Daglig aktivering

mian1

Trådstartare
Okej, vad gör man? Båda hundarna är helt klart understimulerade då de bara hittar på en massa ofog hemma i ren tristess. Men VAD ska jag aktivera dem med????

Jag älskar att promenera och tar minst en timmes promenad om dagen. Hundarna tvärvägrar och efter mindre än 100 meter lägger de sig i protest och jag får släpa dem efter mig så långt jag orkar - sen är det bara att ge upp och gå hem. Så den där timmens promenad gör jag oftast ensam, hundarna kan jag kanske lyckas släpa runt en halvtimme i trögt tempo. Hot eller godis har ingen effekt.
Enda gången jag får dem att gå framåt av egen maskin och hur långt som helst är när vi promenerar i stan eller i parken. 2 mil enkel resa så det är inte något jag kan göra för den dagliga aktiveringen. Dessutom har jag ingen bil på veckodagarna så vi kan inte åka någonstans. Men hundar av jaktras SKA ju gilla att promenera i skogen?!?

De gillar när jag lägger spår, men gör jag det ofta så tycker de att det är tråkigt. De vill dessutom bara spåra hemma på tomten eller på gårdsplanen. Det är inte tillräckligt roligt för att man ska kunna hetsa dem att vilja gå ut i skogen med mig.
Aktivitetskulan är rolig en liten stund och när den används sällan. Leksaker är roligt för Ester om det är dragkamp, Doris leker inte alls och hon kan bli rädd när Ester kampar och morrar samtidigt. Att vända på burkar med godis, få godis i toarulle osv. är fånigt enkelt för dem och varken roar eller aktiverar längre.

De varken kan eller vill apportera, de gillar inte sök, pga sin fysik är agility inte att tänka på och när jag testade med Ester så totalvägrade hon att ens hoppa ett litet hinder. Kurs kan vi öht inte gå på dels för att det är långt att köra och dels för att det är grymt dyrt.

Vad finns kvar? Jag måste ju kunna aktivera dem dagligen så att de blir lite trötta i ben och huvud. Men vad gör man när hunden inte vill? Jag försöker verkligen att göra det roligt för dem, men de bara vägrar.
 
Sv: Daglig aktivering

Vad får de för typ av mat?

Om Du ger dem torrfoder, låt dem jobba för att få maten. Inget engagemang =ingen mat!

Göm torrfodret i huset eller på tomten och så får de leta efter maten. Antingen så gömmer du matskålen eller så sprider du ut alla torriskulor lite var stans så de får anstränga sig rejält för att hitta det. Hittar de inte all mat så låt det ligga. De får väl anstränga sig lite mer nästa gång då. En hungrig hund jobbar ganska bra. :angel:

Häll ner torrisarna i en petflaska (hård) och så binder du ett snöre runt halsen ( OBS på flaskan INTE hunden ;) ) Släng in flaskan under något lågt bord/byrå. Hundarna ska inte kunna komma in under varken med huvud eller tassar. Snöret ska ligga utanför, då får de fundera på hur de ska få ut maten. Enda vägen är att dra i snöret, och sen ska de lyckas få ut torrisarna ur flaskan.

Om Du inte är så rädd om gräsmattan så är det ganska kul att gräva ner en tom äggkartong med torrfoder i och sedan lägga en tung betongplatta 30x30 cm över. Det brukar ta ett tag innan de kommer åt maten. :devil:

Har du träd på tomten så kan vi återgå till petflaskan med mat i, bind ett snöre runt halsen och hissa upp flaskan. Låt höret hänga ner/alternativ fästas i en uppbindningsring som du skruvat ner i marken. Då gäller det att dra i snöret innan de får ner maten.

Finns ganska många tips, men det handlar om att matte inte ger vika och serverar deras mat om de inte lyckas med sina uppgifter.

Lycka till!

/Elaka GaurdianAngel :devil:
 
Sv: Daglig aktivering

Vägrar de gå på promenad??? :eek: Varför?

Har du provat klicker? Många hundar tycker att det är jättekul.

Annars kan du ju träna tricks med favoritgodiset. Hitta på något som de tycker är vansinnigt gott, tex torkad blodpudding, leverpastej etc. Ju godare desto mer intresserad hund.
Tricksen kan bestå av allt möjligt, bara fantasin sätter gränser.

Hmm... kan inte riktigt släppa det där med att de vägrar gå efter 100 meter. *förvirrad* :confused:
 
Sv: Daglig aktivering

De tycker att det är tråkigt att gå i skogen hemmavid. Här möter vi inga andra hundar eller människor. En park eller stad eller samhälle är jätteintressant och de blir överlyckliga av allt att titta och nosa på.

Godis och klicker är för godishundar. En basset som vägrar funkar inte godis på. Leverkorv eller köttbullar är totalt ointressant. När de inte vägrar något så äter de allt utom lök. Allt innefattar även värmeljus och korkunderlägg.

Så¨hundarna går gärna på promenad...bara inte här hemma. Förra året lånade jag grannens hund när det blev tråkigt att gå ensam.
 
Sv: Daglig aktivering

Usch, det låter rätt jobbigt.

Min första tanke: Har de dålig kondis, eller ont, eftersom de inte hänger med på att promenera? Eller är de bara så totalt uttråkade...

Men eftersom de ju hittar på saker på egen hand finns lusten där någonstans! Det gäller bara att hitta rätt motivation. Det kan du ju trösta dig med när de sätter sig på tvären! :D

Jag skulle börjat såhär: i vilken situation under dagen är min hund som absolut piggast och gladast? Det är då den är motiverad. Och så börja därifrån... om det så är stunden de tror de ska få åka bil, eller få mat, eller vad det kan vara. Vissa hundar motiveras av att man håller på med kompisen medan de sitter uppbundna. Andra blir bara knäckta av det. Prova dig fram!

Det är krångligare med hundar som inte är så pigga på mat, men samtidigt roligare när man hittar rätt metod! Du kommer garanterat slippa "neej, du har ingen mat, så då tänker jag inte göra nåt"-attityden!

Gör gärna nån typ av inlärning, men börja med något så löjligt enkelt till en början att hunden absolut klarar av det. Då får de bättre självförtroende också och en kick av det som förhoppningsvis får dem mer motiverade att vara "duktiga" i framtiden. Hundar älskar att få vara duktiga. iaf mina :rofl:

Att enbart gå promenad, kasta boll, godisletande osv är enligt mig egentligen inte aktivitet, i bästa fall är det konditionsträning. Helst ska hunden sova djuupt efter ett aktivitetspass, men inte för att den är trött i benen.
 
Sv: Daglig aktivering

Eller är de bara så totalt uttråkade...

Nej de är förmodligen bara Bassetar...

Jag brukar plåga min svägerskas basset ibland med en skogsprommenad och träligare hund får man leta efter. Det är precis som du säger, de sätter sig efter 100 meter och är inte så lätt att få dem vidare. För att överhuvudtaget få hunden med oss i snabbare takt än lat snigel får man nog släpa en köttbit framför den. Eller ta med ridspöt...

Huga, ingen hund jag nånsin skulle välja att skaffa, hatar dessutom slemsträngar och det verkar vara ett annat rastypiskt drag.
 
Sv: Daglig aktivering

Lust att träffa min slemsträngare ;)

Han är i behov av en lekkompis, äldre hunden är föga intresserad
 
Sv: Daglig aktivering

Dorro skrev:
Gärna det! När och var?

Jag är helt ledig i morgon förmiddag men det kanske är kort om tid ;)

Helgen kanske är bättre, ska troligtvis träffa filiduttan och hennes flat någon av dagarna.

Vi kan ju träffas här ute på porsön ( enda stället jag kan :p )

Men Pm:a :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 210
Senast: ako
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 928
Senast: Farao
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
774
Senast: Nova123
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 727
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp