Dags för ny dressyrsadel!

Aquakatt

Trådstartare
Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska luriga (eller framförallt jag) är det bra att ha en liten lista på vad som kan vara värt att pröva. Följande kriterier finns;
Häst;
Normal mot svängd rygg, relativt mkt manke. Aningens tunn runt själva manken (sover med överrullningsgjord), annars fint musklad över ryggen. Bomvidd vanligtvis normal. Stora bogblad som behöver utrymme. Ryggen rör sig MKT under arbete. Sittpunkt relativt långt fram, men normallång anläggningsyta.
Ryttare;
175 cm lång m långa överben. Kräver således en sadel med framåtvinklade stöd eller liknande, då jag absolut inte får komma i "klämma läge" med knäna (då vill inte hästen gå fram). 17 " i sitsen. Smal midja (childeric tex är för bred). föredrar enkelkåpa / sadlar som kommer nära. Måste ge mig ett bra stöd men utan att låsa fast mig.
Har under senaste året ridit i Antares, både dressyr och hopp och har tyvärr blivit rätt bortskämd beträffande läder och känsla:angel:. Sadlar jag ridit i tidigare och trivts i är tex antares signature (passar inte längre, sätter mig för långt bak), amerigo classic (på annan häst).
Det jag har lyckats läsa mig till som kan vara värt att prova är Equipe Olympia och Anatomica, samt annan modell på Amerigo. Vad har ni för tips? Erreplus är också intressant men tyvärr över budget. Budget är absolut max 25' kr, och begagnat funkar super! Och det är klart, går det att hitta en för 16 blir jag lycklig ;)
 
Connector? Asful, men faktiskt förvånansvärt skön, även för mig som inte rider i dressyrsadel i vanliga fall. Min häst har också stora rörliga bogblad och han gillar den verkligen
 
Connector? Asful, men faktiskt förvånansvärt skön, även för mig som inte rider i dressyrsadel i vanliga fall. Min häst har också stora rörliga bogblad och han gillar den verkligen

Jag avskyr den sadeln. Hade en elev vars häst hade sån. Jag red hästen ofta. Men red då hellre barbacka än i den.
Och midjan på den var inte smal.
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
847
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 773
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 634
Senast: Mogge
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp