Dags för ny kattmat, vad ska vi välja?

Bufera

Trådstartare
Hej

Ja, nu var det nog dags för en kattmat sort igen! :down:

Har 2 kastrerade hankatter, innekatter som blir 4 år i år, de äter i nuläget Bozita Sensitive diet and stomach. Det är de enda fodret som håller deras mage i schack, allt annat får de diarréer av :(

Vi har testat de vanliga sorterna som finns i matvaruaffärerna, Mjau/Friskies/pussi/whiskas/kitekat ratar de totalt både mjuk + torrfoder. (testat flera omgångar och under längre tid men när båda katterna matvägrar så:( )
När vi köpte dem så åt det torrfoder från en 20kgs säck(inte en aning om märke, vet ej hur magen var då)
Mamma har haft Bilanx, inte varit gott de heller.
Bozita har varit de enda fodret de har börjat käka på påsen innan vi ens har hällt upp fodret:up:

Anledningen till att vi vill byta är detta fodret vi har nu inte riktigt håller de i bra hull, det räcker helt enkelt inte till.
De har aldrig varit tjocka, utan mer normala men ofta åt de smalare hållet, det är 2 aktiva killar som busar mycket.
Har prövat att ge de fisk en period när magen var som värst, lämnar det också. Gillar inget vi äter, de tigger och får smaka ibland men de lämnar allt vi erbjuder, så de äter bara torrfoder.

Vad finns det som smakar gott, snällt mot magen men bättre för hullet?

//Bufera
 
Nej, hittar inte så mycket. Är det färskfoder?
Med tanke på att de inte gillar varken kyckling eller köttfärs rått så vet jag inte, är det större risk att de bär iväg med maten?(Har aldrig använt färskfoder) Våra är vana med fri tillgång och kunna äta när de vill.
 
Är det "fetare" än bozita? Vilken av deras får dina? Jag skulle klassa mina som svår/mellanfödda. De har fri tillgång men blir inte tjocka överhuvudtaget. :)

Vet inte, har aldrig gett bozita. Enligt säcken är det 20% fett i maten iaf.

Jag ger mina Wild Prairie, provade Pacifica men de är inte så förtjusta i mat med fisk om det inte är Mjaus blötmat. ;)

Jag har en tjockis katt och en som verkar kunna äta rätt så mycket utan att bli tjock, han diffar dock ca 1kg uppåt i vikt under vintern jämfört med sommarhalvåret.
Tjockisen går inte ner på bantningsmat heller så hon får begränsat med mat, dock så har jag inte mätt maten till henne ordentligt utan ger en liten näve morgon och kväll. Den andra äter blötmat utöver stora portioner torrfoder.
 
Hej

Ja, nu var det nog dags för en kattmat sort igen! :down:

Har 2 kastrerade hankatter, innekatter som blir 4 år i år, de äter i nuläget Bozita Sensitive diet and stomach. Det är de enda fodret som håller deras mage i schack, allt annat får de diarréer av :(

Vi har testat de vanliga sorterna som finns i matvaruaffärerna, Mjau/Friskies/pussi/whiskas/kitekat ratar de totalt både mjuk + torrfoder. (testat flera omgångar och under längre tid men när båda katterna matvägrar så:( )
När vi köpte dem så åt det torrfoder från en 20kgs säck(inte en aning om märke, vet ej hur magen var då)
Mamma har haft Bilanx, inte varit gott de heller.
Bozita har varit de enda fodret de har börjat käka på påsen innan vi ens har hällt upp fodret:up:

Anledningen till att vi vill byta är detta fodret vi har nu inte riktigt håller de i bra hull, det räcker helt enkelt inte till.
De har aldrig varit tjocka, utan mer normala men ofta åt de smalare hållet, det är 2 aktiva killar som busar mycket.
Har prövat att ge de fisk en period när magen var som värst, lämnar det också. Gillar inget vi äter, de tigger och får smaka ibland men de lämnar allt vi erbjuder, så de äter bara torrfoder.

Vad finns det som smakar gott, snällt mot magen men bättre för hullet?

//Bufera
När ni har testat att byta foder, har ni bytt låååångsamt då? Om era katter har känsliga magar så måste bytet ske gradvis och mycket långsamt. Jag skulle också kolla så att de inte har fått någon parasit i magen om de är så känsliga att de blir dåliga i magen för minsta lilla.

Mitt tips är att först kolla så att inget är knas i magarna. Är något fel så kan det behövas behandling med veterinärfoder ett tag. Är allt okej så skulle jag långsamt fasa över dem på ett högkvalitativt foder utan spannmål och med hög kötthalt. Min katt har tyckt om Acana, men det finns massor att välja på om man kan tänka sig att beställa från nätet. Bozita har även mycket bra blötmat som ni kanske skulle kunna testa?
 
Mina katter gillar Acana Wild Praire och Acana Grasslands. De äter Bozita blötmat, men de föredrar torrfodret. När jag toppar blötmaten med Sheba äter de Bozita med god aptit. Sheba är supergott, men jag vet inte hur nyttigt det är. Har det bara som topping. Det är dyrt och jag har två stora skogkatter som är matvrak.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 816
Senast: Maniac123
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 887
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Sista augusti tog jag emot en omplaceringskatt. En Helig Birma på snart 8 år. Hon har FORL och har fått dra ut en del tänder så hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
19 347
Y
Övr. Katt Idag var Ynthe inne på premiärtur på nya djuraffären här på orten, först och främst för att titta på en ny transportbur till min...
2
Svar
39
· Visningar
3 134
Senast: Nussikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp