Dags att hitta dressyrsadel!

sandrafors

Trådstartare
Måste hitta en dressyrsadel till min fyraåring.
Den jag har kvar sen andra hästen passar inte... Det är en Trainers jessica normal bom 17,5 i sätet.

De andra sadlarna jag har är en Globus Ezperansa bom 34 och 17,5 i säte.
Tycker den har legat hyfsat förut men nu när lite unghästrundhet har försvunnit och hästen kommit i bättre kondition och gått ner i vikt tycker jag den har för platta och breda bossor. Hon är nog för takformad över ryggen för den.

I dagsläget får hon ridas med en Andrews allroundsadel. Inte så skön sadel, men den ligger bäst av de jag har.

Har tagit steget att försöka få in bilder i inläggen nu, så därav försöker jag nu! Har tänkt ta bilder imorgon för att bättre se form på rygg och även med sadel på.

Min förhoppning är att jag ska kunna lägga ut bilder här eftersom jag provar sadel för att få åsikter om hur de ligger. Samt tips på sadelmodeller!Ska ev. låna hem en Henri De Rivel Anthenor, vad tros om det? (lägger in provisoriska bilder på hästen, ska fixa bättre!)

Bakgrundsinfo om hästen och situationen:Varmblodssto nyss fyllda fyra år, tävlingsklar och i full kondition för trav.
Inriden och ska påbörja mer utbildning (OBS, min häst ska ridas seriöst och skolas inom dressyr, ingen flängridning eller monté inriktning.)
Nu rids hon lite sporadiskt men framöver är tanken att det blir en gång i veckan ca och under tävlingsfria perioder får vi ta tag i ridbiten mer regelbundet och koncentrerat.

Jag beskriver henne som rak i ryggen, ganska lång rygg, något överbyggd nu, lite takformad snarare än platt och bred över ryggen.
Jag vill ha en billig sadel, inte mer än 6000 begagnad som det ser ut nu. 17,5-18" i sätet och normal mot vid eller vid bom är min gissning.

295833_10150333906199888_606074887_8094955_684870887_n.jpg


Supertacksam om någon vill engagera sig och hjälpa!
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

woohoo jag lyckades få in bild! :D
Lägger in några fler tills vidare (de är från i våras och somras, ska ta nya imorgon så man ser hur hon ser ut nu! Hon har vuxit lite bak så är mer överbyggd för tillfället.)

SAM_0064.jpg


SAM_0057.jpg
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Du behöver en spikrak sadel med den främre stroppen fäst i ortspetsen. En svängd gjord är ett måste. Vet faktiskt inte om någon sadel som är så rak...
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

jaa den är väldigt rak. Samt överbyggd för tillfället. Trainers Jessican är rak men hamnar i framvikt samtidigt som den har för smal bomform ändå. Trodde de kunde lösas med att padda upp fram men vid närmare titt så är ortspetsarna som "för raka" och trycker rakt ner vid sidorna om manken ist för att följa formen..

Vad tror du/ngn om henri de rivel anthenor? Är den svängd eller rak?

Funderar även på Pfiff Amaretto? Den ser rak ut men funderar på om den passar bättre på en bred platt rygg?

Albion är ju en favorit. Men även den för bred och platt över bossorna kanske?

Om det inte finns helt spikraka sadlar, vad kan vara värt att prova som nästan är helt raka? Går rundbossor bort helt eller finns det väldigt raka sadlar med rundbossor också?
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Om sadelgjorstroppen är fäst i ortspetsen så är den väldigt långt fram på sadeln. Nödvändigt för din häst.

HdR, Pfiff och Albion går bort eftersom de är för svängda.

Sadlar med rundbossor kan du räkna bort.

Du kan prova
Jensen
Kent&Masters
Pessoa om det finns någon tillräckligt rak modell.
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Okej Jensen har jag sett annonser på så ska kolla upp det!

Tror du en 18 tum ryms på hennes rygg?

Förstår att den hamnar långt fram om den sitter i ortspetsen, men varför behöver min häst det? Pga exteriören? Vad händer om jag har stropparna längre bak? Och svängd sadelgjord, varför behöver jag det? Jag har en lätt svängd nu, men det finns ju de som är mer svängda. :)
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Om du hittar en riktigt liten 18" så kan det gå.

Din häst har sadelgjordsläget mycket längre fram än sadelläget.
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

okej! Men kommer inte sadelgjorden längre bak med en svängd? Eller tänker jag fel nu?
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Tog mig friheten att rita lite.. Det gröna sträcket är vart sadelgjorden+ stropparna borde gå för att sadeln inte ska dras framåt, det blå är där sadeln borde ligga.

 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

En svängd gjord gör att gjorden kan placeras längre fram utan att dra fram sadeln. Jag rekommenderar en H-gjord istället, den brukar få sadeln att ligga still även vid de mest svåra sadellägen då den främre gjorden kan placeras långt fram utan att för den skull dra fram den bakre stroppen (och därmed sadeln). H-gjorden ger också bättre tryckfördelning än en svängd gjord.

Jensen Brillant/Classic är Jensens rakaste dressyrmodell. Övriga är inte värda att ens prova för de kommer garanterat bli för svängda. WOW har också en så rak bom och de kan dessutom ändras när din häst ändrar sig (iom att det är en unghäst så får du räkna med det). Finns fler sadlar som är raka men de är oftast gjorda för en platt/rund rygg (ex Albion) eller så är stropparnas placering helt fel (M&N)
 
Senast ändrad:
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

men gud :S jag tror jag alltid haft böjen bakåt? Tänkt att de är för att frambenen ska få bättre rörelsefrihet?
ska de alltid vara vända med böjningen framåt? Eller beror de på vad man vill uppnå för funktion?

Har en dressyrgjord som är lite böjd.
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

vad är en H-gjord? Jag ska lägga upp fler bilder på ryggen när jag har kamerakabeln.

Och jag ville verkligen ha in dej i tråden :D så fortsätt kolla :)

En WOW sadel är ganska dyr va? Har ingen stor budget då ny sulky ska köpas också :S
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

En H-gjord är en gjord som består av två gjordar kan man säga, som löper över en större platta som placeras mitt under hästen.
Gjorden formar sig efter hästen och ger bra stabilitet åt sadeln. Man behöver därmed inte spänna gjorden hårt, vilket brukar uppskattas av känsliga hästar. Jag har råkat hoppa banor på 1m utan att ha spänt gjorden, det har inte märkts förrän jag har hoppat av och sett att gjorden glappar. Sadeln har då inte heller glidit fram, trots häst av modell "tunna" :D

En WOW finns i 3 prisklasser beroende på vilka kåpor man väljer, ca 25-30 000.
Den billigaste är kåpor i nöthud och de dyraste är kåpor i kalvskinn. Har både och båda har sina fördelar. Fördelen med WOW är också att stropparnas placering kan bytas beroende på vad hästen behöver. (och man flyttar dem inte permanent, utan man kan enkelt flytta dem sen igen) Finns en placering som jag använder på min häst och på araber, som innebär att den främre stroppen är helt rörlig. Kan se om jag kan ta en bild som visar hur jag menar...
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

jag har en budget på ca 6000 :/ Är Lipposadlarna raka? Dock verkar de inte finnas så mycket begagnade än..

Knights, wintec, jacson? Tror de skulle komma en sadelutprovare hit och tror jag rätt har de jacson och wintec..

Kan du lägga ut bild på H-gjord också? Var får man tag på en sån?

Ska ta bilder med allroundsadeln jag har på henne nu när jag laddad upp kameran. Så jag kan få bedöming om jag ens kan rida i den tillfälligt.. eller om de får bli endast körning ett tag. Har aldrig ridit henne barbacka än så de vågar jag inte. Hon är inte riden så mkt eller inte så regelbundet iaf.
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Här ser du vad jag menar:
Normalt sadelgjordsläge
DRFGH1.jpg


Men man kan göra om den så stropparna blir rörliga, för att passa ett sadelgjordsläge långt fram.
rrlig.jpg


Jämförelse med en vanlig pointstrap:
IMG_2822.jpg


H-gjorden ser ut såhär
3.jpg


Jämförelse med en vanlig bred gjord
IMG_3634.jpg


Tyvärr, de du räknar upp är inte på långa vägar tillräckligt raka. Jag har haft samma problem med min häst under de första åren (som också var extremt rak). Jag ville inte lägga så mycket pengar på en (ändringsbar) sadel då han var en unghäst iom att jag visste att han skulle bredda sig. Det resulterade i ett jag köpte nya ("billiga" i ca 10-15 000kr klassen) sadlar 2 ggr/år (som jag sedan fick sälja med stor förlust) därför att hästen breddade sig/ändrade sig. Min häst är lite kinkig med, och visar tydligt när sadeln inte passar och jobbar inte längre korrekt, så det blir rätt bråttom med att snabbt fixa fram en ny sadel. Det var inte förrän jag faktiskt köpte sadlar i 25 000 kr klassen, som var ändringsbara, som jag hade det bekymmersfritt och det var i längden betydligt billigare än att köpa-sälja sadlar hela tiden. Bara ett tips.. När du dessutom har en häst med ett så svårt sadelläge är det dessutom svårt att hitta något som ens ligger bra i de prisklasserna, för oftast är sadlarna gjorda för rätt "normala" hästar med allt vad det innebär.

I och med att du frågar om 18" sadlar också och antyder att hästen har ett väldigt kort sadelläge, så blir det än mer komplicerat... Och jag har haft samma problem där med - är nästan 180 lång med längre ben än min sambo som är drygt 190. Min haflinger är 156 med ett sadelläge på 44 cm. Många ggr skrattade sadelutprovarna/sadelmakare till oss och sa åt mig att köpa en stor häst istället. Till slut hittade jag två sadeltillverkare som kunde göra den perfekta sadeln och mig och hästen: Jensen och WOW. Nu när hästen har vant sig vid WOW så gillade han inte längre sin Jensen så den fick jag sälja, men annars är de också riktigt fina sadlar som Jensen kan anpassa på många sätt.
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

tack för bilderna! Jag tycker hon har ganska långt sadelläge? Eller har jag fel?

Kollat på jensen classic nu och den verkar fin, hur är bossorna? kan den bli för bred och platt?

Jaa 25 000 för en sadel på en travhäst som ska tävla i trav och ridas ibland kommer jag aldrig kunna motivera eller ha råd med... men jag vill ju rida henne lite också för variation samt för att hon ska ha någon användbarhet när travkarriären är över. Suck och åter suck.. Ibland önskar jag att man var blind och kunde göra som en del andra lyckas med.. rida med en fruktansvärd sadel utan att se något fel och ha en häst som inte vet bättre och klarar sig utan skador.

Nu kom jag in i en svacka i motivationen absolut! Pengar pengar... och kameran får jag inte att fungera! morr..
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Böjen ska vara framåt ja, sadelgjorden ska helst ligga i sadelgjordsläget.

Hon har ett väldigt kort sadelläge dessutom, det brukar vara såhär med travhästarna, de är byggda för att springa fort och då är det ju stora bogar som gäller ;)

Du behöver inte alls köpa en sadel för 25-30 000 om du inte har ekonomi för det!
Min absolut bästa och skönaste sadel var en bomlös soffkudde utan märke som jag betalade 1500 kr för. Både jag och hästen avgudade den sadeln.
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Kan inte svara på om sadelläget är långt eller inte för jag har inget referensmått. Hur långt sadelläge har hon? I princip allt under 50 cm är kort.

Standardbossorna på Jensen Classic/Brillant är rätt platta, men beställer man en ny kan man få dem mer takformade. Jensens övriga modeller är mer takformade men de har en lite böj för att passa en hög manke, och när hästen har så rak rygg som din ser ut att ha kan den böjen göra att hela sadeln glider fram istället. Det kan säkert Jensen åtgärda men då får du förmodligen köpa en ny. Ev går det att fixa på en beg men tror inte jag har sett en ML på begmarknaden ens, för modellen är rätt så ny.
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
911
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 687
Senast: Mogge
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
1 995
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp