Dags för nästa premiehöjning!

kopparberg

Trådstartare
:mad:
Nu var det premien för hästsläpet som höjdes med flera hundra/år.
Och som vanligt med orden "pga skadeutvecklingen"...
Grrrr! Dessa försäkringsbolag! :mad:

Hur är det möjligt att ALLT som försäkras blir dyrare för försäkringsbolagen?! :confused:
Det vore VÄLDIGT intressant att se en oberoende instans göra en utredning på det!
 
Oj! Hjälp! Vilket bolag var det? Vilken typ av försäkring har du? Jag som blev så glad när jag försäkrade mitt släp att iallafall den försäkringen inte var hutlös dyr... :(
 
Ja den är ju fortfarande inte sådär jättedyr, jag ska nu betala för helförsäkring 500:-/år.
Jag har If.

Men jag kan inte FATTA att deras "skadeutveckling" HELA tiden sägs öka deras utgifter?! :confused:
Jag tror de LJUGER faktiskt!
För ALLA försäkringar kan ju inte bli dyrare för dem!

Försäkrar fler, ÖKAR ju inkomsterna för bolagen!
 
Nej de ljuger inte.
Dessutom höjer bolagen även försäkringar som "går bra" för att täcka kostnader på andra försäkringar.

År 2002 var det ETT ENDA bolag som gick med vinst på sakförsäkringar och det var Folksam (ca 120 miljoner).
Övriga bolag gick rejält back, t.ex. Länsförsäkringar med redovisad förlust 3 miljarder efter en bolagsförsäljning som gav en vins på 3 miljarder vilket innebär att LF´s egentliga förlust var på 6 miljarder.
 
Löjligt! :mad:
Som jag flera ggr tidigare sagt, så tror jag försäkringsbolagen stjälper sig själva med sitt agerande!

För redan nu skippar ju många sin hästförsäkring, och har ett eget konto där de spar pengar i stället.
 
Men du Kopparberg, om ett bolag går back hur skall de då täcka utgifter?
Att premierna blir dyrare beror dels på försäkringstagarna (som indirekt eller direkt ser till att olyckor sker) dels på samhällsfaktorer som t.ex. brottslighet.
 
Jag tror även att folk blir mer måna om att utnyttja sina försäkringar och försöker få ut ersättning i tid och otid om premien är högre. Man resonerar väl att man vill ha nån slags valuta för pengarna.
/sova som betalar över 10 000:- om året till folksam för div försäkringar. Och då har jag bara det absolut nödvändigaste... :( Har heller aldrig nyttjat min försäkring.
 
De kan OMÖJLIGT gå back på ALLA försäkringar!
För de har ju KNAPPAST på ren snällhet lagt sig så de inte får vinst från början liksom!

För om fler försäkrar, så får de ju fler premier!
Personligen tror jag de "kör på" så länge det funkar! Så länge skötsamt folk som inte rider sönder sina hästar, som inte lämnar kärran olåst osv betalar!

Skulle tro att de med just premiehöjning på hästsläp kommer förlora rätt många kunder om de börjar som med hästförsäkringarna, dvs höja rejält varje år!
För har man ngn gammal kärra som inte kostar många kronor i inköp, så betalar man ju inte en skyhög premie HUR länge som helst. Då blir det ju billigare att köpa en ny kärra...

Och är stölder av hästsläp så vanliga? Eller att man kör sönder dem?
På alla år känner jag NOLL hästmänniskor som fått sin kärra stulen, och EN som kraschat den! Och den som kraschade hade ingen försäkring.
Och jag känner rätt mkt hästfolk!
Så vilka är de "stora massorna" som utnyttjar försäkringen så de måste höja premien?! :confused:
 
Jag tycker också försäkringar är dyra men det är ett fritt val att teckna dem! Vad har du för lösning på problemet? Försäkringsbolag är inga välgörenhetsinrättningar och faktum kvarstår att sakförsäkringar varit en förlustaffär för bolagen i flera år. Lägre priser skulle säkert ge fler försäkringar men skadorna skulle ju öka lika mycket som antalet föräkringstagare.

Men du har helt rätt i att om försäkringarna blir för dyra så kan man ju köra utan försäkringar och spara pengar i det långa loppet. Det är väl bara hemförsäkring, gårdsförsäkring och kanske bilförsäkring man inte skulle våga vara utan.
 
Som du säger, hemförsäkringen och bilförsäkringen törs inte heller jag vara utan.

Men tanken gnager, det börjar bli så VÄLDIGT dyrt med försäkringarna!
Om jag om några år har samma släp kvar, så vete 17 om jag inte skippar den försäkringen, om nu DEN OCKSÅ ska börja höjas rejält varje år!

Med mindre försäkringar att betala (jag har i stort sett minst EN per månad att betala...), kunde man ju spara mer? Och händer då inget på flera år, så har man ju tjänat REJÄLT på det!
Och händer ngt, så får man ju då tillfälligt "ta smällen" ekonomiskt?

Jag betalar ju i runda slängar över 20 tusen i försäkringar varje år! :crazy:
Det tar MKT av min inkomst!
 
Det finns nog en hel del försäkringsbedrägeri i landet...Man brer gärna på lite om man har fått inbrott tex.

Så går företagen back till viss del...Sedan om svinnet är så stort att det motiverar alla kraftiga premiehöjningar har jag ingen aning om!
 
Jag har en fundering på hur man kan göra.

Man öppnar ett nytt konto på banken och sätter in pengarna som annars skulle gått till försäkringar. Efter ett tag kommer man att kunna använda dessa pengar istället för försäkringsersättning. Haken är bara att det kan hända saker innan bankkontot hunnit växa tillräckligt.
 
Ungefär så har jag också tänkt!
Men då måste man ju ställa sig frågan, att OM man får en jätteutgift innan pengarna där på kontot har växt till sig, har man tillräcklig buffert för att klara det?

Det tål i allafall att tänkas på!
 
"De kan OMÖJLIGT gå back på ALLA försäkringar"!

Jodå, sakförsäkringar.

Beträffande LF så tog de pengar från "Liv" för att lägga på sak för att redovisa mindre förlust (dvs 3 miljarder fast den egentliga förlusten var på 6 miljarder).

Bolagen har givetvis gått bra innan detta men iom att skadorna ökar samtidigt som bolagens investeringar försvinner tack vare börsnedgång så blåser det hård motvind för försäkringsbolagen just nu.

Det påvisas på olika sätt, t.ex. så prutar bolagen på advokaträkningar från rättshjälpen - sug på den du!

Det finns fler exempel men jag har redan svävat ut :-).
 
Rättshjälp har jag ingen erfarenhet av, så där kan jag inte uttala mig.

Men däremot har jag erfarenhet av mkt motsträvigt försäkringsbolag när jag efter alla år av betalning av premier, ville få ut på försäkringen...
 
He he, du skall inte tro att de lättare tar fram plånboken nu när de redovisar förlust :D!
 
IF har legat LÅGT llänge på släpvagnsförsäkringar. Hade mitt släp helförsäkrat där förr och betalade 300 per år.

Sen bytte jag bolag och betalar nu 500 kr/år, och vid en rundringning låg ALLA bolag utom IF på 500 - 800 kr/år. Så det enda IF gjort egentligen är justera premien så den ligger i nivå med de andra bolagen.

Och jag tror att det som med allt annat helt plötsligt var en massa renoveringar gjorda och grejer bytta på transporter som blev kaffeved. (och därför sparar jag ALLA kvitton på allt jag gjort och tar bilder på transporten för att kunna bevisa att jag faktiskt helt ärligt renoverat den för 5 000 kr..)
 
Sv: Dags för nästa premiehöjning!

Å JISSES vilken inte rolig tråd :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dags för nästa premiehöjning!

Visst kan man göra så på vissa försäkringar, men som ex bilförsäkring går ju inte o strunta i, det är ju obligatoriskt att ha åtminstone trafikförsäkring, kan tänka mig att det är likadant med ett hästsläp.
Vi som har 2 bilar o en eu-moppe betalar ganska mkt i försäkring. Hästarna, hunden o katterna är oxå försäkrade o bara det betalar jag 10063kr/år.
 
Sv: Dags för nästa premiehöjning!

Du måste ej har en spec förs på ett släp under färd täcker bilens förs men inte annars så det får man ju välja hur man vill.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 729
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 016
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 333
Senast: gul_zebra
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 910
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp