Bukefalos 28 år!

Dags att skaffa ny hund?

Kilauea

Trådstartare
Vet inte vad jag vill med tråden egentligen, mest prata av mig lite tror jag :crazy:.

Jag och sambon har pratat om när vi ska skaffa nästa hund och funderat över detta fram och tillbaka.
Nu har min hunds kullsyster fått en kull, förmodligen sin sista eftersom de fyller 7 år nu i höst.
Om vi vill finns det en hane till oss i den kullen, då leveransklar till veckan efter jul.
Nu är bara frågan, hund nu eller vänta?
Vi håller på med renovering, men beräknas vara klara med undervåningen till december börjar. Sen ska vi ha paus och fortsätta med ett rum i taget på övervåningen först nästa år.

Vår hund är som sagt snart 7 år, visserligen pigg och glad och busig, men håller dock inte ihop psykiskt för tävling - och jag vill tävla lydnad och freestyle.

Sambon säger: ja, gärna en ny hund. Själv säger jag samma sak, men så undrar jag också om vi verkligen har tiden. Det kom nog rätt plötsligt inpå, fastän vi pratat om en ny hund rätt länge nu...

Jag har dessutom nyligen gått igenom väggen, så en ny hund känns både spännande och läskigt - tänk om vi tar på oss för mycket. En valp behöver ju ändå rätt mycket uppmärksamhet och träning.
 
Sv: Dags att skaffa ny hund?

/.../

Vår hund är som sagt snart 7 år, visserligen pigg och glad och busig, men håller dock inte ihop psykiskt för tävling - och jag vill tävla lydnad och freestyle.

Sambon säger: ja, gärna en ny hund. Själv säger jag samma sak, men så undrar jag också om vi verkligen har tiden. Det kom nog rätt plötsligt inpå, fastän vi pratat om en ny hund rätt länge nu...

Jag har dessutom nyligen gått igenom väggen, så en ny hund känns både spännande och läskigt - tänk om vi tar på oss för mycket. En valp behöver ju ändå rätt mycket uppmärksamhet och träning.

Du vill tävla, skriver du. Är det då vettigt att ta en valp som är så nära släkt med den hund du har som du beskriver inte håller ihop för tävlande?

Eller vill du ha en valp för att "glömma" att du inte mår bra?

Bara lite frågor för dig att reflektera över...
 
Sv: Dags att skaffa ny hund?

Min hunds syskon är inte som min hund, hon verkar vara måndagsexemplaret - antingen det eller så har jag misslyckats i min träning.
Tidigare valpar denna hund (systern) lämnat har varit mentalt bra och med bra HD.

Det är det där med att jag gått in i väggen som får mig att fundera med.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har velat ha hund så länge jag kan minnas. Är både katt och hundmänniska, men pga allergi så kan vi inte ha katt. Hund är inga...
41 42 43
Svar
845
· Visningar
37 719
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 271
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 961
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 742
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp