Bukefalos 28 år!

Dags att ta sig samman

Partiet jag är med i ska ha möte nästa vecka. Då ska jag snacka skogsträdgård. Och jag stör mig så på att jag inte begriper mina anteckningar från föreläsningen jag var på i höstas. Får försöka sammanfatta så gott jag kan. Har ju en del annat material att tillgå också så helt tappad är jag väl inte. Jag ska ta med mina böcker jag har till mötet också så får folk bläddra lite. Tydligen ska vi på detta möte planera för ett större möte med fler partideltagare.

Partiet har planerat ett större möte i kommunhuset i maj, där de vill att jag ska snacka skogsträdgård :nailbiting: Hjälp liksom. Jag är ju för tusan nybörjare på det här. Känner att jag borde gått en termins utbildning i skogsträdgård först och sen börjat dra upp det med partiet. Verkar som om jag gör saker i bakvänd ordning. Inte första gången i så fall.
 

Kan man ha blommor i en skogsträdgård? Tex rosor? Eller är det träd och buskar som gäller?

Jag googlade lite på skogsträdgård men det verkade lite avancerat och man måste gå efter vissa regler i hur man ska planera allting.
 
Kan man ha blommor i en skogsträdgård? Tex rosor? Eller är det träd och buskar som gäller?

Jag googlade lite på skogsträdgård men det verkade lite avancerat och man måste gå efter vissa regler i hur man ska planera allting.
Man kan absolut ha blommor i en skogsträdgård. I första hand bör man välja blommor för pollinerare. Men visst, man kan ändå ha rosor i en skogsträdgård. Pollinerare går även på rosor (men inte i första hand) och sen kan man äta nyponen som blir på hösten.

Det där med samplantering är en hel vetenskap. Jag vet själv bara ytterst lite om det.
 
Du behöver inte kunna allt om skogsträdgård för att göra det där. Du kanske ska sätta som mål att få dem att tycka att skogsträdgård är bra och intressant så att de får en positiv inställning till skogsträdgård. Inte lära dem allt om anläggning och ekosystem. Visa fina bilder, ringa in de viktigaste fördelarna, försök att koppla till en kontext som är intressant för den politiska organisationens upptagningsområde. Gärna väldigt konkret, t ex: Där den gamla lekplatsen i X-stad låg är det nu en blandning av uppvuxna träd och klippt gräsmatta. Den ytan skulle man med små medel kunna förvandla till en skogsträdgård. Då skulle man överbrygga avståndet mellan Y-skogen och Z-skogen och få en oas för pollinerande insekter, små däggdjur och fåglar mitt i villaområdet där den biologiska mångfalden idag är torftig.

Du kan tillräckligt för att lösa uppgiften!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 189
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 182
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 553
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
715
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp