Dagistimmar 1 åringar.

jerseyko

Trådstartare
Lite nyfiken bara, hur många timmar går era på dagis (ja jag vet att det heter förskola/dagmamma)?

Jag tycker det känns så tungt och sitta och fylla i shemat och se hur många timmar de blir om veckorna. Även fast han såklart stormtrivs.

Det är verkligen som jag fått höra, att det är mamman som ska skolas bort från ens barn :angel:
 
Sv: Dagistimmar 1 åringar.

Nej, barnet behöver inte dagis/andra barn förrän treårsåldern... så det är inte mamma som behöver skolas bort från sitt barn. Samhället och regler kräver att vi måste lämna våra barn till dagis/dagmamma tidigt.
Min tjej gick 20 tim i veckan från 18 månader. Hon är nu 4,5 år och går 28 tim/vecka. Men då har jag fördelen att jobba hemifrån och bestämma arbetstider själv. Vi trivs med det både hon och jag!
 
Sv: Dagistimmar 1 åringar.

Jag hade ju nyligen en tråd där jag skrev om hur jobbig jag tyckte hennes inskolning var;).

Elivia går ca 3 dagar i veckan och då 20 -25h. Jag jobbar bara 60% och då även kvällar och helger så jag har många lediga dagar. Har vissa veckor ett par dagar då jag lämnar henne där på fm trots att jag är ledig för att det inte ska bli för få dagar och för långa uppehåll för henne.

Men nu ska ju hon få småsyskon i januari så jag jobbar bara nästa vecka med och har sedan HP så då kommer hon gå 15h i veckan (5h 3 dagar).
 
Sv: Dagistimmar 1 åringar.

Nova-li skolades in på dagis när hon var 14 månader ungefär. Då hade vi 3 timmar per dag hälften av dagarna och 5 timmar max de andra dagarna. Då sov hon 1,5 timme av den tiden om hon var där "länge".

Sen har vi utökat, nu går hon 5 eller 6 timmar, varav 1-1,5 timma sovtid. Hon gillar dagis massor, mkt mer än storasyster gjorde (storasyster inskolad vid 1,5 och ökades på med tiden snabbare).
 
Sv: Dagistimmar 1 åringar.

Jag var en hemsk mamma som skolade in Jim på förskolan när han var 1 år precis. Jag började arbeta heltid då och han var på fsk 07:45-17:15 Må, Tis, Fredag ena veckan och Ons tors andra veckan. När jag var ledig var han på fsk 07:45-14:00 För att få kontinuitet i sitt fsk. Tilläggas kan ju dock att storebror gick på samma avdelning och fanns där hela tiden.
 
Sv: Dagistimmar 1 åringar.

Isf är vi lika hemska, för vi jobbar båda någonstans mellan 80 och 100%. Går omlott så att knatten inte har "full arbetstid" på dagis dock. Hen började vid 16 månader och har trivts kanonbra från början. Mina kompisars barn i samma ålder går lika länge eller längre än så. Går allt som det ska blir det femtontimmarsveckor från april dock.
 
Sv: Dagistimmar 1 åringar.

Lova skolades in på 5 dagar då hon var 13 månader, hon gick 5½ timme om dagen. Sen när hon blev äldre gick hon 7 tim/dag och nu är vi nere på 6 tim/dag igen. Vi har fördelen att sambon kan jobba hemifrån mkt och då kan Lova gå såhär kort :)

tillägger: hon älskar dagis och hon ställer gärna till med stora scener.... vid hemgång ;)
 
Sv: Dagistimmar 1 åringar.

*kl*

Min lille kille ska troligtvis skolas in på förskolan i mitten av januari och då är han 2 år och 9 månader gammal. Jag skriver troligtvis, för vi ska iväg och kolla på den erbjudna dagisplatsen imorgon fm. Jag är inte överdrivet imponerad över bemötandet jag fått på telefonen ang att komma dit och hälsa på, men jag lovar att ha ett öppet sinne imorgon. :)

Jag har ju ingen aning om hur det kommer att gå, men sonen pratar sedan några veckor tillbaka om att han vill börja skolan och lära sig läsa och räkna och få kompisar, så det känns i alla fall lovande. Han kommer att få gå 15 timmar/v till att börja med.
 
Sv: Dagistimmar 1 åringar.

Loke började skolas in på dagis den 2-e oktober. Så han var 12 ½ månad.

Han går nu 15 h i veckan då jag är arbetssökande.
 
Sv: Dagistimmar 1 åringar.

Jonas skolades in nu i oktober. Det blev en 3 veckors inskolning.
Det hade nog inte behövts en sådan lång period egentligen, men sambon hade permissioner och liknande från jobbet så de behövdes inte stressas på mer.

Nu går Jonas (började denna veckan) på dagis 30-37,5 timmar/veckan.
Han sover 1-2 timmar om dagen medans han är på dagis, hittills har han lyckats pricka in att sova över lunchen så han har fått äta med en fröken efter alla andra.:grin:
 
Sv: Dagistimmar 1 åringar.

Vår yngsta är drygt 1,5 och de går 8-15 (min man jobbar 75 procent och jag typ 180 procent just nu :grin:). Det är ju ganska många timmar tycker jag men den lilla sover ju ganska länge efter lunch, så det blir ju kortare "intensiv tid" för henne i alla fall, det är storebror som är tröttast efter dagis.
 
Sv: Dagistimmar 1 åringar.

Våra barn började förskola vid 1,5 års ålder (de är nu 3 år). De går 19,5 h/vecka fördelat på 3 dagar. Måndagar är de hemma med mig och fredagar är de hemma med sin pappa.

Nu ligger min sambo på sjukhus så de har tillfälligt fått gå på förskola längre tid är normalt torsdagar (då vi annars går omlott) samt på sin annars lediga fredag. Och nog märker jag att de är mycket tröttare än normalt.

Halvtid på förskola har kännts som ett perfekt koncept för oss, nog med tid för att komma in i gruppen och känna sig hemma och nog med tid hemma hos föräldrarna. Jag är överhuvudtaget mycket nöjd med vår förskola och barnen trivs hur bra som helst.:laugh:
 
Sv: Dagistimmar 1 åringar.

25 timmar i veckan går Viktor (9-14), som började kring tvåårsdagen. Det tycker jag känns som alldeles lagom då han trivs otroligt bra, men vi fortfarande har gott om tid att umgås innan och efter dagis.
 
Sv: Dagistimmar 1 åringar.

Vad som är rätt och fel med att skola in tidigt/sent bryr jag mig inte om och jag tror att alla föräldrar känner sina barn bäst och vet hur deras huvud och kroppar fungerar med andra barn.

Rasmus kommer gå mellan 13-37 timmar i veckan, eftersom jag jobbar skift. Då är det räknat på att vi hämtar honom, hans farmor kommer hämta honom om hon slutar före oss och då hämtas han kl 15 istället för kl 17.

Han går hos dagmamma men kommer vara nere på lokalen 2 dagar i veckan. Han är det enda barnet som sover på dagen, och han kommer få sova så mycket han bara vill. Hans dagmamma har sen 2 barn som är 4 år och 2 st som är 5 år. Så där är han den enda som har blöja och som "behöver hjälp"

Hittills har allt gått jätte bra, han är jätte glad och busig och första dagen kröp han fram till sin dagmamma och gav henne en stor kram :love:
 
Sv: Dagistimmar 1 åringar.

Alvin som är 16 månader går allt mellan 5-25 timmar i veckan. Detsamma gäller storebror Elis på dryga två år.
 
Sv: Dagistimmar 1 åringar.

Vad som är rätt och fel med att skola in tidigt/sent bryr jag mig inte om och jag tror att alla föräldrar känner sina barn bäst och vet hur deras huvud och kroppar fungerar med andra barn.

Jag kan säga att jag hade inte en aning om hur det skulle gå, ena dagen kändes det som att det var en bra idé att de skulle börja, och andra dagar ångrade jag mig så mycket. Dagis var en helt ny värld för oss. Jag hade ju kunnat vara hemma på heltid ett år till, om jag ville. Men jag resonerade så att jag hellre är hemma på halvtid ännu längre. Jag hade inte en blek om hur de skulle bete sig med andra barn, och utan mig. Men min magkänsla sa att det nog skulle gå bra. Och det har det ju gjort. Killarna har anpassat sig enormt bra, lär sig massor och älskar sitt dagis.

För oss verkar det passa med de här flexiga dagarna, men jag vet många barn som trivs bättre med fasta tider. Mina barn ska nästa vecka gå 7.15-16.15 fyra dagar, för att veckan därpå inte vara där en enda gång. Jag jobbar så konstigt. Men det fungerar, dom är lätta att lämna och lätta att hämta, sover bra och allt är som vanligt.
 
Sv: Dagistimmar 1 åringar.

Kan tillägga, det jobbigaste med att de går på dagis är alla kläder man släpar med fram och tillbaka :crazy:

Två ytteruppsättningar plus sovoveraller, till två barn.

Det är en vattentät vinteroverall, ett tvådelat termoset och en ej vattentät vinteroverall. Samt galonisar, stövlar och vinterskor, och två par raggsockor, två par fingervantar, två par varma vantar. Till varje barn :eek: Känns som om jag inte gör annat än tvättar och planerar kläder.

Dessutom måste jag ha varsin till ytteruppsättning åt dom till stallet här hemma, då jag inte vill ha samma där som på dagis utan att tvätta mellan. (Men skorna och stövlarna få de ha samma, borstar bara av) Och så en finare ytteruppsättning, som de har när de är med i stan, vilket är i princip varje dag de inte är på dagis.
 
Sv: Dagistimmar 1 åringar.

Min är heltid, det är ett mindre dagis i en by & alla barn brukar inte vara där samtidigt & bra personalstyrka, 2 barn/vuxen ungefär.
Han har alltid så bråttom dit på morgonen att han inte bryr sig att säga hejdå när jag går ens, & har aldrig gråtit heller, inskolningen gick mkt snabbare än de räknat med så jag har inte minsta dåliga samvete att lämna honom där:D
 
Sv: Dagistimmar 1 åringar.

Kan tillägga, det jobbigaste med att de går på dagis är alla kläder man släpar med fram och tillbaka :crazy:

Två ytteruppsättningar plus sovoveraller, till två barn.

Det är en vattentät vinteroverall, ett tvådelat termoset och en ej vattentät vinteroverall. Samt galonisar, stövlar och vinterskor, och två par raggsockor, två par fingervantar, två par varma vantar. Till varje barn :eek: Känns som om jag inte gör annat än tvättar och planerar kläder.

Dessutom måste jag ha varsin till ytteruppsättning åt dom till stallet här hemma, då jag inte vill ha samma där som på dagis utan att tvätta mellan. (Men skorna och stövlarna få de ha samma, borstar bara av) Och så en finare ytteruppsättning, som de har när de är med i stan, vilket är i princip varje dag de inte är på dagis.

:eek: Tror jag ska vänta lääääänge innan mina ska börja på dagis. :rofl:
 
Sv: Dagistimmar 1 åringar.

Aha :crazy:

Jag tyckte att jag hade massa kläder till dom, och det har jag ju egentligen. Men oftast finare uppsättningar, som vi haft i stan. Och lekuppsättningarna, som vi haft hos hästen, har funnits hos mina föräldrar där hästen är, och det har varit varsin ordentlig.

Jag har inte brytt mig så mycket om de här slit-o-slänguppsättningarna varit lite trasiga eller haft knepiga dragkedjor, eller om kängorna varit trassliga att få på, det har ju ändå varit jag som fått besvärats med det.

Men helt plötsligt ska andra klä dom, och då ska det vara smidigt. Och barnen är ute lääänge, och kläderna ska tåla massor med slitage och vatten. Jag blev ganska snabbt varse om att de kläderna jag trodde jag skulle kunna ha som dagiskläder, de fick de fortsätta ha hemma. Och så har jag fått köpa nytt, eller begagnat men väl utvalt, till dagis.

Just nu har killarna Didrikssons vinteruteställ, och dom har varit KANONBRA. Jag har köpt dom begagnat på Tradera, då det känns lite halvmarigt med helt nya kläder till dagis där det slits så makalöst, och då grämer jag mig inte över revor eller slitage.

Skor hade jag innan två par till varje barn, plus stövlar. Allt hade jag fått, och jag ansåg att jag sparade massa pengar på det. Skorna höll inte emot vatten så bra, men jag var lite snål. Sedan märkte jag att tom jag hade svårt att få ihop torktider på de här skorna, när de fick användas i skift här hemma. Så där köpte jag nytt, varsitt par vinterfodrade täta (svindyra :crazy:) PAX-kängor, och vinterfodrade gummistävlar. Men det är faktiskt smidigt med ett par skor, istället för att släpa med sig och blanda och torka och hålla på. Och så tog jag i ordentligt med storlekarna, så raggsockor får plats ordentligt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 343
Senast: turbofling
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
785
Senast: Rosett
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 261
Senast: Blyger
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 668
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp