dags för klinikbesök!

Piek

Trådstartare
Den här sommaren har ju absolut vart alldeles, alldeles underbar vad det gäller hästen :grin: Ska in på utredning hos vet på torsdag, men är det nån som har nån aning om det här kan vara nått annat än lite krånglande ben ?
Hästen är ett fullblod, sto, 8 år.

1. Mitten-slutet på maj nångång när vi höll på att vänja in på bete så kom hästen in en dag efter 4 timmar i beteshagen men SJUKT mycket puls i alla fyra. Senare mot kvällen så svällde benen upp också, en hård svullnad ifrån halva senan ungefär och ner över kotorna.
Ringde destriktsvet som tyckte vi kunde avvakta då det här var en fredagkväll, kanske tom en röd dag?
Skulle iaf kyla benen och ställa in hästen på spånbädd om det skulle vara fång. Skulle höra av mig igen om det inte blev bättre.
Hästen blev "bra" relativt snabbt. Ingen hälta men en galla kvar vä bak och pulsen försvann inte heller bak, mest var det i vä bak. Tog självklart bort ifrån betet.

2. I mitten av juni rasade hon i vikt! Jag var borta en vecka och från att ha vart fin i hullet när jag åkte var hon riktigt mager när jag kom tillbaka. Nu hade hon gått i vinterhagen med stödfodring och stått inne på nätterna med fritillgång på hö. Åt åtminstone 7-8 kg varje natt.
Gick ganska fort iaf att få upp henne i hull och hon har hållt hullet efter det också.

3. Några veckor senare blev hon halt vä bak. Väldigt lite men hon markerade. Fick vila en vecka och sen var hon fräsch igen. Så satte igång henne igen.

4. Gick 2-3 veckor när hon var kanon fräsch sen halt igen vä bak.
Nu var hon REJÄLT svullen från kotan och ner till hoven, i princip jämntjock på mornarna sen jätte fin efter att ha vart ute och rört sig i några timmar.
Klinikvet kikade när hon vaccinerade och hon tyckte inte det var så farligt att vi behövde komma in. Finadyne i fem dagar och var hon inte bättre skulle vi åka in. Skulle fortsätta skritta hela tiden.

5. Hon blev mycket bättre efter finadyne kuren men inte helt hundra. Skrittade på och det kändes som det blev bättre och bättre.

6. 2 veckor efter avslutad finadyne kur kanske. Något som såg ut att vara en dubbelsidig hälta bak. Visade sig även vara öm i ryggen.
Et kom och kollade, hittade lite låsningar bak i korset och fixade till henne. Han hittade inget annat i benen, möjligen att hon var lite öm i böjsenorna.

7. En vecka efter et är hästen VRÅLSTEL i hela vänster sidan i höger varv vid longering. Jätte fräsch i vänster varv och på raktspår. Klinik tid bokas till en vecka senare. Hon känns fortfarande fin i ridningen (fortfarande bara skritt ut i skogen på ganska plant underlag)

8. Nu har det gått några dagar till och stelheten ser mycket bättre ut men inte helt bra. Ska bli spännande att se vad vet har att säga. Bara att hoppas på att hästen visar det hon har visat för mig! så hon inte lyckas bli bra precis tills vi ska in.

Under sommaren har hon även blivit ganska "snubblig" det är nästan som hon tappar benen ibland och inte har nån koll på dom, hon är lite snorig genomskinligt så det är inte tjockt, puls har hon haft lite på alla ben till och från mest bak och absolut mest vä bak, hon har mer humörsvängningar än vad hon brukar ha oftast kanon snäll att ta in och ut men ibland får hon rejäla utbrott och hoppar omkring och är "rädd" för allt.
Hon har inte haft nån feber under hela sommaren och jag har inte ställt av henne mer än under den första hältan och nån dag innan vet kollade på andra hältan.

Ska säga till vet att gå igenom hela hästen, försöka få till ett blodprov också om det kan vara nån borrelia eller erlichias kanske? Nått mer ni tycker jag ska trycka på ?
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 150
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 302
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Sirap
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
749
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp