Dagiskrångel *långt*

astronaut

Trådstartare
Kopierar från min blogg.

Min systers barn går på samma dagis, dock inte i samma avdelning och hus men man blir ändå förvånad över hur olika det är på dessa avdelningar. Vi börjar med Leo.

Leo som är 2 år o några månader går i en "klass" tillsammans med drygt 10-15 barn, fröknarna aktiverar barnen och Leo är i princip slut när han ska hem, inte jätteslut men vissa krafter hos honom har ju försvunnit när han kommer hem. Skulle barnens mamma bli lite sen alt. bli tvungen att åka iväg på en sak och komma ca 15-30 minuter sen så är det helt okej, hon ringer ju innan såklart.

Under julveckan så ville ju många av fröknarna vara lediga men Leo o Nine skulle in till dagiset under den veckan ändå, hos Leo blev reaktionerna "Åh, vad mysigt. Det blir bara du och jag idag, vad vi ska mysa" medans reaktionerna i Nines dagis blev något helt annat.

Barnens pappa skrev från 07 - 15 på papprerna, men mamman ändrade det till 09. Muntligen.

Leo är skriven som ett heltidsbarn på det dagiset.

Så går vi över till Nines. (hon är 4 år o några månader)
Nine är skriven som 15timmarsbarn. Dvs, hon är på dagiset 15 timmar/vecka. Och på det dagiset har dom inte ens några aktiviteter. Varje gång jag och barnens mamma/barnens pappa/andra har hämtat Nine så sitter de 3 fröknarna vid ett bord och planerar vilket resulterar i att det är kö till datorn (där de kan spela spel, och..varför har dom ens en dator på dagis?) och allmän kaos i hela korridoren/rummen. Man tycker ju att fröknarna kan planera innan barnen kommer alt. efter att barnen har gått, eller medans det är lugnt alternativt då och då, men de sitter där alltid klockan 15:00 och säger "det tar jag" medans barnen är understimulerade.

Måste barnens mamma iväg eller liknande så går det verkligen INTE för sig att hämta henne 15-30 min senare då fröknarna inte tycker det är rätt. (när hon åker iväg = akut ärende som är tråkiga för barn om man bara ska åka fram och tillbaka). Hon ringde en gång och fick som svar: "heheheh nej, inte om jag är sträng för det är emot reglerna men jag kan göra ett undantag". Senare när jag hämtade Nine ändå så fick jag df på mig och sa att hon skämtade och att Nine kunde vara kvar. barnens mamma bad om ett svar: Ja eller nej, inte att man skulle skratta åt henne i telefonen rakt av.

Under julhelgen skulle Nine också vara där, men fröknarna trilskades och höll på, när barnens mamma kom dit med Nine sa lärarna "Vi hade inte planerat att Nine skulle vara här". Så barnens mamma tog med Nine och skulle iväg (det var samma dag som Leo o ena dagisfröken var helt själva) och när hon kom utanför Leos dagis så såg ju hon barnens mamma gå iväg med Nine, knackade på fönstret och sa att hon kunde ta hand om Nine också. Men barnens mamma valde att ta med Nine hem ändå med anledning att DF inte skulle behöva ta på sig det ansvaret p.g.a Nines DF bristande av planering och aktiviteter.

Nästa vecka skulle Nine heller inte få gå på dagis då hon är ett "gratisbarn". barnens mamma/pappa betalar 1800+ (30% rabatt) för Nine och gratisbarn tas tydligen inte emot då. Barnens mamma ringde och förklarade situationen, och frågade men det var självklart att Nine är berättigad dagis även under lov, så barnens mamma ringde sedan dagisets rektor och pratade, rektorn i sin tur ringde tillbaka till barnens mamma 1-2 dagar senare och sa att Nine fick gå till dagiset.

Man blir alltid lika stum när man får höra dessa skillnader.

På Nines förra dagis fick hon bara vara där i 3 timmar, men å andra sidan så hittade de på massa aktiviteter, bl.a gick de varje onsdag ut i skogen och fikade m.m, många gemensamma lekar o.s.v. Nine bytte för hon trivdes inte, för hon var tvungen att gå innan hon ens kommit dit i princip, hon hann aldrig göra något. Gemenskapen blev ju något helt annat.

Innan allt så blev ju Nine uppflyttad från ena dagisklassen till den andra då hon kunde gå utan blöja. Hon som då var 3 år fick gå tillsammans med 4 åringar. Det var då barnens mamma hämtade en gråtandes dotter varje dag för Nine vantrivdes. Pappan jobbar ju och det gjorde barnens mamma också, så de kunde inte ha barnen hemma varje dag heller.

Att det kan vara en sådan skillnad mellan dagis och dagis vet jag, men inte att man får känslan av att fröknarna inte vill ha ett barn där :eek:

Jag tycker Nines DF inte förstår sig på sitt arbete riktigt, och ibland undrar jag varför de ens valde det jobbet.

För såhär ska väl inte ett dagis se ut eller fungera?:eek:
 
Sv: Dagiskrångel *långt*

Men gratisbarn är ju gratisbarn. Visserligen görs reglerna upp från kommun till kommun och det kan ju se lite olika ut.

I vår kommun får vi inte lämna gratisbarn på lov.

Och tiderna är ju till för att passas, i vår kommun "räknas" inte gratisbarnen och oavsett om dagiset så har 6, 8 stycken gratisbarn sätts inga fler resurser in. Och jag tror dagisfröknar har ganska mkt att göra. Däremot kan man ansöka om att dagis har barnen när man måste göra vissa ärenden och betala för det. Tex begravning, viktiga bankärenden osv. Men då talar man om det i tid och betalar för det.

Och varför skulle barn inte få använda dator? Det fattar jag inte alls. Det finns mängder med dataprogram, tex Björnes magasin som är underbara för barn. Däremot behöver de ju inte sitta hela dagen framför datorn..

Jag förstår inte varför rektorn låter barn som går gratis vara på lov? Särskilda behov? Rektorn är snäll?

Jag förstår faktiskt inte problemet?! Du är arg för att du inte får komma och hämta ditt barn 20 minuter för sent för att du inte har planerat ordentligt coh sagt till dagis i tid... Du är arg för att du lämnar ditt barn på dagis fast du inte får...
 
Sv: Dagiskrångel *långt*

Jag förstår faktiskt inte problemet?! Du är arg för att du inte får komma och hämta ditt barn 20 minuter för sent för att du inte har planerat ordentligt coh sagt till dagis i tid... Du är arg för att du lämnar ditt barn på dagis fast du inte får...

För det första så är TS uppenbarligen njöd med sin förskoleplats, det är systerns avdelning som är problemet.
Vad TS inlägg går ut på är skillnaden på personalen mellan avdelningarna.

TS: Jag förstår vad du är ute efter.
Har också förstått att det är stor skillnad på personalen på olika avdelningar och förskolor.
Där min dotter går så är alltid personalen på golvet med barnen (småbarnsavdelning 1-3 år) för det blir lugnare då.
De talar alltid lugnt och kollar att barnen är med och lyssnar och de lyssnar alltid på vad barnen har att säga.
Det är så harmoniskt när man kommer och lämnar och hämtar.
Märkte det tydligt under inskolningen när jag var där en längre stund.
De tycker det är kul att jobba med barn och de är där för barnens skull.
De aktiverar lagom mycket, de tycker att det viktigaste är att barnen trivs än att de ska producera en massa saker att visa upp för föräldrarna.
Dator har de också, men det är bara för att de ska kunna kolla barnens scheman. Allt görs via internet i vår kommun, så har du inte dator med internet hemma så finns en föräldra dator att låna på förskolan.

Gratisbarn känner jag inte till, jag betalar för min dotter fast hon bara går 15 timmar i veckan.
 
Sv: Dagiskrångel *långt*

Förseningar sker utan att man kan planera in det. Och i mer akuta fall såsom hennes man åkt in på sjukhuset och måste hämtas sker också, hon kan inte lämna 2 barn sovandes i bilen. Hon har f.ö ringt en gång och sagt att det har krisat sig, det var då när den där unga lumparen blev skjuten av misstag då skottet studsade. Sådana saker kan man heller inte planera.

Sedan kallar jag knappast Nine för gratisbarn, hon betalar ju drygt 1900 men de drar bort 30% av den riktiga summan, det kallar jag knappast gratis ;)
 
Sv: Dagiskrångel *långt*

Sedan kallar jag knappast Nine för gratisbarn, hon betalar ju drygt 1900 men de drar bort 30% av den riktiga summan, det kallar jag knappast gratis ;)

I vår kommun får man ha 4-5 åringar gratis på 15 tim, my mistake... jag blandade ihop det. Men om det nu är reducerat så är fröknarna säkert hårdare än vid fullt betalda.

Jag förstår ändå inte riktigt varför det gnälls. Om någon jobbar på ett sjukhus, typ på akuten, och arbetstiderna är sådana att de aldrig kan vara huggna i sten, då får man ta upp det med fröknarna, så lär det väl ordna sig.
 
Sv: Dagiskrångel *långt*

Jag förstår ändå inte riktigt varför det gnälls. Om någon jobbar på ett sjukhus, typ på akuten, och arbetstiderna är sådana att de aldrig kan vara huggna i sten, då får man ta upp det med fröknarna, så lär det väl ordna sig.

Systern min skulle säkert inte bry sig något märkvärdigt om det inte berodde på deras beteende i telefonen och face to face. Det var den där 20 minuters -senare saken det berodde på, men inte ens en död lumpare var skäl nog. :confused:

Nine trivs på det dagiset trots att vi alla får uppfattningen om att de inte vill ha henne där.

Tydligen så har Nine rätt att vara där trots lov, kanske är olika i olika kommuner?
 
Sv: Dagiskrångel *långt*

Jag är nog lite trött men förstår inte riktigt.

Är Nine och Leo syskon?

Varför är Nine skriven på 15 timmar och inte Leo?
 
Sv: Dagiskrångel *långt*

Jag förstår inte heller riktigt detta.

Jag vill absolut inte vara besvärlig eller så, men om det var så nödvändigt att barnen var på förskolan under juldagarna, hur kunde då Nine följa med hem igen? Och inte lillebror? Behövdes det omsorg eller ej?

Saken är att det är otroligt olika från avdelning till avdelning med arbetsbelastning/personalstyrka/frånvaro/barngruppssammansättning osv...På småbarnsavdelning är man ofta mer personal då barnen kräver mer närhet och den typen av tid. De större förbereds för skolan och ska klara av att leka själva i större perioder.

Personal har ju också ett privatliv och det är ju så att för att personalen ska kunna vara på arbetet och arbeta med barnen 40timmar/vecka så behöver de planera. Och då kan man inte trycka in det på sin fritid hela tiden utan det får ske i barngrupp/avskilt från barngruppen som ju då får mindre personaltäthet och oftast vikarier under planeringstiden. Oftast får man då försöka planera snabbt morgnar och eftermiddagar för det är lite lugnare då.

Dessutom har ju personalen även de egna barn och familjer som de gärna vill träffa, ex i juletid och därför vill man att det bara är barn som absolut inte kan lösa omsorgen som kommer eftersom man av erfarenhet vet att är det 5 barn anmälda kommer det kanske 1, eller inget alls när dagen väl kommer. Och då sitter man där med personal som ska ha lön osv. (man måste ju vara 2 personal pga raster och säkerhet)
Vår förskola håller hädanefter stängt juldagarna, men går det absolut inte att lösa så får man försöka fixa det ändå.

Och vad gäller förseningar så brukar det inte vara något problem enligt min erfarenhet, vad ska personal göra om mamma ringer och säger 'jag sitter i bilkö och blir en halvtimme sen?' Ska de sätta ut barnet på gatan? Däremot kan jag förstå irritation om det är för ett ärende som kunde planerats annars eller som barnen kan följa med på, även om det är tråkigt.
De kan ju ha haft dålig erfarenhet sen tidigare av att man en gång sagt det är okej, och sen blir det så varje dag. (varit med om detta)

Nu säger jag INTE att ts och barnen i hennes tråd ALLS är något liknande detta, jag försöker bara förklara lite från mitt perspektiv.

Trivs nine bra på dagis så låt henne vara glad med det, det händer ju faktiskt mycket på ett dagis under dagen. :)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 005
Senast: mars
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 903
Senast: Elendil
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 851
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 734
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp