Dagmatte åt 2 hundar. Ska jag vara snäll eller sätta ner foten?

Jag var lite i din situation när jag var mycket ung arbetslös och alldeles för snäll och mitt råd till dig är att säga ifrån och säga upp dig direkt vilket jag inte gjorde.

Jag var exempelvis dagmatte åt ett par med en visserligen snäll hund men dom utnyttjade mig till max och drog ofta ut och gjorde annat efter jobbet pga att hunden inte kunde vara ensam alls, istället var jag bunden från tidig morgon till sen kväll och fick ofta ställa in egna planer jag gjort upp då hunden skulle hämtas klockan 17 men ofta blev kvar till 20.

En annan hund jag var dagmatte åt skällde extremt mycket vilket gjorde att jag fick klagomål från grannar.

Sen hade jag även några fantastiska hundar med fantastiska ägare under dom här åren.

Så vill du fortsätta som dagmatte så byt hund och ägare det finns bättre än dom du har nu:)
 
Jag var lite i din situation när jag var mycket ung arbetslös och alldeles för snäll och mitt råd till dig är att säga ifrån och säga upp dig direkt vilket jag inte gjorde.

Jag var exempelvis dagmatte åt ett par med en visserligen snäll hund men dom utnyttjade mig till max och drog ofta ut och gjorde annat efter jobbet pga att hunden inte kunde vara ensam alls, istället var jag bunden från tidig morgon till sen kväll och fick ofta ställa in egna planer jag gjort upp då hunden skulle hämtas klockan 17 men ofta blev kvar till 20.

En annan hund jag var dagmatte åt skällde extremt mycket vilket gjorde att jag fick klagomål från grannar.

Sen hade jag även några fantastiska hundar med fantastiska ägare under dom här åren.

Så vill du fortsätta som dagmatte så byt hund och ägare det finns bättre än dom du har nu:)
Ja tiderna håller hon inte riktigt heller. Ofta en halvtimme sen och sen vill hon gärna sitta och prata en bra stund om sina hundar. Jag är väldigt social av mig men oftast har jag ju bara gått hemma o väntat på att hon ska komma o hämta dom så jag kan städa eller gå o handla eller dyl. Blir ju lite jobbigt på ett sätt...
 
Ja tiderna håller hon inte riktigt heller. Ofta en halvtimme sen och sen vill hon gärna sitta och prata en bra stund om sina hundar. Jag är väldigt social av mig men oftast har jag ju bara gått hemma o väntat på att hon ska komma o hämta dom så jag kan städa eller gå o handla eller dyl. Blir ju lite jobbigt på ett sätt...

Ha inte dåligt samvete för att du sa upp dig. Det ska inte vara så jobbigt. Hitta en annan hundägare att passa hundarna åt. En vars hundar är väluppfostrade och enkla att ha att göra med. Och en hundägare som är enkel att samarbeta med. Sen tycker jag absolut att du kan säga att nu har du inte tid mer och har annat att göra. Sätter en framtida hundägare i system att komma för sent hade jag börjat ta ut en avgift för varje påbörjad halvtimme efter överenskommen tid.

Det en del glömmer när de har djur är att det snällaste man kan göra för sitt djur (hund, häst, katt) är att uppfostra djuret ordentligt, träna det noggrant och se till att djuret är så okomplicerat och anpassningsbart som möjligt. Då ökar man djurets chans till ett bra liv om man själv någon gång inte kan ta hand om det.
 
Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens att jag ska få 1500 kr i månaden för detta.

Nu till problemet.... hundarna är inte kastrerade och kissar OCH bajsar inne. Spelar noll roll hur mkt jag går ut med dom. En matta är helt förstörd och 3 stolar som har vitt tyg. Jag är en person som tänker att jag får ju skylla mig själv som inte tog bort mattan (jättestor) och så får jag ju ta utav de 1500 kronorna och köpa nytt. Eller hur ska man tänka.?

Hundarna skäller så fort dom hör minsta ljud från grannar och ylar, högt. Dom lyssnar inte och dom triggar varandra i skällandet. Jag försökte prata med hundägaren om mattor och stolar. Men hon prata bara bort det och sa att hundarna gör så i protest över att hon lämnar dom här? Nu har mina grannar klagat över skällandet och ylande som pågår och jag fick säga till hundägaren att nu funkar det inte längre.

Jag går ut med dom mkt och försöker ta hand om dom på bästa sätt. Men dom är verkligen inte uppfostrade ett dugg. Drar åt alla håll och springer o skäller på folk och andra hundar.

Problemet är att hon har ingen annan att lämna hundarna till. Ställer jag till det nu för dom? Jag sa att hundarna kan komma tills du hittar en annan dagmatte. Men så tänker jag.... är det verkligen mitt problem? Vad är rimligt från mitt håll? Jag vill verkligen inte bli stöta mig med nån.
Gud jag hade skämts ihjäl om min hund betedde sig så.
Hon verkar dessutom medveten om hur dom beter sig och har inte varit ärlig mot dig så det är inte ditt problem och du ska ha betalt för det som förstörts.
 
Sant!
Jag är nästan lite ställd nu för jag trodde att detta kunde bero på att dom är okasterade.?
För det första dom gör när dom kommer på morgonen är ju att kissa typ i omgångar överallt inne och då har dom ju precis varit ute.
Trodde det va nått revir markerade?
Så lät det på ägaren och det skulle tydligen gå bort av sig självt när dom blivit hemmastadda?
Bullshit.
 
Jag sa ju till ägaren igår att jag kan ha dom som idag med eftersom jag förstod att jag satte henne lite i klistret. Hon skulle komma o hämta dom kl 10.30 idag och var 30 min sen. Sen frågar hon om jag vill ha nån "lön" för dessa 2 dagar. Jag säger då att jag behöver inte ha nått i ersättning men vill gärna ha betalt för mattan. Jag säger 700 kr och det är väl ungefär hälften av vad den kostade. Då säger hon att det måste hon fråga sin sambo om innan hon lovar det.?? Så nu vet jag inte om jag får halva värdet av mattan ens... jag påpekade att den är verkligen nerkissad i omgångar och att jag försökt få bort det men det går inte. Stolsöverdragen har jag tvättat och soffan dom kissa på tror jag att jag fått ren. Ser ut så iaf. Suuuuck !!!
 
Jag sa ju till ägaren igår att jag kan ha dom som idag med eftersom jag förstod att jag satte henne lite i klistret. Hon skulle komma o hämta dom kl 10.30 idag och var 30 min sen. Sen frågar hon om jag vill ha nån "lön" för dessa 2 dagar. Jag säger då att jag behöver inte ha nått i ersättning men vill gärna ha betalt för mattan. Jag säger 700 kr och det är väl ungefär hälften av vad den kostade. Då säger hon att det måste hon fråga sin sambo om innan hon lovar det.?? Så nu vet jag inte om jag får halva värdet av mattan ens... jag påpekade att den är verkligen nerkissad i omgångar och att jag försökt få bort det men det går inte. Stolsöverdragen har jag tvättat och soffan dom kissa på tror jag att jag fått ren. Ser ut så iaf. Suuuuck !!!

Jag hade inte haft de två hundarna en sekund mer. Hon har själv satt sig i den här situationen genom att inte uppfostra sina hundar. Sen ha mage att inte vilja betala mattan, jag hade skämts ihjäl om det var mina hundar. Stå på dig, ingen tackar dig för att du är för snäll.
 
Jag hade inte haft de två hundarna en sekund mer. Hon har själv satt sig i den här situationen genom att inte uppfostra sina hundar. Sen ha mage att inte vilja betala mattan, jag hade skämts ihjäl om det var mina hundar. Stå på dig, ingen tackar dig för att du är för snäll.
Jag vet, jag har alltid haft svårt att säga ifrån. Nu tyckte jag ändå att jag va snäll ändå. Hon behöver bara ge mig halva värdet på mattan och inget mer. Dessutom tog jag dom idag fast jag sa till igår att det inte funka. Men det jag reagerade på är att hon verka nästan sur på mej? Och hon kom inte ens in o tittade på mattan. Det hade ju jag gjort i hennes läge. Kanske erbjudit mig o försöka få bort fläckarna eller? Jag låg o skrubba länge igårkväll. Men ena hunden hade bajsat och det var löst och den fläcken ligger jag o sliter med och så är hon tveksam till om hon vill ge mig en symbolisk summa för mattan? Och noll kr i "lön" .Hur är folk funtade. Jag blir faktiskt irriterad på riktigt nu.
 
Jag sa ju till ägaren igår att jag kan ha dom som idag med eftersom jag förstod att jag satte henne lite i klistret. Hon skulle komma o hämta dom kl 10.30 idag och var 30 min sen. Sen frågar hon om jag vill ha nån "lön" för dessa 2 dagar. Jag säger då att jag behöver inte ha nått i ersättning men vill gärna ha betalt för mattan. Jag säger 700 kr och det är väl ungefär hälften av vad den kostade. Då säger hon att det måste hon fråga sin sambo om innan hon lovar det.?? Så nu vet jag inte om jag får halva värdet av mattan ens... jag påpekade att den är verkligen nerkissad i omgångar och att jag försökt få bort det men det går inte. Stolsöverdragen har jag tvättat och soffan dom kissa på tror jag att jag fått ren. Ser ut så iaf. Suuuuck !!!
Jag hade krävt en kemtvätt av mattan om det går att tvätta den. Då hade de fått lämna in den, betalat tvätten och köra hem den till dig, du ska inte ha omaket att lämna in den själv.
 
Jag hade krävt en kemtvätt av mattan om det går att tvätta den. Då hade de fått lämna in den, betalat tvätten och köra hem den till dig, du ska inte ha omaket att lämna in den själv.
Nej men lutar ju åt att dom skiter I allt och tvinga dom kan jag ju inte... Får väl stå mitt kasst eftersom jag är aldrig lär mig o sluta va snäll.
 
Sluta vara snäll! Det har du ingenting för, utan blir bara utnyttjad. Det som går att kemtvättas skicka på tvätt, och hon skall naturligtvis betala tvätten. Det som är förstört skall hon ersätta.
Varför sade du att du inte skulle ha någon ersättning? Du har stått ut med dessa hundar i 2 dagar. Släpp inte in dessa hundar en gång till.
 
Sluta vara snäll! Det har du ingenting för, utan blir bara utnyttjad. Det som går att kemtvättas skicka på tvätt, och hon skall naturligtvis betala tvätten. Det som är förstört skall hon ersätta.
Varför sade du att du inte skulle ha någon ersättning? Du har stått ut med dessa hundar i 2 dagar. Släpp inte in dessa hundar en gång till.
Nej jag vet. Jag måste tuffa till mig. Helt rätt!! Jag förväntar mig nu att hon hör av sig när ho frågat sin sambo om ersättning på mattan. Hon riktigt stonkade när jag tog upp detta med henne.
 
Nej jag vet. Jag måste tuffa till mig. Helt rätt!! Jag förväntar mig nu att hon hör av sig när ho frågat sin sambo om ersättning på mattan. Hon riktigt stonkade när jag tog upp detta med henne.
Nästan lite så man vill varna folk att inte ta dessa hundar men det lägger jag mig inte i.
 
Alltså, hon vill inte ens betala för de dagarna hon har haft hundarna hos dig???
Hon har ändå strikt ägaransvar för vad hundarna förstör, man kommer inte ifrån det, inte ens hemma hos någon annan.

Ta betalt för de dagarna och för mattan, annars har du just bjudit på gratis allt.
Inte nog med att hon slipper uppforstra sina hundar, dessutom gratis dagmatte och noll ansvar över vad hundarna förstör.
 
Fast då är det ju någon mer och någon mer och någon mer som får sitt hem sönder kissat och sönderbajsat. Den här mänskan verkar ju inte ha några gränser alls utan verkar utnyttja alla hon kan långt över gränsen för vad som ens är i närheten av acceptabelt.
Om jag ska va ärlig så tror inte jag hon tycker det är så galet själv. Jag tror hon är lat och har skämt bort sina djur väldigt. Hon har nog haft dom hos andra innan och dom har säkert sagt upp sig och jag tror hon blundar väldigt mycket för problemet. Får lite känslan att hon är otroligt bekväm.
 
Om jag ska va ärlig så tror inte jag hon tycker det är så galet själv. Jag tror hon är lat och har skämt bort sina djur väldigt. Hon har nog haft dom hos andra innan och dom har säkert sagt upp sig och jag tror hon blundar väldigt mycket för problemet. Får lite känslan att hon är otroligt bekväm.

Känner du att du vill bjuda en väldigt bekväm månniska som förstör andras hem, på något?

Vill du bjuda henne verkligen på gratis jobb och matta? Sen låta henne glida vidare till någon annan som hon kommer göra samma sak med?
 
Nej men lutar ju åt att dom skiter I allt och tvinga dom kan jag ju inte... Får väl stå mitt kasst eftersom jag är aldrig lär mig o sluta va snäll.
Jag tycker inte att snäll är rätt ord, dvs du ska inte alls bli mindre snäll. Däremot måste du lära dig att bli modig nog att säga nej till något som är så fel. Du vet ju om att hon utnyttjar dig! Är det för svårt att konfrontera henne face to face så får du väl skicka ett sms och låsa dörren. Men låt det inte fortsätta.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 644
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 164
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 799
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp