Bukefalos 28 år!

Dags att uppdatera spf-produkter!

Cherarriduracell

Trådstartare
Nu börjar vårsolen titta fram och jag gissar att sommaren blir tidig i år :)

Jag kom att tänka på det här med solskyddskrämer, de ska ju tydligen bytas ut varje år. Jag vill ju ta hand om huden och undvika att bli bränd, men finns det ansiktskrämer som INTE känns som en kletig hinna, med effektivt solskydd? Att solskyddsprodukter känns så kletiga gör att jag lätt väljer bort dem, och ingen uv-protection i världen är ju tillräckligt effektiv för att hjälpa ifrån badrumsskåpet :o Jag blir inte jättelätt bränd, men det händer.

Så vad finns det för BRA, främst ansiktsprodukter, men gärna kropp också, med solskydd som inte blir så himla kletig?
 
Sv: Dags att uppdatera spf-produkter!

Jag tycker nog bara att de är de som är sådär tjocka i konsistensen som är kletiga på huden. Speciellt sådana som man sprayar på brukar absorberas av huden på nolltid.
 
Sv: Dags att uppdatera spf-produkter!

Jag är världens blekfis och bränner mig bara jag drömmer om sommarsol. Jag måste ha både solkräm och långärmat om jag ska kunna vara ute en hel dag i solen.. Dessutom är jag överkänslig mot något (inte riktigt kommit på vad) och får eksem av vissa produkter.

Det jag hittat som funkar bra är Apotekets oparfymerade solspray för barn (en sprayflaska med Barbapappa på :p) spf 30
Till ansiktet använder jag antingen den eller Apotekets ansiktssolkräm spf 50

Har även Eucerins solskydd, men upplever den som sämre. Skyddar inte lika bra och kliar efter ett tag. Däremot funkar den bra på hästarna.
 
Sv: Dags att uppdatera spf-produkter!

Jag har samma problem, så jag använder faktiskt bara bb-cream eller foundation med spf 15 :o Har en från cliniderm och en från eucerin, tror jag, som båda är för ansiktet och spf 25 respektive 50, men båda känns så klibbiga, feta och blanka så jag använder dem inte... Då tänker jag att 15 iallafall är bättre än inget alls, men skulle vilja hitta en BRA, hudvänlig spf som fungerar i ansiktet.
 
Sv: Dags att uppdatera spf-produkter!

För att säga vad jag testat... en färgglad tub för barn, spf 50, från apoteket (kladdig även långt efter man smort in sig, men sitter kvar på rosa hästmular) garnier ambre solaire både lotion och sprayform (sprayformen har jag lärt mig måste användas ute pga lägger sig mer på golvet än man tror är möjligt) och till ansiktet, en kräm med minst spf 30, antagligen 50, från vichy. Även den sådär kladdig.


Ni som testat den där med barbapappa på, är den okladdig även i ansiktet?
 
Sv: Dags att uppdatera spf-produkter!

Jag brukar köra på min vanliga ansiktskräm (Cliniderm) och sen keps för ansiktet, annars får jag fullt med småfinnar i ansiktet. De flesta ansiktskrämer har solskydd, det är ett enkalt sätt att förbygga åldrande av huden.
En vän som nyligen fått mycket hudproblem i form av extremt känslig hy berättade att hon använde krämer från La Roche-Posay eftersom det är ett märke som ofta används för brännskadade i vården.
 
Sv: Dags att uppdatera spf-produkter!

Jag tycker att Biolines solskydd är det bästa som jag har provat, just för att den inte alls är sådär kladdig utan känns mer som en vanlig (tjockare) kräm. Brukar använda 50 i ansiktet och 50 och 25 på kroppen (ja, jag är rätt känslig för sol :o). Den är lite dyrare men det känns värt det när det blir enklare att använda (jag drar mig annars gärna för att smörja in mig när det är sådär jättekletigt, tycker det är jobbigt).
 
Sv: Dags att uppdatera spf-produkter!

Jag jobbar utomhus, så jag går igenom ett par tuber på ett år. ;)
Ansiktet kör jag 50-75 spf. Torkar bort det gamla och lägger på nytt ungefär var 4de timme. Jag har lärt mig av mina misstag - smörj aldrig nära ögonen. Solskyddskräm gör äckligt ont att få i ögonen.... Stället kör jag på ett läppsyl med spf runt ögonen. :D

Kropp tar jag runt 20-40 spf. Brukar köra på något för barn, då de sitter bättre än sprayerna. :o Jag är inte särskilt känslig mot sol, men när man jobbar i 12-14h/dagen i stekande sol så måste man ha bra grejer! Mitt första år så slarvade jag en del, vilket jag får ångra nu => solärr. Mindre fint...

Apotekets egna märken är mina favoriter här! Dock hade varit trevligt med något som luktade lite fräscht!

Glöm inte skydda ögonen! Ett par najsiga brillor är ett måste. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp