Dags att ladda batterierna - igen

Jag trodde att 2021 skulle bli mitt otursår, men hittills har 2022 också fört med sig orimligt mycket otur.

Sammanfattning av mitt 2021:
Jag började året med att bryta vänster handled och var gipsad i en månad. När jag röntgades på akuten upptäckte man fyra gamla frakturer i vänster hand/handled och en massa vid långfingret. Ett läkarteam med en handkirurg diskuterade mitt fall och det började pratas om att eventuellt operera alla tidigare benbrott. Efter två veckor med gips blev jag röntgad igen och då beslöt man att jag inte behövde operera handen. Däremot blev jag skickad på magnetröntgen med en väntetid på en månad. Det var otroligt jobbigt och ångestfyllt eftersom jag var livrädd för att massan skulle visa sig vara någon form av cancer eller elakartad tumör. Nu såg min magnetröntgen bra ut med två godartade tumörer som inte kommer behöva operation - men kanske i framtiden.

I juli blev jag påsprungen av en häst och gjorde en bakåtkullerbytta och slog i huvudet ordentligt. Jag har redan två hoppressade kotor i bröstryggen och efter jag blev påsprungen blev min rygg sämre. På köpet fick jag en hjärnskakning och fick gå till kiropraktor under åtta veckor för att kunna bära matkassar från bilen. Jag blev bra som tur var, men det var ångestfyllda veckor där jag undrade om ryggen skulle återhämta sig och bli som innan.

I september blev jag knockad av en häst när jag skulle tränsa. Hästen var rädd om sina öron och slog sitt huvud ner på mitt. Jag fick en riktig ordentlig smäll och brakade ner i stallgången framför hästens ben. Den här gången blev det bara en lätt hjärnskakning, men min rygg fick sig en omgång också. Jag fick glatt gå till kiropraktorn igen och jag blev bra efter tre behandlingar.

Under november fick jag en influensa från helvetet. Jag brukar normalt sett ha 36,3 grader i temp och under 1,5 vecka hade jag 38,5 grader. Jag blev riktigt dålig och fick inte i mig mat. All vätska svettades jag ut. Vårdcentralen ville inte ta prover eller undersöka mig efter en vecka med feber, utan tyckte jag kunde avvakta en vecka till. Sambon fick till slut nog och körde mig till akuten. På akuten fick jag dropp och de konstaterade att jag höll på att återhämta mig från influensan.

2022 har pågått lite i samma stil. Jag fick covid under februari med över 38 graders feber i en vecka och jag var väldigt dålig. Den här gången behövde jag inget dropp och återhämtade mig bättre än vad jag gjorde efter influensan i november. Men efter att jag varit frisk i en vecka fick jag ett infekterat nagelband och halsfluss på samma gång. Mitt finger blev inte bättre med en veckas spritomslag och jag fick söka mig till akuten där de var oroliga för att jag hade fått blodförgiftning. Efter lite prover skrev de ut antibiotika som också tog hand om halsflussen.
OBS! Grafisk bild på mitt finger.
A7FE446B-834D-429F-ACF4-4DF9F046C483.jpeg


Nu har jag varit frisk i två veckor, men jag oroar mig lite för att nästa katastrof ska inträffa och jag är trött på att försöka vara positiv. Nu har jag mängder med plugg att komma ikapp med, en lägenhet som måste städas och mängder med tvätt att tvätta. Känner mig ganska överväldigad av allt som måste göras hemma och i skolan. Ovanpå det jobbar jag deltid och har fått jobba mycket extra pga sjukskriven kollega.

Just nu känner jag för att lägga mig i sängen under en vecka och få återhämta mig i lugn och ro :(
 

Liknande trådar

Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp