lizan

Trådstartare
Moderator
Hur är det egentligen med dagsljus till djur? Jag bor i en liten 1a med mina två marsvin. Hallen är ganska stor och där passar buren väldigt bra, problemet är att det är väldigt mörkt i hallen, så jag flyttade in dom till rummet istället. Det funkar sådär eftersom min ena gris börjat dricka minst en omgång om 10 minuter varje natt, och han dricker LJUDLIGT, så jag vaknar och kan sen inte sova förrän han ger sig. Sen så har vi ju problemet med hö i precis HELA lägenheten, istället för bara i hallen.

Jag vill alltså gärna flytta tillbaka dom till hallen, där finns nämligen en dörr jag kan ta upp från förrådet så att jag kan stänga om dom på nätterna så att jag får sova om nätterna! ;)

Men går det att ersätta dagsljuset som kommer in i lägenheten med att bara ha en lampa tänd i hallen?
 
Sv: dagsljus

Kan du inte ha dem i köket då?

Eller en rasthage i rummet dagtid och i buren i hallen om nätterna? :)
 
Sv: dagsljus

Rent instinktivt tror jag inte att de lider av det då de i Peru bor i hålor = mörkt! Ha en lampa tänd när du vill ha "dag".
 
Sv: dagsljus

Jag har en lampa tänd istället för att få ljus. Jag har spotlight som inte är jättenära buren och dimmer på den så man kan få ner det till behaglig belysning för dom men öka när man ska städa eller nått. :)

Mina har ingen möjlighet att placeras så solen skiner rakt in på dom, men det verkar dom inte må ett dugg dåligt av.
 
Sv: dagsljus

köket är mer en kokvrå med mindre än 1 kvm golvyta. :p
 
Sv: dagsljus

till dig och paradiset:


jag tror inte heller dom kan må så dåligt av det. finns ju massor med djur som inte ser dagsljus så ofta... o på helgerna får dom naturligt ljus på sig...

fast nu funderar jag på om jag ska flytta dom ändå, för det är så mysigt att ha dom där dom är, så att man alltid ser dom.. hmm...
 
Sv: dagsljus

Jamen det är ju kalas! Då sätter du bara ett litet staket för dörren så kan de ju ha hela ytan att larva runt på. :p
 
Sv: dagsljus

skitbra! speciellt eftersom buren har större yta än köksgolvet. :p

dessutom mår som säkert jättebra av att vara så nära ugn o kyl när dom öppnas.. och när jag sölar kokhett diskvatten, tappar knivar o annat. :o
 
Sv: dagsljus

För att inte tala om hur spännande det kommer bli för dig att försöka fokusera på matlagning samtidigt som undviker att kliva på dina grisar som snor runt fötterna. :idea:

När det gäller ursprungsfrågan - de kan inte få en lampa med dagsljus-ljus då? Dvs inte en vanlig lampa, utan en som ger solljus?
 
Sv: dagsljus

Man köper en vanlig lysrörslampa, och så köper man själva lysrören i en akvariebutik. Där finns skräddarsydda lysrör som ger hela eller valda delar av solljusspektrat. Önskar jag hade vetat det när jag hade fåglar!
 
Sv: dagsljus

tack! :bow:

tänkte att det måste finnas något sånt men har ju ingen koll! :p
har möblerat om hemma i lägenheten nu men vi ska inte dit förrän på söndagkväll, men det kommer kännas tomt, även om dom bara flyttat några meter! :D
 

Liknande trådar

Hemmet 3e tråden relaterad till hemmet och vi har inte ens flyttat in... 😅 men den här är lite generell också. Jo, jag läste nyligen (jag...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Tilly_85
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 128
Senast: Snurrfian
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 261
Senast: Whoever
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 221
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp