Dags för föl?

Suspiria

Trådstartare
Vårt lilla sto ska föla igen när som helst, eller om några veckor, eller flera.
Det är andra gången hon ska föla och hon är inte sådan som blir jättestor. Förra gången hade hon inget juver ens dagen före fölet kom.
Vad finns det mer för knep för att veta om det närmar sig? Hon gick med hingsten hela sommaren från slutet av juni.
Hon står nu i liten sommarhage som är fölvänlig, hon trivs inte riktigt inne men vi ska ha box redo också, kanske borde ta in henne på natten iallafall? Förra gången fölade hon i sommarhagen 2 veckor före datumet vi trodde baserat på brunst och betäckning, allt gick jättebra.
 
Om ni har möjlighet att övervåka henne i hagen så behöver hon inte komma in på natten så länge vädret är bra. Det är svårt med sådana som inte visar några specifika tecken, jag har ett sådant sto själv och trots att jag visste eksakt betäckningsdatum så blev det till att jag vakade i nästan 4 veckor i år... Man måste helt enkelt bara hålla koll på dem hela tiden tills de behagar sig att föla.
 
Vi kan inte vaka dygnet runt riktigt men någon av oss är alltid hemma. Vi har gjort en mindre beteshage åt henne. Men jag är ute och kollar genom henne iallafall morgon, kväll och en gång på dagen, känner på juvret. Sen ser vi dem ofta också när vi pysslar i trädgården. Ser andras ponnyer se ut som smällfeta tunnor före fölning men inte denna dam.
Förra gången fölade hon i hagen och allt gick jättebra, blev lite orolig då storhästen var med också men hon hjälpte till att tvätta fölet och var jätteförsiktig. Men hon skulle ju kunna råka trampa och det vore hemskt.
 
Vi kan inte vaka dygnet runt riktigt men någon av oss är alltid hemma. Vi har gjort en mindre beteshage åt henne. Men jag är ute och kollar genom henne iallafall morgon, kväll och en gång på dagen, känner på juvret. Sen ser vi dem ofta också när vi pysslar i trädgården. Ser andras ponnyer se ut som smällfeta tunnor före fölning men inte denna dam.
Förra gången fölade hon i hagen och allt gick jättebra, blev lite orolig då storhästen var med också men hon hjälpte till att tvätta fölet och var jätteförsiktig. Men hon skulle ju kunna råka trampa och det vore hemskt.

Förlåt, men kan man inte vaka ordentligt ska man inte skaffa föl.
Vet du hur snabbt en fölning går? Vet du hur snabbt både sto och föl kan stryka med om det vill sig illa?
Att titta till henne tre gånger om dagen hjälper inte, sannolikheten att hon fölar precis vid någon av de tre tidpunkterna är väl ungefär lika stor som att skrapa fram tre tv-rutor på en trisslott.
 
Vi kan inte vaka dygnet runt riktigt men någon av oss är alltid hemma. Vi har gjort en mindre beteshage åt henne. Men jag är ute och kollar genom henne iallafall morgon, kväll och en gång på dagen, känner på juvret. Sen ser vi dem ofta också när vi pysslar i trädgården. Ser andras ponnyer se ut som smällfeta tunnor före fölning men inte denna dam.
Förra gången fölade hon i hagen och allt gick jättebra, blev lite orolig då storhästen var med också men hon hjälpte till att tvätta fölet och var jätteförsiktig. Men hon skulle ju kunna råka trampa och det vore hemskt.

Ett tecken som i alla fall varit tydligast på mina ston är att bäckenbanden ska vara helt uppsläppta.

Om man inte har koll på när fölet väntas så måste man tyvärr vaka mer eller mindre hela tiden, det kan gå så vansinnigt snabbt. En gång när jag vakade på flera dräktiga ston gick jag en runda 3:30 (länge sen och den enkla kamera jag hade täckte inte överallt) och ett sto stod upp. En kvart senare går jag förbi boxen igen och då står hon fortfarande upp men bredvid henne ligger ett ångande föl i fosterhinnor.
Jag missade mitt eget senaste med en kvart för att jag i tröttheten ställde klockan fel. Jag hade tur och allt gick bra, men fölet hade kunnat ligga fel och jag hade kunnat förlora både henne och mamman.
 
Ja, vi förlorade ett föl på stallet i år som låg fel. Inte särskilt kul. Om det inte funnits folk där som fick tag på veterinär samt hjälpte till att dra ut folet hade nog stoet dött med.

Klart att man inte kan vara bredvid stoet vart enda minut, men MINIMUM en gång i timmen, helst var halvtimme eller oftare bör man kolla till dem.
 
Jag hade garanterat förlorat årets föl om jag inte närvarat. Stoet orkade inte krysta ut den själv (trodde det var felläge, men visade sig att värkarna inte var tillräckligt starka). Det var en utdragen fölning, men tog trots det "bara" 45 min. Man måste verkligen vaka konstant när det börjar bli dags, speciellt om man inte känner hur stoet brukar vara inför fölning.
 
Håller med övriga att det är viktigt att ha uppsyn i stort sett hela tiden.
Hade inte jag suttit och tittat i kameran hela kvällen så hade jag inte haft en aning om när vattnet gick vilket hade medfört att jag inte hade förstått att det började bli bråttom när inget föl kom efter 15-20 min. Fölet föddes en timme efter vattnet hade gått och då hade vi kämpat med att få ut det i ca 30 min.
Han kunde inte räta ut frambenen ordentligt pga kontrakturer så hade vi inte varit med hade varken sto eller föl överlevt. Han kom ut i sista sekund och jag trodde han var död först. Men efter att ha klappat, pillat i munnen, blåst luft i näsborrarna och massa annat så kvicknade han till.
Hade jag inte sett när vattnet gick utan bara hittat henne med krystvärkar en timme senare så hade jag ju inte förstått att jag skulle hjälpa henne utan tänkt att fölningen just hade startat och låtit henne försöka själv en stund. Och då hade det varit för sent. Så därför är det väldigt viktigt att verkligen vaka ordentligt även om det är jobbigt.
 
Förlåt, men kan man inte vaka ordentligt ska man inte skaffa föl.
Vet du hur snabbt en fölning går? Vet du hur snabbt både sto och föl kan stryka med om det vill sig illa?
Att titta till henne tre gånger om dagen hjälper inte, sannolikheten att hon fölar precis vid någon av de tre tidpunkterna är väl ungefär lika stor som att skrapa fram tre tv-rutor på en trisslott.
Hur många sitter och tittar på sin häst exakt dygnet runt? Jag känner flera uppfödare och vissa må ha kameror i boxar men de sitter inte klistrade där för det! Och vissa låter hästarna föla på betet och sitter inte heller klistrade. Jag ser henne i stort sett hela dagarna och känner regelbundet genom henne för att märka minsta skillnad på något. Du kanske vill berätta för dessa uppfödare att de inte borde skaffa föl?
 
Ni som vakar och har stenkoll på dem, har väl rimligtvis koll på att det närmar sig då? Dvs något tecken på att det är på gång inom ett par dagar. Då är det väl klart att man har mer koll men inte sjutton sitter ni väl och vakar dygnet runt flera veckor innan? Ni låter väldigt dömande och antagande flera av er. Som om vi inte bryr oss.
 
Mitt ena sto sätter inte juver innan fölningarna. Hon visar inte på något annat sätt eller några andra tecken något innan fölning. Hade jag inte vakat på henne så hade jag missat fölningarna varje gång. Så ja, på det stoet vakar vi dygnet runt, ofta flera veckor. Ett år vakade jag i fem veckor och jag var som en zombie, men på ett sådant sto ser jag inte att jag har något annat val än att vaka hela tiden under rätt lång tid. Är jag inte beredd på många jobbiga vaknätter så får jag ju ta henne ur avel. Har i mitt jobb sett både ston och föl som dött i onödan pga att inget närvarat vid tex fellägen, så det är för mig inget alternativ.

Andra ston jag har visar både i beteende och med juvret när det börjar bli dags, så då räcker det med ett par vaknätter.
 
Hur många sitter och tittar på sin häst exakt dygnet runt? Jag känner flera uppfödare och vissa må ha kameror i boxar men de sitter inte klistrade där för det! Och vissa låter hästarna föla på betet och sitter inte heller klistrade. Jag ser henne i stort sett hela dagarna och känner regelbundet genom henne för att märka minsta skillnad på något. Du kanske vill berätta för dessa uppfödare att de inte borde skaffa föl?

Du skriver att stoet kan föla nu, eller när som helst, eller om några veckor.
Gjorde ni ens något ultraljud som bekräftade dräktighet?
Det låter inte som om du har koll.
Särskilt inte som du säger att hon inte satte juver innan förra årets fölning och ber om tips på fler tecken.

Ber man om råd på ett forum kan man ibland få råd som man tycker är jobbiga eller omständliga. Kom över det.
Att blanda in uppfödare i det hela är bara löjligt, en stor uppfödare jag vet bor i en husvagn under säsongen för att vara lite närmre sina ston när det är dags. Det är inte tal om att chansa med varken sto, föl eller de pengar man lägger ner på sin avel.

Vi började med fölvakt på stoet tre veckor innan beräknat datum, och när det var en vecka kvar turades vi om att vaka, två timmar var i taget. Man är trött som fan efter en vakperiod. Men det är också en skyldighet att vaka och ta hand om sina djur när det är fölningsdags.
 
Ni som vakar och har stenkoll på dem, har väl rimligtvis koll på att det närmar sig då? Dvs något tecken på att det är på gång inom ett par dagar. Då är det väl klart att man har mer koll men inte sjutton sitter ni väl och vakar dygnet runt flera veckor innan? Ni låter väldigt dömande och antagande flera av er. Som om vi inte bryr oss.
Dom flesta har koll för dom vet vilket datum ägget blev befruktat, ja det är många trötta varje år när stot drar ut på tiden.
Att låta stot gå med hingsten i 4 veckor och inte har mer koll än så är det bara att vara förberedd på att det kommer bli ett jobbigt vak nästa år.
 
Dom flesta har koll för dom vet vilket datum ägget blev befruktat, ja det är många trötta varje år när stot drar ut på tiden.
Att låta stot gå med hingsten i 4 veckor och inte har mer koll än så är det bara att vara förberedd på att det kommer bli ett jobbigt vak nästa år.
Många ston går på betäckning hela sommaren med hingst, iaf inom dessa raser. Vi har lite koll på brunst men förra gången stämde det inte riktigt ändå, 2 veckor tidigare än beräknat kom lillen. Men idag har jag fått hjälp av kunnig att se vad jag ska kika efter ordentligt, gällande bla bäckenbanden.
 
Du skriver att stoet kan föla nu, eller när som helst, eller om några veckor.
Gjorde ni ens något ultraljud som bekräftade dräktighet?
Det låter inte som om du har koll.
Särskilt inte som du säger att hon inte satte juver innan förra årets fölning och ber om tips på fler tecken.

Ber man om råd på ett forum kan man ibland få råd som man tycker är jobbiga eller omständliga. Kom över det.
Att blanda in uppfödare i det hela är bara löjligt, en stor uppfödare jag vet bor i en husvagn under säsongen för att vara lite närmre sina ston när det är dags. Det är inte tal om att chansa med varken sto, föl eller de pengar man lägger ner på sin avel.

Vi började med fölvakt på stoet tre veckor innan beräknat datum, och när det var en vecka kvar turades vi om att vaka, två timmar var i taget. Man är trött som fan efter en vakperiod. Men det är också en skyldighet att vaka och ta hand om sina djur när det är fölningsdags.
Man kan också vara trevlig och inte skriva att vi inte bryr oss om vår häst, om hon och fölet kommer dö. Det är inte alls löjligt, jag måste väl få försvara mig?
Jag håller mig fortsättningsvis till att fråga vänner och kunniga i omgivningen istället. De kan iallafall vara trevliga och vilja hjälpa.
 
Mitt ena sto sätter inte juver innan fölningarna. Hon visar inte på något annat sätt eller några andra tecken något innan fölning. Hade jag inte vakat på henne så hade jag missat fölningarna varje gång. Så ja, på det stoet vakar vi dygnet runt, ofta flera veckor. Ett år vakade jag i fem veckor och jag var som en zombie, men på ett sådant sto ser jag inte att jag har något annat val än att vaka hela tiden under rätt lång tid. Är jag inte beredd på många jobbiga vaknätter så får jag ju ta henne ur avel. Har i mitt jobb sett både ston och föl som dött i onödan pga att inget närvarat vid tex fellägen, så det är för mig inget alternativ.

Andra ston jag har visar både i beteende och med juvret när det börjar bli dags, så då räcker det med ett par vaknätter.
Det finns ju text på mjölken för att se om det är nära, jag vet inte hur tillförlitliga de är och det är ju svårt då det inte fyller juvret innan. Hur är det med vaxproppar på henne?
 
Man kan också vara trevlig och inte skriva att vi inte bryr oss om vår häst, om hon och fölet kommer dö. Det är inte alls löjligt, jag måste väl få försvara mig?
Jag håller mig fortsättningsvis till att fråga vänner och kunniga i omgivningen istället. De kan iallafall vara trevliga och vilja hjälpa.

Jag har varken skrivit att ni inte bryr er eller att de kommer dö, jag har konstaterat ren fakta för dig, och den är kanske inte kul ibland.
Jag beklagar det.
Självklart får du försvara dig, men jag kommer inte ändra ståndpunkt vad kommer till att vaka över dräktiga sto. Man vakar, punkt.
Hoppas dina vänner kan hjälpa dig vaka!
 
Det finns ju text på mjölken för att se om det är nära, jag vet inte hur tillförlitliga de är och det är ju svårt då det inte fyller juvret innan. Hur är det med vaxproppar på henne?

Just detta stoet som jag tvingas vaka så länge på, sätter verkligen inget juver alls innan fölning. Syns inte på juvret att hon är dräktig, ingen vätska, ingen mjölk och inga vaxproppar. Finns det lite mjölk går det ju annars att använda en refraktometer.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 099
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 573
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
373
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp