Dagisplats 15/h vecka

Status
Stängd för vidare inlägg.

Silverkedjan

Trådstartare
...ska man få ha när man får syskon. Har ni fått det att funka? Har man INGEN möjlighet att själv få påverka vilka tider barnet får vara där?

Jag får fortfarande räkningar på en hel dagisplats (1260kr/mån) men har fått tider anvisade som jag inte alls kan utnyttja och som vi aldrig varit i närheten av förut heller - dvs först på morgonen. Vidar har varit på dagis 9 eller (ofta) 11 till ca 16-17

Att slita upp ungen vid sex om han äntligen sover så länge och försöka bryta den konstanta morgonamningen av bebin i förtid för att stressa halvt ihjäl sig (man måste PASSA tiden också) och packa in en motsträvig tre-åring och en illskrikande bebis i bilen när man själv varit uppe hela natten är INTE värt besväret. Särskilt inte när man måste hämta på en lika passad tid innan morgonamningen är slut.

Efter 11 däremot sover bebin långa perioder och det går lätt att ta sig någonstans.

Jag tror på fullt allvar att man anvisar tider som man vet att barnen inte kan komma på (jag har från början sagt att det funkar bara med eftermiddag) så att man ser ut som att man har ett barn där och får resurser för det - och sedan är barnet inte där.

Det var lika lite personal där innan lillebror föddes och DÅ fick Vidar vara där på eftermiddagen :smirk:

Om jag säger nej till de anvisade tiderna (som jag inte kan komma på) så blir jag av med dagisplatsen och kan inte få komma tillbaka efter föräldraledigheten heller utan ny kötid. Vi har olagliga köer - det dröjde 13 månader innan vi fick dagisplats första gången och då fick man inte börja köa förrän fyra månader innan barnet fyllde ett så vi fick 9 månader utan fp...

Så nu måste jag alltså låtsas att Vidar är på dagis??? Och betala för något jag inte får :smirk:


Ursmart.

Alltså, jag förstår personalen som tar till alla tricks för att få färre barn (nu kan ju ingen ny komma in på Vidars plats utan den går tom) men är det inte fel sätt att kriga mot nedskärningarna på ???

Tips mottages tacksamt. Jag har försökt i över ett år att få byta dagis till ett av de tre jag har inom gångavstånd istället för att åka till det som ligger allra längst bort, men fått avslag på det också. Att gå iväg med vagn fem minuter är ju lite smidigare att tajma än att packa sig in i en bil en halvtimme :cool:
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Hej!
I våran komun har man rätt till 15 timmar 3-5 dagar mellan 8-14. Du får alltså som förälder tillsammans med personal lägga ut tiderna som man vill inom dessa ramar. På vår avdelning går de flesta 8-13 tre dagar i veckan, en annan går 9-14.
Har du ingen möjlighet att påverka?
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Låter helt sjukt, men jag har hört om liknande situationer. Det enda man kan göra är väl att skriftligen be om hänvisning till beslutsunderlag för de besked man får. Ett avslag kan man överklaga om man nu orkar. I grannkommunen tappar ett barn med syskonplats sin plats i barnomsorgen så att man i praktiken måste ansöka om ny plats för 2 barn när det är dags att börja jobba. Dessutom finns inga platser, så hur stor chans är det att båda får plats samtidigt? Sanslöst.
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Det här har du säkert kollat upp men finns det ingen bra dagmamma i närheten,
även om det är kommunala dagmammor så brukar de vara mer flexibla med tiderna,

prata med placeringsansvarig och var tjatig.
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Jag har pratat och pratat med diverse ansvariga utan att det händer ett skvatt..

Nej, det är 8-11 eller inte alls som gäller enligt mitt dagis.

Tack för tipset Asa_S.

Nu har jag själv börjat med skriftlig korrespondens istället så får vi se vad det gör för skillnad. Kommunala chefer borde också behöva diarieföra sin post väl ?

Och lokalpressen skulle säkert också vara intresserad av "skenbarnen" :angel:
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Det låter helt vansinnigt i mina öron. Tycker de kan vara stelbenta här ibland men det är ju ingenting mot hur det verkar vara hos er. Här tog de sitt förnuft tillfånga för ca 2 år sedan och kom fram till att det var bättre med 5 h 3 dagar än tvärtom, äntligen sa jag då. Desssutom kan man nu anpassa lite grann, väla om man vill lämna före eller efter frukost och ha barnet där till halv 1 eller 14 tror jag det är Så det finns några alternativ.

Insändare och debattartiklar i lokalpressen brukar kunna sätta igång maskineriet lite då de iaf lär förklara hur de tänker.
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Det är precis samma sak här i Enköping, så av den anledningen kan inte Julian börja på dagis förrän nästa unge är dagisklar. Finns inte en chans att jag tänker betala full avgift för ingenting. De får varken mat eller blöjor, och som du säger så hinner mn ju knappt dit innan det är dags att hämta. Jag ska försöka att hitta en privat dagmamma lite senare om jag känner att det behövs. Mest för att Julian ska få leka lite med andra barn. Men många säger att de inte har så stort utbyte av andra barn förrän de är ett par år, så då känns det lite bättre. Jag kanske också ska skriva ett brev till kommunen och klaga??
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Tja, så där är det.
De har rätt att förlägga tiderna som de vill.
Platsen är till för att barnet har rätt till stimulans från en förskola.
Och då har de samma rätt som skolan att lägga vilket schema som de önskar.

Att de vill ha förmiddagarna motiveras med att det är då den pedagogiska verksamheten pågår.
Och det är ju faktiskt sant på dagisarna i vår kommun.
Och sedan så vill de ha undan 15-timmars barnen före lunch.
Det är samma tider och upplägg som 6-årsverksamheten.

Men bökigt, det är det.

Been there, done that!
Jag hade 7 km dit enkel resa.
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Jag har inte de problemen eftersom min kommun har betydligt generösare regler. Men jag tycker det låter jobbigt och skulle nog inte lämna mitt barn på dagis varje dag om jag behövde rätta mig efter såna regler. Däremot förstår jag inte varför du inte skulle få byta till ett närmare dagis. Så länge som du har väntat så borde det ha dykt upp en plats.

I min kommun har man precis infört nya regler, föräldralediga och arbetslösa får ha sina barn på dagis max 6 timmar/dag och betalar då 75 % av priset. :)
Innan 1 januari fanns det inga begränsningar överhuvudtaget, det var upp till varje familj att bestämma de tider man ville ha. Nu kommer inte min dotter att vara där 30 timmar i veckan när jag är hemma, men jag har möjlighet att ha henne där 9-15 varje dag.
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Jag förstår inte hur 3 timmar per dag kan stimulera barnet? Dom hinner ju praktiskt taget bara börja leka så ska dom hem!

I Västerås får man ha barnen 25/vecka om du är arbetslös/ föräldraledig. Jag har Pontus på ett privat dagis och där är det upp till föräldrarna att lägga tiderna som dom vill, dom flesta har valt att ha dom 9-15 mån-tors och det funkar hur bra som helst säger dagisfröknarna.

På dom kommunala dagisarna får barnen gå mellan 9-14 varje dag och du kan inte som på vårat dagis välja att lägga timmarna som du vill utan det är dom timmarna som gäller.

Jag som går sjukskriven får ha Pontus på heltid som tur är, han går 9.30- 16.30 Mån-tors och hemma och myser med mamma ( läs driver mig till vansinne med alla sina upptåg) varje fredag.


Anneli
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Nej jag håller med dig Anneli, Vidar skulle tycka det var ett straff att behöva åka hem kl 11, inte få vara med och äta och inte leka på eftermiddagen då de "rasar av sig" mer.

Då är det bättre att gå till McD*****s och rasta ungen i bollhavet på valfria tider :eek:

Allvarligt talat så förstår jag att lagen är sådan att kommunen FÅR ha så stelbenta regler som de har hos oss.

Men man MÅSTE ju inte ha det så, i flertalet kommuner verkar man vara smidigare.

Helt klart är det så man överväger att flytta. Att tex få plats för Eskil på ett annat dagis långt bort åt andra hållet efter 13 månaders kötid (man får bara börja köa när barnet fyllt 8 månader) som det tog sist för oss när man bor mittemellan tre dagis på gångavstånd känns ju inte direkt smidigt. När man satsar så mycket som jag gjort på att ordna det för att få ett bättre liv med mer tid för barnen och mindre jobb/hästar/gård vill man ju inte använda den avstådda arbetstiden åt att köra barn åt olika håll på stelbenta dagistider som inte kommer att passa med jobbtiderna :eek:
 
Senast ändrad:
Sv: Dagisplats 15/h vecka

ähhh vad GLAD att det inte kostar mera!

Här är systemet HELKASST! Här är du mammaledig till 6 mån, därefter gäller privat dagmamma eftersom barnet inte får komma till dagis förrän vid 2 års ålder. Privat dagmamma kostar 4800 sek/mån. Jag börjar jobba nu i feb och ska ha min dotter hos dagmamma 50%. Dessutom har en dagmamma då hand om 5 barn+min och det tycker jag är på tok för mycket...

Tur jag bara har ett barn - men hur blir det när vi har fler? Då lönar det sig inte att jobba.
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Jag hade också sådana tider när jag fick barn nr 2, 8.15-11.15 var det som gällde. Jag tjafsade ända upp på kommunalpolitisk nivå, och året efter ändrade kommunen sina regler. Problemet i många kommuner är att 15-timmarsbarnen räknas som 0,5 barn - vilket gör att om dagiset har många sådana barn så kan de får "platser över" till heltidsbarn. Då är det alltså många barn där på heltid och så kommer 15-timmarsbarnen också - vilket gör barngrupper på upp emot 24 barn om det vill sig illa. Och att ha så många till ex lunch är ofta en omöjlighet då man inte har tillräckligt med sittplatser till alla....

Sedan är det så att på de flesta dagis så har man mindre antal personal efter kl 15. Personalen ska ju vara som flest när det är flest barn där - alltså från 8-15

Det bästa vore om alla kommuner hade såpass bra ekonomi att alla förskolebarn fick ha 30-timmarsvecka. Sthlms kommun har det för alla föräldralediga och arbetslösa.
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Prova i Västerås med omnejd, där så verkar det gå att hitta jobb även i dessa tider.
 
Sv: Dagisplats 15/h vecka

Jag har min son hos en dagmamma och får välja tid helt själv :bow:
8.45 till 13.45 det enda kravet hon har är vilka dagar. (tis ons tors).
För då är hans kompisar där.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 039
Senast: Badger
·
Hundhälsa Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt...
Svar
13
· Visningar
2 310
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 921
Senast: Yrsel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 282
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp