Dagis/Dagmamma

PopcornPlayer

Trådstartare
What's the difference?

Förutom det uppenbara, att dagis är ett dagis och hemma hos dagmamma är det inte lika många barn.

Skillnader i kösystem? Kostnad? Tider?
 
Sv: Dagis/Dagmamma

Här är skillnaden bara att på dagis är dom på dagiset, medan hos dagmamma är dom hemma i ett hem med andra barn. Tiden är skillnaden med. Beror på när dagmamman kan ta emot och hur långa dagar denne kan ha barnen.

Samma kösystem, men det kan vara svårt att få tag på dagmamma, det börjar bli lite "ute" med dagmamma.

Vi hade grabben hos dagmamma ett tag, men vi valde att gå över till dagis pga att han är så livlig och kvick att vi kände att pga säkerheten så är det bättre med mera personal och utrymmen byggda för barn.

Jag själv var hos dagmamma för många herrans år sen under min uppväxt och det var bra. Små barngrupper och i en bra hemmiljö. Nackdelen var när man började skolan sen och inte kände någon, medan dom på dagiset har umgåtts med samma barn under flera år och kom i samma grupper i skolan sen med.

Kostnaden är samma.
 
Sv: Dagis/Dagmamma

När vi sökte dagis/dagmamma så fick vi dagmamma då vi behövde skola in innan lillprutt var 1 år. Dagis har åldersgräns på minst 1 år.
Som tur var kom jag in på distansutbildning så kunde tacka nej och kan ha de små hemma istället.
Annars hade jag kanske föredragit dagis då det känns som om det är bättre koll på vad som händer och ur säkerhetssynpunkt. jag var skitnervös på tanken att en dagmmama skulle gå runt med en flock ungar över gator mm, men det är säkert jag som är feg oxå :)
 
Sv: Dagis/Dagmamma

Kösystemet är det samma, men dagmamman man söker hos måste ju ha en plats för barnet. Jag sökte alt 1 och 2 dagmamma och alt. 3 dagis.

Vad det kostar beror på vad man har i inkomst, det kan säker skilja oxå mellan kommunal och privat.

När jag sökte plats åt Rasmus sökte vi för 52h i veckan. Då ville de sätta honom på dagis men dagmamman övertalade dem att hon skulle ha Rasmus.


Skillnaderna hos oss är att de är mkt färre barn hos dagmammorna, de är hemma 3 dagar i veckan och sen 2 dagar är de nere på lokalen, de är för att barnen ska träffa de andra dagmammorna också om någon skulle vara sjuk/ledig.

Här är det bara dagmammorna som får laga barnens mat själva, skola och dagis får fryst uppvärmd mat som serveras vid exakt samma tidpunkt och skulle ett barn t.ex. sova då, då tas det barnets måltid med tillbaka för dagis får inte spara maten eller värma den igen.

Dagmammorna är också ute mer och hittar på saker och 1 ggr i veckan går de och badar.


Rasmus är yngst i sin grupp, de andra barnen är 1½ år äldre än honom. De accepterar att han inte förstår och hänger med, men älskar att kramas och hjälpa honom. Rasmus älskar att var hos sin dagmamma eller på lokalen. De är knappt man hinner få av honom kläderna och han ska iväg. När man kommer och hämtar honom klättrar han upp i sin dagmammas famn ;)
 
Sv: Dagis/Dagmamma

Det finns väl egentligen ganska många skillnader.
Dagmammor är väl oftast inte utbildade utan har i många fall valt att ta emot andras barn i sina hem för att kunna stanna hemma med sina egna. Vissa dagmammor är underbara, medan andra kanske inte är riktigt lika lämpliga. Det handlar ju betydligt mer om personkemi när det bara är en person som ansvarar för barnen än om det är en personalgrupp på dagis.
På dagis är de anställda pedagoger (förskolelärare) och det finns en läroplan som ska följas - om än inte lika avancerad som i skolan.
Barngruppernas storlek och sammansättning (åldrar) skiljer sig oftast åt också.
Var det är mest aktiviteter beror nog på respektive dagmamma/förskola, hur aktiva dessa är och har lust att vara.
De dagmammor som finns i byn där mina barn går/ska gå i skolan har en del aktiviteter tillsammans, bland annat tar det med barnen till skolgården en förmiddag i veckan för att redan tidigt integrera dem med barnen de ska gå i skolan med sen (liten byaskola) och de har gymnastiksalen en gång i veckan för fysisk aktivitet. (jag brukar vara med på dessa aktiviteter med våra barn, så lär de känna sina blivande klasskamrater och får lite social träning bland andra barn och vuxna)
 
Sv: Dagis/Dagmamma

Mina barn har gått/går hos dagmamma. SUVERÄNT!

Utbildade pedagoger (kommunala dagmammor är knappast några som bara vill vara hemma med sina egna) och följer samma läroplan som dagis gör.

Min dagmamma jobbar ihop med 3 andra dagmammor. De går ut och leker tillsammans men kan sen gå in och ha det lugnt igen. Två dagar i veckan är alla dagmammorna tillsammans i en större lokal. Barnen får alltså både lära sig vara i grupp samt få vara i liten grupp.
 
Sv: Dagis/Dagmamma

Jag instämmer i det som Ameo redan sagt men vill bara lägga till en egen erfarenhet.

Jag är 23 år idag och har gått på både dagis och hos dagmamma. Fram till jag var ca 4,5 gick jag hos världens mysigaste dagmamma, hon bodde på landet, hade hundar och hästar, var öppen, alltid hände det grejer etc.

Men sen fick hon barn och då fick jag börja hos en annan vilket såklart var tråkigt. Hon hade en dotter som var lika gammal som mig. Det var så hemskt. Jag grät varje dag när mamma gick. Den dagmamman var hemsk. Hon favoriserade sina egna barn (de fick fler kakor än oss andra, fick nya ritpapper, vi fick måla på gamla) Men framförallt var hennes egna barn så ouppfostrade och elaka. Min mamma säger i efterhand att hon inte förstår hur vi härdade ut.

Efter ett halvår (när jag var 5) fick jag plats på dagis och det var som att komma till himmelriket!

Vad jag vill säga är att jag tror att Dagmamma kan vara toppen, men att det måste vara "rätt", dvs iom att det bara är en enda person gäller det ju att det klickar. Går man på dagis är det ju ofta flera pedagoger och gillar man inte någon så kan man kanske "mer knyta an till någon annan"
 
Sv: Dagis/Dagmamma

Utbildade pedagoger (kommunala dagmammor är knappast några som bara vill vara hemma med sina egna) och följer samma läroplan som dagis gör.

Våra dagmammor följer också samma läroplan, de är utbildade och har många års erfarenhet. Till skillnad mot den personal som jobbar på dagis här på orten!
De har inte heller sina egna barn.
 
Sv: Dagis/Dagmamma

Hos oss är det också så att dagbarnvårdarna har börjat som DBV just för att få vara hemma med sina egna barn. De har inte haft någon utbildning i botten utan de går på de utbildningstillfällen som ges under året för alla som jobbar inom barnomsorgen. De senaste två årens föreläsningar har dock för mig inte gett någonting. Det är ungefär lika mycket som vi fått på introduktionstillfället för en 5 p kurs. Dvs. 2 h gentemot 5 veckors heltidsstudier som alltså gett en helt annan fördjupning.

Våra DBV går på våra APT, följer läroplanen osv. De har varit väldigt ambitiösa, men nu blev de för få så de fick lägga ned. De måste vara ett visst antal för att kunna täcka upp för varandra osv. Dessutom fick de jätteproblem med att de bara fick ha 40 h arbetsvecka. Vilka föräldrar har exakt 8 h om dagen och dessutom samma tider? Inte så många...
 
Sv: Dagis/Dagmamma

*delvis kl*

Nu har vi inte dagmamma längre (vi fick inte plats :cry: ) men våra dagmammor i området (kommunala) hade en dag var i veckan som var deras lediga dag, då fick barnen vara i den gemensamma lokalen med någon/några andra DBV.
Hände även ibland (väääldigt sällan) att man kunde få lämna på lokalen och hämta hos DBV (och tvärtom) för att de skulle få ihop sina scheman efter kommunens önskemål (40 h/v).

Saknar verkligen att få ha DBV. Inget fel på "dagis" men vi trivdes mycket bättre med att ha DBV.
Känns ibland så jobbigt när man ska lämna/hämta och det dyker upp nya vikarier stup i kvarten och ingen vet någonting om nånting.
Ingen fel på personerna i sig, de har varit jätterara allihopa, men det är som sagt väldigt rörigt.
Lilleman verkar trivas alldeles utmärkt så för honom vet jag inte om det är så jobbigt, det är väl mest vi föräldrar som är förvirrade :crazy:
 
Sv: Dagis/Dagmamma

Ja det var en smart lösning. Vi har också en lokal till DBV så det hade gått att göra så hos oss också... Det ska bli intressant att börja jobba igen och höra efter med DBV hur de upplever det att nu jobba på förskola istället. Det blir ju helt klart mindre sårbart för dem och så. Men säkert andra nackdelar också.

På vår avdelning har vi haft kanske 2 sjukdagar var per personal och termin och vi har sluppit vikarier i det stora hela!! Jätteskönt! Under längre ledigheter som jul, sommar och andra lov har vi en eller två fasta vikarie som alltid kommer! Det är också jätteskönt. De har jobbat hos oss i flera år så de flesta föräldrar vet vilka det är också.
 
Sv: Dagis/Dagmamma

Dessutom fick de jätteproblem med att de bara fick ha 40 h arbetsvecka. Vilka föräldrar har exakt 8 h om dagen och dessutom samma tider? Inte så många...

Våra dagmammor är nere på lokalen 2 dagar i veckan. Sen hemma tis-torsdag. Det är för att alla timmar ska gå ihop och så barnen ska lära känna varandra och de andra dagmammorna, om t.ex. någon dagmamma är sjuk så är alla där nere och så har de lite "backup" för i lokalen bredvid ligger ett dagis och deras personal (Rasmus farmor :angel: ) och dagmammorna samarbetar.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
7 751
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Ni med förskolebarn: Hur ser en typisk kväll ut hos er? (från det att ni hämtat barnen från förskolan). Vi hämtar vid 16 tiden (förutom...
2
Svar
37
· Visningar
1 792
Senast: Krålus
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
20
· Visningar
575
Senast: Sel
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp