Dags att laga hästtäcken igen...

Stekspaden

Trådstartare
Idag blev ännu ett täcke sönderrivet, tycker det börjar bli dyrt att köpa repareringskitten, vilket lim är bäst att använda till att göra egna lappar?
 
Idag blev ännu ett täcke sönderrivet, tycker det börjar bli dyrt att köpa repareringskitten, vilket lim är bäst att använda till att göra egna lappar?
Jag brukar tråckla ihop det med nål och tråd och avsluta med något lim som man använder till att laga gummistövlar. Håller bra och blir vattentätt.
 
Finns en specialtejp för att laga hästtäcken numera. Värd att prova och klart smidigare än att limma.

Vet inte hur bra de håller i längden, men de täcken jag lappat med tejpen i slutet av förra säsongen höll fint, likaså en regnjacka som används dagligen.

Annars, täcken med höga denier och pensla på Crib Halt på utsatta ställen lindrar leksugna hästar som vill använda täcket som leksak.
 
Finns en specialtejp för att laga hästtäcken numera. Värd att prova och klart smidigare än att limma.

Vet inte hur bra de håller i längden, men de täcken jag lappat med tejpen i slutet av förra säsongen höll fint, likaså en regnjacka som används dagligen.

Annars, täcken med höga denier och pensla på Crib Halt på utsatta ställen lindrar leksugna hästar som vill använda täcket som leksak.
Vad heter den tejpen/vad ska man söka på?

Hos mig är det inte bara bus utan träd med mera som det skrubbas mot :)
 
Jag har inte testat lagningstejpen än utan måste säga att jag tycker det är smidigt att använda textillim. Men då måste man dock fixa lappar själv. Nu har jag lappar, men annars hade jag nog bara klippt sönder ett gammalt täcke..
Limmet har fäst bäst om man vänder lappens utsida inåt istället.

Om man behöver vända lappen beror nog på hur materialet man lappar är. De jag använder är lite tygiga på utsidan, medan insidan är som gummerad. Det fäster bäst om det blir tygigt mot tygigt 😊.

Snåla inte på limmet. Låt det välla ut när du pressar på lappen och torka av överflödet sen. Kan vara bra att ha gummihandskar om man inte vill sitta och pilla bort latexlager från händerna efteråt. Jag brukar i och för sig alltid göra det senare 😁😅.
 
Jag gör som Cilva, tråklar ihop hålet om det är ett större hål sedan täcker revan med gummistövel lim. Burkar köpa limet på ClaesOlsson. Mellan lagningarna lägger jag limmet i frysen så håller det i flera år utan att torka. Läcker aldrig igenom och lagningen håller, har någon lagning som är 10 åt gammal och sitter kvar än utan att läcka vatten.
 
Lånar tråden lite,
Någon som har tips på bästa sättet att fästa maggjordar som trampats loss från täcket? Min symaskin orkar inte igenom den tjocka väven.
 
Jag blir nyfiken på att testa lagningstejpen. Jag har använt byggtejp. Det funkar bra och sitter även efter tvätt, men snyggt är det ju inte.
20211104_081856.jpg
 
Lånar tråden lite,
Någon som har tips på bästa sättet att fästa maggjordar som trampats loss från täcket? Min symaskin orkar inte igenom den tjocka väven.
Jag syr gjordar med nål och tråd, för hand. Använder syl, vass nål och vaxad tjockare polyestertråd.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 192
Senast: skiesabove
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
263
Senast: sweep
·
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
546
Senast: MiniLi
·
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp