Dags för föl?

Om stoet gått på fribetäckning har väl dräktigheten konstaterats på något sätt? Vanligast är ultraljud, man kan också göra en rektalundersökning. Båda sätten kan också göra en bedömning av fostrets ålder. Det är viktig information för en som stoägare, både utifrån så man vet när stoet ska börja fodras upp och när man ska börja hålla extra uppsikt över stoet.

Jag har stallat upp mitt sto på ställen där det varit folk hemma på dagarna och så har jag vakat själv på nätterna. På mitt första föl vakade jag nästan i en månad., en gång i timmen.
Senaste gången jag hade ett dräktigt sto hade jag inte sådana möjligheter och stallade därför upp henne på ett stuteri.
 
Hur löste du att vaka konstant i 4 veckor? Undrar bara hur man får ihop något sådant. Sova behöver ju alla göra. Och många har jobb, barn osv. Och inte anställda som kan vaka.

Hade stoet uppstallat på ett stuteri där det fanns folk på plats hela dagarna. (pga att jag behövde jobba och var själv, tidigare år har jag, min exmake och grannarna hjälpts åt men i år såg jag ingen annan lösning än att hyra in oss på annat håll). Flyttade in i ett ledigt rum vid stallet när det började närma sig, kamera på stoet och väckarklockan på vart 15.-30. minut genom natten. Plus rörelsesdetektor på henne (hela dygnet) som jag kollade regelbundet för att se om hon var orolig eller stod/låg.

Jag var mer zombie än människa på slutet kan jag lova, gick ner dryga 5 kg i vikt under tiden. Men skulle aldrig chansat med att låta mitt sto föla obevakat.

Vi förlorade ett föl på stallet i år, som låg i ett riktigt tokigt felläge. Om inte veterinären kommit + vi andra hjulpit till att dra ut det döda fölet, så skulle nog stoet ha dött hon med...
 
Har fött upp fyra föl. De två första hade vi ingen kamera till utan där turades jag, min sambo, stallägaren och en tjej som hjälper mig med hästarna om att vaka dygnet runt när det började närma sig. Vid alla fölningar har jag använt en refraktometer. På mitt förra sto funkade den klockrent till att förutspå fölning. På stoet som fölade förra året fungerade den inte lika bra då antikropparna inte sköt i höjden nämnvärt innan fölning som det gjorde på det förra stoet utan var som högst ca en vecka innan fölning. Men böckenband är ofta ett bra tecken, vulvan blir lång och mörkröd/lila när det börjar närma sig och en del ston hetsäter, andra matvägrar.
Jag har vid de två senaste fölningarna en kamera som jag kan se i mobilen som jag kollar i var 15:e minut när det började närma sig. Har även tagit semester två veckor runt beräknat fölningsdatum just för att kunna vaka ordentligt. Har där haft tur då båda stona varit snälla och fölat i tid.
Sitter vid hagen och går jag iväg för att göra annat har jag koll i kameran då den går att flytta ut till hagen dagtid. Ser även hagen från huset. På natten kollar jag kameran varje kvart, min sambo hjälper också till för att jag ska få sova lite längre ibland.
Som @dobbis skrev tidigare så är man faktiskt skyldig enligt lag att övervaka stoet vid fölning för att snabbt kunna ingripa om något går fel.
Det finns alarm som man kan hyra och ha på stoet, det hjälper ju till men jag skulle inte våga lita på det enbart.
Hoppas fölningen går bra och att ni inte behöver vaka allt för länge med tanke på att ni inte verkar veta exakt betäckningsdatum.
 
Ni som vakar och har stenkoll på dem, har väl rimligtvis koll på att det närmar sig då? Dvs något tecken på att det är på gång inom ett par dagar. Då är det väl klart att man har mer koll men inte sjutton sitter ni väl och vakar dygnet runt flera veckor innan? Ni låter väldigt dömande och antagande flera av er. Som om vi inte bryr oss.
Det är ju ingen rättighet att ta föl om man inte kan lösa övervakningen. Jag har kameror i boxar och hagar. Mina ston fölar enbart i box. Övervakar när jag anser att det är på g och då tittar jag på dem minst en gång i halvtimmen.
Jag vakar sällan många nätter då stona ofta visar när det närmar sig. Men när jag inte vakar tittar jag ändå till dem flera gånger per dygn.

Hade ett sto som fölade igår. Utan att överdriva tog utdrivningen under fem minuter. Hur mycket som helst kan gå fel och då går det snabbt.
 
Vårt lilla sto ska föla igen när som helst, eller om några veckor, eller flera.
Det är andra gången hon ska föla och hon är inte sådan som blir jättestor. Förra gången hade hon inget juver ens dagen före fölet kom.
Vad finns det mer för knep för att veta om det närmar sig? Hon gick med hingsten hela sommaren från slutet av juni.
Hon står nu i liten sommarhage som är fölvänlig, hon trivs inte riktigt inne men vi ska ha box redo också, kanske borde ta in henne på natten iallafall? Förra gången fölade hon i sommarhagen 2 veckor före datumet vi trodde baserat på brunst och betäckning, allt gick jättebra.


Jag tycker att du ska försöka studera henne så mycket du har möjlighet till och lära dig hennes rutiner.
De allra flesta ston (ja det finns givetvis undantag) frångår sitt vanliga mönster en aning de sista dygnet. Kan vara små, små saker som att stå på annan plats än favoritplatsen, att ligga ner kortare stunder än vanligt, att plötsligt börja hetsäta osv osv.
Jag tycker man brukar kunna känna på sin magkänsla lite när det börjar bli dags.

De fysiska tecknen på nära förestående fölning är så otroligt individuella att det är svårt att förlita sig på. Det enda jag skulle säga att de allra flesta har gemensamt det är att det sker någon typ av förändring på innehållet i juvret. Oavsett storlek på juver så är det väldigt ovanligt att de fölar utan att det går att få ut något alls ur juvret.

Att det är viktigt att vaka tror jag du redan vet och har man haft sitt sto gående länge med hingst och inte riktigt haft kontroll på betäckningen så får man räkna med ett något mera slitsamt vak.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
583
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 110
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 582
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp