Bukefalos 28 år!

Dags att ge upp?

Desperado

Trådstartare
Köpte för snart ett antal månader sedan en islandsvalack som inte var helt trafiksäker. Trodde i min enfald att detta var något som vi skulle kunna träna upp.
Jag har ridit honom efter vägen och vid två tillfällen har han skenat vid möte med bil, annars har han mest bara gått och ställt sig i diket. Har även ridit ut med sällskap och han blir rädd då också.

Jag har promenerat med honom mycket efter vägen och i början var han spänd men ju mer vi gått desto bättre har det blivit. På senare tid har det gått jättebra att leda efter vägen, han har knappt brytt sig om vi mött en bli......

.......tills nu.....

Igår gick det käpprätt åt skogen. Första bilen lyckades han slita sig loss och sticka. Mest för att jag inte var beredd, trodde han skulle stå still och höll väl inte tillräckligt hårt. Sen fortsatte samma visa för varje bil, men nu var jag beredd och han kunde inte dra iväg. Men det känns ju inte kul ändå.

Vad var då annorlunda mot för förut? Jo, det regnade och bilar som kör på blöt asfalt låter mycket mer.

Just nu känner jag mig bara uppgiven. Det kanske är dags att inse att jag tagit mig vatten över huvudet och ge upp. Eftersom det inte går att ta sig till någon hyfsad ridväg utan att gå en kort bit efter en liten 70-väg så vet jag inte hur jag ska lösa detta? Alternativen är att fortsätta kämpa på eller helt enkelt se sig besegrad och sälja honom till någon som fixar att träna bort detta.

Går det överhuvudtaget att träna bort denna rädsla? Han är ändå 12 år?
 
Sv: Dags att ge upp?

Fy vad jobbigt, och jag förstår att du känner dig uppgiven. MEN, du har ju lyckats få hästen mycket, mycket bättre. Nu gäller det nog att fortsätta som du gjort hittills för att också vänja hästen vid ljudet som uppstår när bilar kör på våt asfalt.

Kan också ge dig ett förslag på hur vi tränade min ponny som jag hade som tonåring. Hon hade vid något tillfälle blivit skrämd av en bil hos förra ägaren. Hästen såldes som trafiksäker, och vi var så dumma att vi bara trodde på det. Hästen provreds i ett ridhus. Kan säga att vid köp av nästa häst var vi desto mindre blåögda och ifrågasatte och testade ALLT:devil:!

Hur som helst, jag red och pappa körde bilen. Varje gång vi möttes vevade han ner rutan och gav hästen något gott. Hur konstigt det än låter så blev det mycket bättre av detta. Tydligen lärde vi henne att förknippa bilar med något positivt i stället. Hon blev aldrig 100% idiotsäkert trafiksäker, men jag skulle vilja säga att vanliga bilar var okej i alla fall 8-9 gånger av 10 efter vår träning.
 
Sv: Dags att ge upp?

Tycker du fick ett bra och roligt tips av "bettysmatte". Det gäller att få hästen att förknippa bilsituationerna med något bra. -att ge godis genom bilrutan tror jag kan funka fint!! då blir det ju en positiv upplevelse. :) tror det också kan fungera om du ger något gott medan bilen åker förbi, osv. Ge hästen trevliga upplevelser.

Börja med att träna på "hemma plan" där du kan styra bilföraren, innan du ger dig ut till bilisterna på bilvägen som ibland inte visar någon respekt alls -och ger din häst då istället negativa upplevelser.

Något som också slog mig är att du kan testa att rida/leda med bomull i öronen -om det är ljudet som hästen tycker är otäckt.
 
Sv: Dags att ge upp?

Hur som helst, jag red och pappa körde bilen. Varje gång vi möttes vevade han ner rutan och gav hästen något gott. Hur konstigt det än låter så blev det mycket bättre av detta. Tydligen lärde vi henne att förknippa bilar med något positivt i stället.

Nästan lit OT, men...

Just det där läste jag någonstans att förr i tiden, när bilar inte var så vanliga ännu, men de började dyka upp mer och mer, så hade ofta taxichaufförerna något gott med sig att ge åt hästar vid möte, just för att de skulle bli van med och förknippa bilarna med något bra.:D
 
Sv: Dags att ge upp?

Är det i första hand ljudet som stressar honom? Eftersom du sa det blev värre när det var blöt, högljudd, asfalt. Kanske lite bomull i öronen skulle kunna vara lite lugnande isf.
 
Sv: Dags att ge upp?

Har faktiskt funderat på bomull/fetvadd i öronen, men tänkte att då kanske jag bara skjuter upp problemet.

Å andra sidan kan det ju vara ett sätt till en lite lugnare invänjning eftersom det i många fall är just ljud han reagerar på. Han är även skvätten får fåglar och andra djur i skogen, skällande hundar däremot är bara kul. Men det kan ju göra med att han är van vid hundar och vet att dem låter mycket ibland.

Som svar på alla förslag med att ge godis från bilar: Jag kanske borde sätta upp en skylt och låda morötter vid infarten till "vår" väg. "Ta en morot och sakta ner när ni ser en häst" :D
 
Sv: Dags att ge upp?

Har du ingen bra hanteringstränare i närheten?

Även fast du givetvis behöver träna mer på själva bilarna precis som du gör i nuläget, så är det toppen att träna på din hästs och din relation i hanteringen i allmänhet. Är hästen mer uppmärksam på dig och litar på dig som ledare så bekymrar den sig mindre för omvärlden om det är det du ber den om.
 
Sv: Dags att ge upp?

Har faktiskt funderat på bomull/fetvadd i öronen, men tänkte att då kanske jag bara skjuter upp problemet.

:D

Det är inte att skjuta upp problemet, se det som ett verktyg för att hjälpa er att hantera problemet.

Min häst gillar inte när det regnar eller blåser för mycket, då tar jag på luvan så att han slipper störa sig på det. Jag ser inte det som att fuska sig ifrån problemet.
Hade jag behövt bomull för att döva honom så varför inte?! Jag hjälper ju min häst genom att han slipper bli rädd och stressad.
 
Sv: Dags att ge upp?

Min fjord ville gärna stoppa bilar av ett visst märke - grannen brukade veva ner rutan och mata honom med Läkerol.
 
Sv: Dags att ge upp?

Har du möjlighet att ställa hästen i en hage nära en väg? Det kan funka. Min häst var visserligen inte rädd för bilar, men för kor. Panikartat rädd. Han har nu gått i hage hela sommaren bredvid en massa kor, och nu är det mer eller mindre bortblåst. Han tittar lite snett på dom när de är nära staketet när vi rider förbi, men han får inte längre panik och sticker.
 
Sv: Dags att ge upp?

Att förknippa trafik med tex godis som någon skrev är ett bra tips. Sen tänkte jag på att du skrev att det verkar vara ljudet som påverkar hästen mycket. Det kanske är idé att prova bomull i öronen och en luva på? (Om det hjälper kan ju hästen bli mer van trafiken i lugn och ro och då kan du säkert ta bort luvan efter ett tag.)
 
Sv: Dags att ge upp?

Detta är kanske en sällan använd metod inom hästhantering, men jag hade hanterat det som jag hanterar rädslor hos mina andra djur - Klickerträning med positiv förstärkning! Ta det i måånga steg och låt det ta tid. Börja med att läsa massor av klickerträning så du har koll på det, klicka in hästen och hitta det allra allra godaste godiset!

Sedan börjar du klickerträna som vanligt, träna in små trix och liknande, så att hästen förknippar träningen med med klicker med något superkul och som du och han uppskattar, att han får självförtroende i klickerträningen och tar egna initiativ - sedan börjar du överföra detta på bil/trafikrädslan.

Börja hemma på stallplanen, där hästen är trygg, och börja med en avstängd bil. Klicka och ge godis direkt vid alla "positiva reaktioner", alltså om hästen är nyfiken, närmar sig bilen, om hästen slappnar av, om hästen inte bryr sig.. kort sagt, klicka och belöna ALLT som inte är stress, rädsla eller spänning. Klicka varenda antydan till att släppa spänning.. Träna bara korta stunder, 5 minuter räcker.

Långsamt kan du börja öka svårighetsgraden, starta bilen kanske, och gör samma sak. Klicka varenda avslappnad rörelse, klicka varenda antydan till allt annat än spänning och flykt.

Till sist bör du kunna jobba vidare med detta hela vägen ut till "riktiga" trafiken.

Klickern är ett fantastiskt redskap för att kunna markera exakt när hästen gör rätt, och träning genom positiv förstärkning är väldigt effektivt vid just rädslor. Testa! Jag tror inte du behöver ge upp.
 
Sv: Dags att ge upp?

Klickerträna lät som ett väldigt intressant förslag, det hade jag provat. Då är du inte beroende av att någon ska stanna och mata. Du vill ju inte i slutändan ha en häst som går fram emot bilarna när de respektlöst susar förbi. Även om det kan vara en bra första start.
 
Sv: Dags att ge upp?

Åh!! Jag är i EXACT samma situation som du!!! Jag har också en häst, som sades vara trafiksäker då jag köpte honom, men som visade sig inte alls är det minsta trafiksäker! Vi har försökt och försökt, men det räcker med att han hör en bil så blir han helt nojjig, och sen då bilen ska köra förbi så är det total panik! Vet inte heller vad jag ska ta mig till, och som det är nu har jag inte kunnat motionera honom alls på flera månader! Nu har det hänt en rätt så allvarlig sak som har gjort att jag inte tar mig ut på en trafikerad väg med honom igen, innan han har blivit säkrare på bilar. Vet inte vad jag ska börja göra och just nu känner jag mig bara så uppgiven! :cry:
 
Senast ändrad:
Sv: Dags att ge upp?

Släpp hästen på bete i en hage nära nära en stor väg med mycket trafik och gärna en del tung sådan , Så gjorde jag , och har en trafiksäkerhäst idag.
 
Sv: Dags att ge upp?

Jag skulle kanske även testa att helt enkelt trötta ut honom. Be någon du känner köra fram och tillbaka enda tills hästen ger upp helt enkelt,ge den godis och gå hem,kör på i 3-4 dagar i sträck,sen vila nån dag,sen testar ni igen. Ni kan börja med fetvadd i öronen första dagen.

Så fort han inte bryr sig,så beröm genom att låta han få gå hem.


Att ge han godis genom rutan kan ju vara bra på ett sätt,men samtidigt så kanske han tillslut kommer bli helt uppspelt av bilarna endå,men då pga att det är en rullande godispåse,då får man ju iallafall inte bort stressen över bilarna.
 
Sv: Dags att ge upp?

Jag har sådan tur och haft att mina hästar har och har haft hagen intill vältrafikerade vägar. Långtradare, traktorer, allt..

Även en skoterled gick alldeles intill på ena stället jag stod på.

Bra sätt tycker jag att få hästarna van vid trafik utan att jag ska behöva beblanda mig i...

Finns det något stall du kan ha hästen på ett tag där de har hagarna intill vältrafikerad väg så skulle jag om jag var du flytta dit, om så bara för ett tag...

:)
 
Sv: Dags att ge upp?

Usch vad jobbigt. Du har fått många bra tips och du ska förstås inte ge upp, du har ju kommit en bra bit på vägen! :bump:

Det som jag själv tycker har hjälpt mig har varit att träna under kontrollerade former. Min häst blir t.ex. rädd för lastbilar, bussar, traktorer och andra stora saker. Då hjälper det inte att "bara" rida förbi sådana, hur många gånger det än är. Det måste ske på ett sådant sätt så att hon inte hinner hamna på stressnivå 5, utan bara stressnivå 1 (lite ökad andning och puls, inte hoppa undan och vilja fly). En del kör ju nämligen som idioter, och då hjälper det inte att bo vid en trafikerad väg utan det förvärrar snarare problemet.

Jag har därför bett folk jag känner att köra på väg och möta mig med traktor, bil o.s.v. i lugnt tempo, stanna helt om jag håller upp handen och annars bara köra lugnt förbi (inte krypa förbi). Första gångerna blev det oftast halt för att hon skulle få vänja sig, sen gick det bättre att köra förbi och nu fungerar det oftast riktigt bra.
 
Sv: Dags att ge upp?

Att ha hästen i en hage bredvid vägen är väldigt effektivt. De vänjer sig helt enkelt efter ett tag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 392
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 083
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 249
Senast: Snurrfian
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 048
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp