Dags att leta efter ny häst

annoj

Trådstartare
Jag skulle vilja ha lite input av er på buke, på vad för häst ni hade skaffat i den här situationen då jag kommer ta bort i veckan min gamla häst som de senaste året agerat mest som sällskap till min ridhäst. (Den gamla hästen har blivit näst intill blind så han mår inte bra längre som ens sällskapshäst)
Har eget stall med min ridhäst + gamlingen och så har vi en inhyrd. så idagsläget är det 3 hästar de bli 2 nästa vecka. Så har ingen panik att hitta en ny häst, men känns alltid skönt att ha 2 egna när jag har eget stall så jag inte behöver vara beroende av någon annan.

Jag har 2 barn på 2 år och 5 år. (5åringen har inte visat något intresse för hästarna han tycker de är stora och lite läskiga. min ridhäst är 155cm och gamlingen 165cm)
Sen har min svägerska en dotter på 4 år som är mycket intresserad av hästarna och har ridit/åkt ändel på gammelhästen som är tänkt vi kan dela lite på häst.
Jag sugen på en mindre ponny som är snäll att pyssla med. Svägerskan vill nog ha en lite större ponny så hon även kan rida ibland. Hur liten ponny kan en liten vuxen rida någon gång i V som är 165 cm lång och väger runt 50-55kg. Jag hade tänkt att det kan vara roligt om ponnyn är inkörd så även jag som är 170cm lång kan motionera ponnyn.
 
En c-ponny som bär upp längre ryttare borde fungera bra, vikten är ju inga problem. Även en stor b-ponny borde fungera.
 
Är du tunnare i kroppen och har bra balans borde det inte vara problem för dig att rida stabil större c-ponny åxå. Men jag hade satsat på d-ponny eller liten storhäst om jag hade varit dig.
 
Vem ska nya hästen vara till? Så små barn behöver liten ponny, C blir för stort. Men om det är svägerskan som ska ha den borde en D eller häst passa bättre. Men det är ju på tok för stort för barnen.
När jag var i din sits köpte jag en liten B. Det var 15 år sedan och det bästa jag gjort! Jag satsade på en snäll och stabil ponny och han har introducerat massor med barn i ridning,körning och pyssel. Nu är han gammal, har fång och dåliga tänder, men han är så underbar!:heartheart:love:
Så mitt råd är att köpa en liten, nätt men stabil, ponny och bejaka nöjet av att ha en liten pärla i stallet!
 
Det är så kul att leva sig in i andras situation i livet och fundera på vad man hade gjort i den sitsen.

Till att börja med bör du fundera över näringsbehov, ponnys mår inte alltid bra av att dela hage med storhästar. Hur ska det lösas på ett bra sätt? Eller behöver du leta efter en sällsynt svårfödd ponny som kan äta samma diet som storhästarna?

Jag hade köpt en stadig inkörd c-ponny. Just nu drömmer jag om en fjording. Så kan du köra, svägerskan rida och barnen åka häst/påbörja att lära sig köra tills de är stora nog att lära sig rida ordentligt på ponnyn.
 
Beror lite på budget tänker jag. Ponnys är dyra just nu.
Jag hade inte letat ponny som ska passa svägerskan.
Vill man ha en till barnen hade jag satsat på en shettis. Vill du ha en som passar fodermässigt med de andra hade jag satsat på något större.
 
Till att börja med bör du fundera över näringsbehov, ponnys mår inte alltid bra av att dela hage med storhästar. Hur ska det lösas på ett bra sätt? Eller behöver du leta efter en sällsynt svårfödd ponny som kan äta samma diet som storhästarna?
Vill man ha en till barnen hade jag satsat på en shettis. Vill du ha en som passar fodermässigt med de andra hade jag satsat på något större.
Jag vill bara påminna om att det kan fungera alldeles utmärkt att ha shetlandsponnyer och stora hästar tillsammans. Det har jag haft i 30 år... Står de inne på nätterna kan man enkelt reglera foderintaget efter behov. Det kräver lite mer fix om de går på lösdrift men även det fungerar.
 
Jag vill bara påminna om att det kan fungera alldeles utmärkt att ha shetlandsponnyer och stora hästar tillsammans. Det har jag haft i 30 år... Står de inne på nätterna kan man enkelt reglera foderintaget efter behov. Det kräver lite mer fix om de går på lösdrift men även det fungerar.
Jag skulle till och med vilja gå så långt som att det är enklare att ha en shettis och stor häst tillsammans än en C-ponny av samma stuk som shettis och den stora hästen. När man har en så pass stor skillnad i storlek kan man ganska enkelt fixa en creep feeder åt den lilla ponnyn och en foderlåda med höga kanter som ponnyn inte når upp till. Så höll jag häst under några år. Det fungerade utmärkt för bägge hästarna. Betet var det enda fodermässiga problemet i det fallet.
 
Jag skulle vilja ha lite input av er på buke, på vad för häst ni hade skaffat i den här situationen då jag kommer ta bort i veckan min gamla häst som de senaste året agerat mest som sällskap till min ridhäst. (Den gamla hästen har blivit näst intill blind så han mår inte bra längre som ens sällskapshäst)
Har eget stall med min ridhäst + gamlingen och så har vi en inhyrd. så idagsläget är det 3 hästar de bli 2 nästa vecka. Så har ingen panik att hitta en ny häst, men känns alltid skönt att ha 2 egna när jag har eget stall så jag inte behöver vara beroende av någon annan.

Jag har 2 barn på 2 år och 5 år. (5åringen har inte visat något intresse för hästarna han tycker de är stora och lite läskiga. min ridhäst är 155cm och gamlingen 165cm)
Sen har min svägerska en dotter på 4 år som är mycket intresserad av hästarna och har ridit/åkt ändel på gammelhästen som är tänkt vi kan dela lite på häst.
Jag sugen på en mindre ponny som är snäll att pyssla med. Svägerskan vill nog ha en lite större ponny så hon även kan rida ibland. Hur liten ponny kan en liten vuxen rida någon gång i V som är 165 cm lång och väger runt 50-55kg. Jag hade tänkt att det kan vara roligt om ponnyn är inkörd så även jag som är 170cm lång kan motionera ponnyn.
Antingen köper du en ponny till barnen, eller en som passar dig själv.
Jag talar av egen erfarenhet, då min kompromiss i form av större ponny har varit lite komplicerad.
Dessutom är det inte av naturen givet att barnen ens blir intresserade, ens om det finns en ponny i stallet.
Så bestäm dig för vem hästen skall vara till först. Sedan köper du den som passar.
 
Jag vill bara påminna om att det kan fungera alldeles utmärkt att ha shetlandsponnyer och stora hästar tillsammans. Det har jag haft i 30 år... Står de inne på nätterna kan man enkelt reglera foderintaget efter behov. Det kräver lite mer fix om de går på lösdrift men även det fungerar.
Självklart går det finfint men man måste ha det i åtanke och inte bara slänga ut en tuss hö och tycka att ”den lilla inte hinner äta så mycket” vilket många gör med överviktiga ponnys som resultat.
 
Håller med @prinsessfeminist - vad vill DU ha?

Inget säger att dina barn blir hästintresserade. Visst är det trevligt om svägerskan och barnet vill komma och pyssla och rida, men du ska väl inte köpa häst till dem?

"en mindre ponny som är snäll att pyssla med" Ytterst få små ponnyer nöjer sig med det. De behöver arbeta och fostras för att inte bli odrägliga. An liten ponny som inte får utlopp för sin energi och intelligens får det långtråkigt, och sen vet man inte vad de hittar på! :D

Däremot en snäll liten ponny som du kan köra kan bli jättebra!
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 557
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 797
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 433
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp