Dags för ett eget bankkort? När?

Derivata

Trådstartare
I dagens kontantlösa samhälle tycker jag att det är väldigt svårt att lära barnen (7-9 år) att hantera pengar. De pengar som de sparar eller får är i deras ögon nästintill värdelösa då det inte går att köpa något för dem...Under semestrar kan inte barnen skickas på ett eget litet äventyr och köpa glass, då det är kontantfritt...

Så i nuläget funderar jag över om det inte är dags för att skaffa dem egna bankkort? Känslomässigt känns det tidigt, men förståndsmässigt så känns det som det enda sättet att lära dem att hantera pengar och egna inköp.

(Tack och lov för att vi har ICA i närheten där barnen kan få panta burkar och sedan köpa godis för pengarna - lite intjäning och konsumtionslära där i alla fall...)
 
Min onge fick bankkort och swish (bara för att ta emot swishar) uppsatt när hen fyllde 10 :) Tycker absolut att det blev tydligare hur pengar in och ut påverkar totalen när det går att logga in och se pengarna på ett konto.

Hen har aldrig varit någon big spender och handlar väldigt sällan utan vuxet sällskap, och frågar alltid innan internetköp på Steam eller PlayStation Store, så jag hade inte haft några egentliga problem med att fixa kortet tidigare — det blev bara inte av förrän då.
 
Nu har jag flera barn och det blev så att när den äldsta behövde ett kort så fick alla det. Den yngsta var då 7 tror jag. Men så mycket smidigare (förutom att de regelbundet glömmer koder etc..) än att de ska hålla på med kontanter som även de tappas bort, lånas av varann utan att man håller reda på det... (ja jag har virrpannor till barn). Så kör, det är absolut inte för tidigt tycker jag.
 
Se till att det inte är så mycket pengar på kortet åt gången kanske? Eller att ni vuxna för över pengar inför ett besök i glasskiosken eller något annat barnet ska göra, det går ju på en halv minut att göra?

Jag fick mitt första kort när jag var sexton och började gymnasiet, det var så klart en hel annan tid då. Mycket ändrade sig snabbt efter det, min syster var nog bara tretton när hon fick sitt. Hon är än idag, vid 24 års ålder, fortfarande mycket mer slösig än vad alla vi andra tre syskon har varit tillsammans och det var knappast bättre när hon var liten. Mamma fick se till att tillgången på hennes konto var minimalt, men att hon ändå klarade nödvändiga inköp (en sjuåring kan ju inte ha så stora nödvändiga inköp, just glass och lite godis i kiosken, typ). Det är ju det sättet vi kan handla på idag, så det är väl i sig inget konstigt att korten behövs längre ner i åldrarna än när vi var små, tänker jag.
 
I dagens kontantlösa samhälle tycker jag att det är väldigt svårt att lära barnen (7-9 år) att hantera pengar. De pengar som de sparar eller får är i deras ögon nästintill värdelösa då det inte går att köpa något för dem...Under semestrar kan inte barnen skickas på ett eget litet äventyr och köpa glass, då det är kontantfritt...

Så i nuläget funderar jag över om det inte är dags för att skaffa dem egna bankkort? Känslomässigt känns det tidigt, men förståndsmässigt så känns det som det enda sättet att lära dem att hantera pengar och egna inköp.

(Tack och lov för att vi har ICA i närheten där barnen kan få panta burkar och sedan köpa godis för pengarna - lite intjäning och konsumtionslära där i alla fall...)
Sonen fick sitt kort plus Swish förra året när han var 7 år. Han har fått veckopeng sedan han var 2-3 år, så han har bra koll på pengars värde o s v.
 

Liknande trådar

Relationer Min syster har två små barn, äldsta är 2år. Pappan är väldigt passiv och nästintill ointresserad av barnen. (Och av syrran som det ser...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 203
Senast: ekra
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
24 910
Hästmänniskan Efter tre år av bråk & krångel vänder jag mig till er kära & kloka bukefalister! Jag har nu stått i ca: tre år i ett stall med en...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
20 234
Senast: Jossantt
·
Trav jag antar att det här kanske är en jättesvår fråga att generalisera, men jag provar ändå. Har tänkt börja spara pengar för att om två år...
Svar
13
· Visningar
1 278
Senast: Snazzy_Millie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp