidigare år. Själv har jag ett mycket högt säkerhetstänk så skulle jag veta med mig att jag inte kan bevaka stoet lika bra på dagen som på natten så hade jag faktiskt avstått ifrån att betäcka. Alternativt inackorderat hos någon som övervakade åt mig. För egen del så skulle jag se det som ett misslyckande att missa en fölning. Har själv bara haft dagfölare och är lite intresserad av hur andra med mer erfarenhet än vad jag själv har hur dom upplever vissa mönster :)
 
Det är ju svårt det där med "statistik", oftast får ju inte stona så många föl. Men ett av de ston jag har nu har fått alla sina tre föl på dagen hos mig (i fjol blev jag sur på mig själv för jag missade, jag borde ju ha börjat lära mig... jag hade larm på henne men var tio minuter bort. Allt gick bra). Ett annat sto fölade alltid på kvällen när jag tog in henne, man kunde exakt se på henne vilken kväll hon skulle föla. Hon fick nog sex föl här om jag minns rätt, alla med samma mönster.

Men sen finns det dem som ändrar beteende år från år, så - ja ibland ett mönster kanske men ändå ganska sällan?

Ja tänk om man med säkerhet kunde veta att alla ston följer sina påbörjade mönster. Så mycket smidigare allt hade vart då :) Vilken jäkla tur du hade larm på henne så du ändå kunde vara på plats inom kort. Förstår att det var frustrerande att missa. Men skönt att allt gick bra.
 
Oj det var inte meningen att någon skulle ta illa upp. Det är dock min absoluta åsikt att det vore vårdslöst att "räkna kallt med" ifrån ett visst mönster. Jag anser att man ska ha en bra övervakning dygnets alla timmar oavsett hur stoet har betett sig tidigare år. Själv har jag ett mycket högt säkerhetstänk så skulle jag veta med mig att jag inte kan bevaka stoet lika bra på dagen som på natten så hade jag faktiskt avstått ifrån att betäcka. Alternativt inackorderat hos någon som övervakade åt mig. För egen del så skulle jag se det som ett misslyckande att missa en fölning. Har själv bara haft dagfölare och är lite intresserad av hur andra med mer erfarenhet än vad jag själv har hur dom upplever vissa mönster :)

Givetvis är det vårdslöst att räkna kallt med ett visst mönster.
Jag tror att fler är oövervakade dagtid än nattetid mest för att de flesta fölar på natten.
 
Ett av mina ston fölade dagtid med sitt första föl. Hon var supertydlig med att vi skulle vara i närheten och fölade sen ute under uppsikt. Hon har fått tre föl till efter det, samtliga fölningar har startat ganska snart efter sista kvällstillsynen i stallet vid kl 23.
 
Har roat mig med att göra lite statistik och försöka se ett mönster på det där under mängder av vaktimmar på ett stort travstuteri.
Upplever att många ston är ganska punktliga (gällande tidpunkt på dygnet då och inte dräktighetslängd) och somliga kan man nästan ställa klockan efter.
Tills ett år då allt plötsligt vänds upp och ner och varken tidpunkt/dräktighetslängd eller förberedelser liknar de tidigare åren.
Man tror man känner dom väl osv och precis när man känner sig trygg med att tycka sig se ett mönster, ja då blir man ytterst ödmjuk igen;) (vilket jag försöker att vara jämt då det verkligen inte finns några regler, självklart men kan nog inte sägas för många ggr.)

Sen finns det ston som gör precis allt olika från år till år och det är lika spännande varje gång:D
 
Givetvis är det vårdslöst att räkna kallt med ett visst mönster.
Jag tror att fler är oövervakade dagtid än nattetid mest för att de flesta fölar på natten.

Ja och att hålla ett dräktigt sto som närmar sig fölning oövervakat övergår mitt förstånd. Rätta mig om jag har fel, är det inte dessutom olagligt?
 
Här har det varierat väldigt. Jag utgår ifrån att dagtid är från morgon till kväll, ute i hagen.
Mitt allra första avelssto fölade vid 9-tiden första gången och sent på kvällen de två följande.
Ett av stona jag haft fick första fölet mitt på eftermiddagen, mitt ute i öppen gräshage. Andra fölet ut i skymningen och tredje strax efter midnatt inne i boxen.
Ett annat sto fölade 5 ggr här, 2 ggr inne på efternatten och 3 ggr ute på tidig förmiddagen,
Ett tredje sto har verkat föredra att föla ute på förmiddagen, de senaste 3 gångerna har hon fölat strax efter att hon blivit utsläppt, de två före det var inne på natten.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·
Hundträning Jag har några frågor som jag jätte gärna skulle vilja ha svar på som är om valpar och sånt ❤️ Och den första frågan är hur man gör så en...
2
Svar
21
· Visningar
2 108
Senast: hastflicka
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
810
Senast: Crossline
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 768
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp