Bukefalos 28 år!

Dagliga rutiner

cactuspower

Trådstartare
I eran vård utav häst. Vad har ni för några sådana? Brukar ni typ rykta en timma, rida, stretcha, tempa, smörja
hovar osv..??
 
hmm...rutiner...ja, stallets rutiner är för det första:
morgonmat(hö+kraftfoder) klockan 7-8 utsläpp beroende på väder men s e n a s t klockan 10.
sedan står det en hösilagebal i varje hage, så hästarna har mat hela dagen. sedan tas dom in mellan 19-21 och får rejält med hö/hösilage samt sitt krafftfoder.

Ja, mina rutiner då, jag borstar just nu inte sååå noga :o då han är täckad dygnet runt, men så att han inte kan få skav, tempar gör jag inte varje dag..men lite då och då, för att hålla koll.. stratchar gör jag efter alla hårda pass, rider gör jag sågott som varje dag. Mestadels i skogen, men även i plan..
Smörjer gör jag till tävlingar eller träningar.
 
De enda dagliga, fasta rutiner jag har är ut i hagen på morgonen, och in från hagen på kvällen samt en nattfrodring vid 23 - 01. Kraftfoder vid de två sista fodringarna, fri tillgång på mat i övrigt. Vid intag så byter jag ev täcken, samt tittar på benen eller visiterar benen. På valacken kollar jag broddarna med. Och så är det en stunds gos =)

Men vissa dagar gör jag inget mer alls, borstar inte, kratsar inte hovar etc utan gör bara det ovan. Rider gör jag på dagen och tar då in från hagen. Borstar eller ryktar, kratsar hovarna och rider. Strechar efter ridningen, masserar ett par ggr i veckan (men inte när det är såhär kallt, vill inte han ska stå och frysa).

tempar gör jag vid misstanke om att någon av hästarna inte mår bra, pysslar med rykt, reder ut man & svans på fölis samt kollar och kratsar hovarna på båda gör jag 3-4 ggr/vecka vintertid. Under leriga tiden kratsar jag hovarna vid varje intag.
 
Nja jag ryktar inte riktigt varje dag. Försöker massera och/eller stretcha halsen/nacken varje dag men det blir inte alltid så varje dag.
Rider ca 6 dgr i veckan. Borstar, reder ut svansen o kratsar hovarna varje dag ;)
Pensla hovarna gör jag ganska sällan, sånt går i perioder.
Försöker dra av tränset m lädertvål efter varje användning (slarvas lite ibland med det tyvärr). Smörjer allt noga ca en gång varannan vecka.
 
jag borstar först ordentligt och visiterar samtidigt, sen reder jag ut svansen och borstar manen och ansiktet, sen ryktar jag, kratsar, broddar på vintern, sätter på reflexer om det är mörkt, sadlar och tränsar och rider ut.
efter ridturen borstar jag bara av henne och kollar så hon inte har sten i hovarna, sen gör vi morotsövningen som hon har blivit mkt bra på :D
ibland stretchar jag benen också.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
879
Senast: Habina
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 316
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 205
Senast: super
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 545
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp