Dagmatte åt 2 hundar. Ska jag vara snäll eller sätta ner foten?

Jag tycker inte att snäll är rätt ord, dvs du ska inte alls bli mindre snäll. Däremot måste du lära dig att bli modig nog att säga nej till något som är så fel. Du vet ju om att hon utnyttjar dig! Är det för svårt att konfrontera henne face to face så får du väl skicka ett sms och låsa dörren. Men låt det inte fortsätta.
Jag vet. Jag kommer stå på mig nu. Tack.
Hundarna kommer jag inte ha mer. Det har jag redan sagt till henne.
 
Nåt att tänka på om du får nya hundar att passa eller hundbesök är att verkligen ha koll på dom. När hennes hundar kissat hos dig kan även en rumsren hund få för sig att markera då doften ligger kvar hur mycket du än städat så brukar hundar ha väldigt bra doftsinne, det också lätt att missa en liten fläck nånstans när det handlar om små hundar.
Detta att hennes hundar kissat inne hos dig är en olägenhet inte bara för stunden kan innebära en del merjobb även i framtiden.
 
Nåt att tänka på om du får nya hundar att passa eller hundbesök är att verkligen ha koll på dom. När hennes hundar kissat hos dig kan även en rumsren hund få för sig att markera då doften ligger kvar hur mycket du än städat så brukar hundar ha väldigt bra doftsinne, det också lätt att missa en liten fläck nånstans när det handlar om små hundar.
Detta att hennes hundar kissat inne hos dig är en olägenhet inte bara för stunden kan innebära en del merjobb även i framtiden.
Sant! Fy varför sa hon inte att hennes hundar hon haft i 2 år inte är rumsrena? Är ju jättekonstigt för det borde ju vara likadant hemma hos dom?
 
Sant! Fy varför sa hon inte att hennes hundar hon haft i 2 år inte är rumsrena? Är ju jättekonstigt för det borde ju vara likadant hemma hos dom?
Vill inte ens tänka på hur det måste se ut och lukta hemma hos dem :yuck:
Jag hade dragit iväg ett litet PM om jag såg att någon svarade på hennes annons och varnat, tänker att hon inte borde få reda på det men det kanske hjälper nån att slippa ett nedkissat hem. Skönt att du slipper människan nu, även om man hade önskat att hon gjort rätt för sig.
 
Vill inte ens tänka på hur det måste se ut och lukta hemma hos dem :yuck:
Jag hade dragit iväg ett litet PM om jag såg att någon svarade på hennes annons och varnat, tänker att hon inte borde få reda på det men det kanske hjälper nån att slippa ett nedkissat hem. Skönt att du slipper människan nu, även om man hade önskat att hon gjort rätt för sig.
Ja, hon hade uppdaterat annonsen såg jag på Facebook så hon har nog inte fått napp än. Inte mitt problem utan hennes och det känns rätt så skönt att tänka så.
 
Sant! Fy varför sa hon inte att hennes hundar hon haft i 2 år inte är rumsrena? Är ju jättekonstigt för det borde ju vara likadant hemma hos dom?
Finns hundar som är rumsrena hemma, men när de kommer hem till en ny miljö så är det inte rumsrena. Så behöver inte alls vara ett problem hemma hos ägaren, dock borde ägaren vara medveten om problemet eller reagera när du informerar om problemet.
 
Finns hundar som är rumsrena hemma, men när de kommer hem till en ny miljö så är det inte rumsrena. Så behöver inte alls vara ett problem hemma hos ägaren, dock borde ägaren vara medveten om problemet eller reagera när du informerar om problemet.
Det jag reagerade lite på när hon hämta dom igår och när jag berättade om att dom kissat o bajsat väldigt mkt inne var att hon då tittade på den ena hunden och sa "men du brukar ju inte bajsa inne". Sen säger hon till mig att detta nog bara var en protest grej från just den hunden. Bägge bajsade inne mer än en gång och det var kiss på väldigt mkt. Stolar och soffan och mattan. Hon frågade inte nått om jag fått bort det idag och gick bara. Men det jobbigaste är ju ändå skällande och ylande och att hundarna inte lyssnade ett jota.
 
Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens att jag ska få 1500 kr i månaden för detta.

Nu till problemet.... hundarna är inte kastrerade och kissar OCH bajsar inne. Spelar noll roll hur mkt jag går ut med dom. En matta är helt förstörd och 3 stolar som har vitt tyg. Jag är en person som tänker att jag får ju skylla mig själv som inte tog bort mattan (jättestor) och så får jag ju ta utav de 1500 kronorna och köpa nytt. Eller hur ska man tänka.?

Hundarna skäller så fort dom hör minsta ljud från grannar och ylar, högt. Dom lyssnar inte och dom triggar varandra i skällandet. Jag försökte prata med hundägaren om mattor och stolar. Men hon prata bara bort det och sa att hundarna gör så i protest över att hon lämnar dom här? Nu har mina grannar klagat över skällandet och ylande som pågår och jag fick säga till hundägaren att nu funkar det inte längre.

Jag går ut med dom mkt och försöker ta hand om dom på bästa sätt. Men dom är verkligen inte uppfostrade ett dugg. Drar åt alla håll och springer o skäller på folk och andra hundar.

Problemet är att hon har ingen annan att lämna hundarna till. Ställer jag till det nu för dom? Jag sa att hundarna kan komma tills du hittar en annan dagmatte. Men så tänker jag.... är det verkligen mitt problem? Vad är rimligt från mitt håll? Jag vill verkligen inte bli stöta mig med nån.
Jag hade avslutat uppdraget, det där låter ju inte värt 1500 kr i månaden! Fy vad jobbigt! Dock är nog kastrerad eller ej inte relevant i sammanhanget, de flesta hundar är ju inte kastrerade.
 
Uppdaterar lite om nån är intresserad.
Hundägaren har inte hört av sig om ersättningen för mattan som jag bad henne om. Face to face. Hon skulle kolla med sin sambo o höra av sig det har hon inte gjort. Jag skickade ett hyfsat vänligt meddelande och frågade om det löst sig för henne med annan dag matte och frågade om hon kunde swisha den symboliska summan jag ville ha för mattan och allt jobb jag lagt ner på tvätt och städ. Inget svar.

Hon har lagt ut annons om dagmatte. Många har svarat men hon uppdaterar annonsen om och om igen. Så antar att det inte löst sig, vilket inte är mitt problem alls men om det är nån jag känner som svarar på annonsen så kommer jag varna dom.
 
Uppdaterar lite om nån är intresserad.
Hundägaren har inte hört av sig om ersättningen för mattan som jag bad henne om. Face to face. Hon skulle kolla med sin sambo o höra av sig det har hon inte gjort. Jag skickade ett hyfsat vänligt meddelande och frågade om det löst sig för henne med annan dag matte och frågade om hon kunde swisha den symboliska summan jag ville ha för mattan och allt jobb jag lagt ner på tvätt och städ. Inget svar.

Hon har lagt ut annons om dagmatte. Många har svarat men hon uppdaterar annonsen om och om igen. Så antar att det inte löst sig, vilket inte är mitt problem alls men om det är nån jag känner som svarar på annonsen så kommer jag varna dom.
Ring, ett sms är ingen garanti för att hon ens läst det eller att det kommit fram.
 
Uppdaterar lite om nån är intresserad.
Hundägaren har inte hört av sig om ersättningen för mattan som jag bad henne om. Face to face. Hon skulle kolla med sin sambo o höra av sig det har hon inte gjort. Jag skickade ett hyfsat vänligt meddelande och frågade om det löst sig för henne med annan dag matte och frågade om hon kunde swisha den symboliska summan jag ville ha för mattan och allt jobb jag lagt ner på tvätt och städ. Inget svar.

Hon har lagt ut annons om dagmatte. Många har svarat men hon uppdaterar annonsen om och om igen. Så antar att det inte löst sig, vilket inte är mitt problem alls men om det är nån jag känner som svarar på annonsen så kommer jag varna dom.
Eftersom hon är skyldig enligt lag att ersätta det hennes hundar förstört så kan du upplysa henne om att du kan ta och skicka henne kravet via kronofogden.
 
Eftersom hon är skyldig enligt lag att ersätta det hennes hundar förstört så kan du upplysa henne om att du kan ta och skicka henne kravet via kronofogden.
Enligt vilken lag?

Visst har man strikt ansvar för sin hund, men det är knappt tillämpligt när det gäller en betald hundvakt och att hunden uträttar sina behov inomhus.
 
Enligt vilken lag?

Visst har man strikt ansvar för sin hund, men det är knappt tillämpligt när det gäller en betald hundvakt och att hunden uträttar sina behov inomhus.
Strikt ägaransvar innefattar att du är skyldig att ersätta allt din hund förstör/orsakar.
Även om den är hos en hundvakt. I detta fallet undanhöll dessutom ägaren för hundvakten att hundarna inte var rumsrena vilket ledde till att hundvaktens egendom blev förstörd.
Det finns ganska många fall där ägare blivit ersättningsskyldiga för sina hundar när de orsakat skador, främst på andra hundar, när de varit under andras omsorg.
 
Strikt ägaransvar innefattar att du är skyldig att ersätta allt din hund förstör/orsakar.
Även om den är hos en hundvakt. I detta fallet undanhöll dessutom ägaren för hundvakten att hundarna inte var rumsrena vilket ledde till att hundvaktens egendom blev förstörd.
Det finns ganska många fall där ägare blivit ersättningsskyldiga för sina hundar när de orsakat skador, främst på andra hundar, när de varit under andras omsorg.

Från lawline

Det är korrekt det du säger om att hundens ägare har strikt skadeståndsansvar för skador som hunden orsakar. Det strikta skadeståndsansvaret omfattar även innehavare av hunden enligt 1 kap. 19 § lagen om tillsyn över hundar och katter.

Med innehavare avses enligt förarbetena till lagen, "någon som för underhållande eller nyttjande har tagit emot en hund" (från proposition 2006/07:126 s. 69). Det kan då konstateras att även en fodervärd har strikt skadeståndsansvar för skador hunden orsakar.

Underhållande är vad jag tolkar personen som tagit emot hunden som dagmatte och här får betalt för att ta hand om hunden. Så då får TS begära skadestånd av sig själv. Tar man emot en hund under sådana omständigheter bör man avtala om vad som händer om hunden orsakar skador. Själv hade jag inte låtit hundarna komma dag två, det är inte normalt att både bajsa och skvätta på det viset.

https://lawline.se/answers/strikt-skadestandsansvar-for-fodervard-till-hund

Sen är det frågan om det överhuvudtaget gäller för urin/avföring. Det är ju strängt taget urin/avföringen som orsakat skadorna, inte hunden.
 
Från lawline



Underhållande är vad jag tolkar personen som tagit emot hunden som dagmatte och här får betalt för att ta hand om hunden. Så då får TS begära skadestånd av sig själv. Tar man emot en hund under sådana omständigheter bör man avtala om vad som händer om hunden orsakar skador. Själv hade jag inte låtit hundarna komma dag två, det är inte normalt att både bajsa och skvätta på det viset.

https://lawline.se/answers/strikt-skadestandsansvar-for-fodervard-till-hund

Sen är det frågan om det överhuvudtaget gäller för urin/avföring. Det är ju strängt taget urin/avföringen som orsakat skadorna, inte hunden.
Jag vet vad som står i länkarna och jag vet hur det tolkas i praktiken när olyckan sker.Jag känner hundägare som har blivit ersättningsskyldiga tom hos företag (hunddagis och pensionat) för att ha förstört inredning.
Personligen skulle jag aldrig våga anlita en privatperson att passa min hund för jag vet av bekantas erfarenheter att det kan bli väldigt dyrt.
 
Jag vet vad som står i länkarna och jag vet hur det tolkas i praktiken när olyckan sker.Jag känner hundägare som har blivit ersättningsskyldiga tom hos företag (hunddagis och pensionat) för att ha förstört inredning.
Personligen skulle jag aldrig våga anlita en privatperson att passa min hund för jag vet av bekantas erfarenheter att det kan bli väldigt dyrt.
Att man blir ersättningsskyldig på hunddagis är inte förvånande, de har säkert avtal med hundägarna när det gäller ersättningskrav, det samma gäller alla seriösa verksamheter, man behöver styra upp med försäkringar och avtal. Här är det en privat och utan avtal som kan påverka.

Men givetvis, länka till en av de många domar som du tycks känna till så ändrar jag uppfattning. Kronofogden som du hänvisar till ingriper förs efter dom.
 
Att man blir ersättningsskyldig på hunddagis är inte förvånande, de har säkert avtal med hundägarna när det gäller ersättningskrav, det samma gäller alla seriösa verksamheter, man behöver styra upp med försäkringar och avtal. Här är det en privat och utan avtal som kan påverka.

Men givetvis, länka till en av de många domar som du tycks känna till så ändrar jag uppfattning. Kronofogden som du hänvisar till ingriper förs efter dom.
Jag har aldrig sagt något om några dommar :confused:

De flesta hundägare vet sina skyldigheter och gör rätt för sig när krav kommer. Det är nog ovanligt att den typen av tvistemål går till rätten.

Du kan driva in privata skulder genom KF. Det har jag själv gjort. De gör en egen sammanställning av fakta. Vill man överklaga deras utlåtande så får man ta det i tingsrätten.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 371
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 051
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp