Dags för ny dressyrsadel

Cherarriduracell

Trådstartare
Jag har en dressyrsadel av kvalitetsmärke som tyvörr inte tjänar sitt syfte längre. Lätt trång åt hästen och jag sitter inte bra i den längre. Gjorde en dressyrstart i min Albion k2 hopp som jag sitter ok i men skulle säkert ha fördel av en dressyrkåpa.

Spontant funderar jag på om det kan vara "så lätt" som att hitta en k2 dressyr eller om hopp/dressyrmodellerna skiljer sig markant i passform för häst och hur sätet känns att sitta i?

Finns det andra dressyrsadlar vi vet som är kompatibla med hästrygg som har k2 hopp i högre-manke-modellen och dessutom är snarlik k2 i sitsen?
 
Jag har en dressyrsadel av kvalitetsmärke som tyvörr inte tjänar sitt syfte längre. Lätt trång åt hästen och jag sitter inte bra i den längre. Gjorde en dressyrstart i min Albion k2 hopp som jag sitter ok i men skulle säkert ha fördel av en dressyrkåpa.

Spontant funderar jag på om det kan vara "så lätt" som att hitta en k2 dressyr eller om hopp/dressyrmodellerna skiljer sig markant i passform för häst och hur sätet känns att sitta i?

Finns det andra dressyrsadlar vi vet som är kompatibla med hästrygg som har k2 hopp i högre-manke-modellen och dessutom är snarlik k2 i sitsen?
Jag hade en K2 till Caspian som jag kombinerade med en Albion Fabrento. Den är inte så lik i sätet men jag upplevde att hästen gick bra i båda och de hade samma sorts balans.
 
Okej jag har lånat hem en Santa Cruz Leopold. Minns att jag satt bra i den när jag red i den för många år sedan och det kändes bra på sadelbocken nu också MEN den är alldeles för vid?! Det är en gentec och själva "grejen" saknar märkning så jag gissar att sadeln "levererats i standardutförande" vad nu det innebär. Hur mycket smalare blir narrow? Hästen har som sagt mw i sin albion så jag trodde verkligen att en normal, om än generös, i den här sadeln skulle funka.

Dessutom funderar jag på om sadeln i sig är ett måndagsexemplar? Bossorna är mer kusiner än syskon, brickan bak är uppenbart snett påsydd och det är svårt att avgöra hur snett sammanfogad sadeln i sin helhet är. Jag tänker att jag provar padda upp den imorgon för att få ett hum om vart vi landar, kanske är även sittpunkten för långt bak så jag kommer behöva lämna tillbaka den av den anledningen. Är inte särskilt hoppfull vilket är synd för sadeln är i fint skick och väldigt trevligt prissatt...

Mitt nästa alternativ är att prova en sadel jag satt bra i för sju år sedan men som inte låg bra på hästen då. Det är så oklart om det ens är lönt att låna hem och prova, eftersom han på inget plan fyller ut santa cruzen känns det som att han kanske fortfarande är en liten räka så även denna sadel kommer ligga och skramla ovanpå...
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 688
Senast: Mogge
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 668
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 692
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 066
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp