Dags för hösilage?

imba

Trådstartare
Hej
Det är min första vinter med islandshästar i Sverige. Har de i stor hage och det är fortfarande massor av gräs kvar. Men börjat bli lite kallt nu på nätterna. Hästarna svettas dagtid i solen.
Till min fråga:
Ska jag börja mata med hösilage också? Båda hästarna är fylliga, inte magra, men inte heller börjat ordentlig träning än. Jag märker de verkar hungriga och knappast tittar upp. Typiskt för islandshästar precis innan vintern.

På Island skulle jag ta in hästarna snart nu och ge enbart hösilage sedan skulle de stå i stora grushagar dagtid i Reykjavik. I min uppväxt fick de hösilage ute i fjällhagen. Sattes in om det kom storm. Förrutom ridhästarna som sov alltid inne i uppvärmt stall.

Jag vet gräset är sockrigt nu, men kanske inte så mycket näring kvar? Vad gör ni?
 
Hej
Det är min första vinter med islandshästar i Sverige. Har de i stor hage och det är fortfarande massor av gräs kvar. Men börjat bli lite kallt nu på nätterna. Hästarna svettas dagtid i solen.
Till min fråga:
Ska jag börja mata med hösilage också? Båda hästarna är fylliga, inte magra, men inte heller börjat ordentlig träning än. Jag märker de verkar hungriga och knappast tittar upp. Typiskt för islandshästar precis innan vintern.

På Island skulle jag ta in hästarna snart nu och ge enbart hösilage sedan skulle de stå i stora grushagar dagtid i Reykjavik. I min uppväxt fick de hösilage ute i fjällhagen. Sattes in om det kom storm. Förrutom ridhästarna som sov alltid inne i uppvärmt stall.

Jag vet gräset är sockrigt nu, men kanske inte så mycket näring kvar? Vad gör ni?
Det har gjorts en del studier på bete under höst/vinter och dessa har visat att kvoten protein/energi var hög, över vad en normalpresterande häst behöver så jag tror inte du behöver oroa dig så länge det finns mat kvar i hagen. Här kan du läsa mer: https://internt.slu.se/nyheter-originalen/2018/9/host-och-vinter-bete/
 
Hej
Det är min första vinter med islandshästar i Sverige. Har de i stor hage och det är fortfarande massor av gräs kvar. Men börjat bli lite kallt nu på nätterna. Hästarna svettas dagtid i solen.
Till min fråga:
Ska jag börja mata med hösilage också? Båda hästarna är fylliga, inte magra, men inte heller börjat ordentlig träning än. Jag märker de verkar hungriga och knappast tittar upp. Typiskt för islandshästar precis innan vintern.

På Island skulle jag ta in hästarna snart nu och ge enbart hösilage sedan skulle de stå i stora grushagar dagtid i Reykjavik. I min uppväxt fick de hösilage ute i fjällhagen. Sattes in om det kom storm. Förrutom ridhästarna som sov alltid inne i uppvärmt stall.

Jag vet gräset är sockrigt nu, men kanske inte så mycket näring kvar? Vad gör ni?

Har du massor av gräs kvar i hagen så hade jag väntat med hösilage. Själv bor jag rätt långt söderut i Sverige och förra året när det var en mild vinter så fann mina islandshästar tillräckligt med gräs i hagen hela vintern. Hittills i höst har det varit väldigt mycket gräs i hagarna så flera av mina islandshästar börjar bli för tjocka. Men då har jag en väldigt stor vinterhage med mycket gräs i. Ibland får jag stängsla bort en bit för att de inte ska få i sig för mycket gräs och det är ju som sagt fullt med socker nu efter frosten och väljer då att ge dem lite hösilage istället för gräs, även om de egentligen kan finna tillräckligt med foder ändå. Islandshästen som har haft fång går i en hage utan grästillväxt och får såklart hösilage hela tiden.
 
Vi har bara en islandshäst kvar nu bland alla varmblod, och han har gått på bete tills idag. Han stallas in och kommer få lite höinne men inget på lunchen då han kommer gå i gräshage. Han klarar sig bra fortfarande utan grovfoder egentligen men i för som han ska stå inne nattetid behöver han ju få något.
 
Bor i Skåne och öppnade till vinterhagen (0.5 ha utöver de knappa 1 ha de redan har) förra veckan. Räknar med att de kommer beta där någon vecka/tills det blir riktigt trist väder innan vi kommer börja ge hösilage. Ger lite mer lusern (0.25 kg) men min som normalt lätt tappar lite överlinje på hösten ser fortfarande fin ut. Båda två är typ nere på normalvikt efter att varit lite runda sedan sommaren. Vi har en stor connemara o en lite äldre arab och de äter normalt enbart gräs mer än halva året. Får begränsa mängden den tiden men sedan kan de gå fritt på hösilage under vintern då de helst är ute o pillar i gräset så de äter inte så himla mycket.
 
De som går kvar på gräs i vårt stall får hösilage för att vänja magen. Stona vid lunch. Valackarna får även frukost av någon anledning. När valackarna får frukost kommer stona upp från gräshagen och ser sugna ut. Gräs brukar prioriteras framför hösilage.De har gått i samma gräshage hela sommaren och det ser för ögat ut som om det finns gott om mat. Ibland är det inte lika mycket ätbart gräs som man tror på hösten i hagarna. En svår tid då dom gärna äter så mycket dom kan. Man får hålla koll på överlinjen så att dom inte tappar för mycket.
 
Tack för alla fina svar, mitt sto har tappat lite vikt så jag har börjat mata med hösilage med på morgon och kvällar. Detta gör de glada men lite irriterade känner jag också. De äter alldeles för fort, som om det är godis.
 
Tack för alla fina svar, mitt sto har tappat lite vikt så jag har börjat mata med hösilage med på morgon och kvällar. Detta gör de glada men lite irriterade känner jag också. De äter alldeles för fort, som om det är godis.

Det hade jag hos våra hästar tolkat som att de absolut behöver börja fodras och få mer mat. Jag gillar inte stress kring mat alls och har turen att kunna ha våra på fri tillgång på vintern.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 468
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 662
Senast: Mustang
·
Hästhantering Har en welsh 21 år gammal, en skogsmulle som rids ett par ggr i veckan! Han kommer gå på lösdrift dygnet runt även nu i vinter. Fri...
Svar
8
· Visningar
997
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Ja, vad säger lagen? För nått år sen skrev jag om några hästar som gick på bete utan vatten. Fick tyvärr inte reda på vilka som hade...
2
Svar
25
· Visningar
4 305
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den första tråden
  • Masked Singer 2024
  • Min ekonomi

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp