Dagsrutiner med hemmet fullt av djur?

a1agnlju

Trådstartare
Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också).

Vad har ni för rutiner för att vardagen ska funka med jobb, hem och hästtid?
Själv har jag hästarna hemma och har möjlighet att jobba hemifrån ganska mycket. Ändå blir det inte att jag kommer ut med hästarna så som jag vill. Jag tränar eller tävlar inte, så det är vardagsridningen som jag vill få in i rutinerna för. Morgon,- lunch eller kvällsridning? Här är jag lite rädd att hästen jag rider ska missa mer frukost i hagen och jag vill inte gärna rida hästen "på tom mage", men det kanske bara är fånerier från min sida. Lunchridning skulle ju kunna vara något men det är lite svårt att gå tillbaka och fokusera på jobbet efteråt (men det är kanske en disciplinfråga :angel:). Kvällstid så ställer mörkret till det och familjen vill väl kanske se skymten av mig någon gång ibland... eller inte... eller...

Så, hur lägger ni upp er vardag med hästarna? Berätta gärna varför ni väljer morgon, eller lunchridning t ex. Självklart vill jag ha input från både er som inte har hästarna hemma och ni som har det.

Veckoschema för hästarna vore kul att ta del av också :)
 
Fodrar och mockar morgon och kväll. Rider oftast på kvällen när barnet ska lägga sig. Trist att det blir mörkt men svårt att ändra..

Än så länge hinner jag rida i dagsljus om jag kommer ut direkt när min man kommer hem (jag hämtar på förskolan) men oftast blir det inte så. Det får bli på helgen helt enkelt (om vi inte bygger/renoverar då...)

Brukar försöka lösgaloppera/longera/tömköra/rida någon gång på lunchen (eller ännu hellre, flexa ut/ta friskvård och sluta lite tidigt och träna innan jag hämtar på fsk). Har också hästarna hemma.

De har hyfsat fri tillgång så brukar inte bry mig om tom mage.
 
Tillägg; försöker promenera/springa med ena ponny ibland på morgonen innan jobbet också (jobbar normalt 06.30-15, en halvtimmes restid ca, jobbar hemma 1-2 dagar/vecka).

Men håller med, visst är det ett pussel! Mitt mål är att hästarna ska gå 2-3 ggr/vecka (den lilla, som har medryttare en gång/vecka) och den stora 3-4 ggr/vecka. Stora behöver jobba för att må bra fysiskt och psykiskt.

I perioder när det är mycket vilar alla hästar. Inför tex. tävlingar (främst online-dressyr) brukar jag försöka att rida mer. Det får vara så helt enkelt.
 
Tre hästar och en katt i hemmet, två vuxna och ett barn. Hästarna hemma på lösdrift.
Katten får mat och vatten morgon och kväll, låda städas två gånger om dagen.

Maken brukar mocka på morgonen. Vatten morgon och kväll.

Just nu får hästarna hö morgon och kväll, mineraler till kvällen. De käkar fortfarande gräs och går i sin sommarhage, så det går ingen nöd på dem. När de inte har gräs får de frukost, lunch, middag och kväll. Tittar på lösning för lunchen om ingen av oss är hemma (vi har inte haft det problemet än på egen gård). Frukost och kväll får de inne i sin lösdrift, lunch och middag i sina hölådor ute i hagen. Till vintern planerar jag att packa ett gäng höpåsar på en gång så att det bara är att ta en. De får ju småbalshö så det är inte så himla krångligt oavsett, men jag tänker att det blir smidigare och mindre bös.

Vanliga för min ridhäst är att hon går fem dagar i veckan, jag har fyra och den femte rider antingen maken eller sonen. Något pass brukar vara avsuttet. 1-2 pass på ridbana/i ridhus, resten ute. Jag rider på lunchen ibland, vanligtvis om jag har en kortare tur planerad eller ska rida på bana (rider i allmänhet kortare tid då). Föredrar dock att inte ha tidspress så oftast blir det efter jobbet. Har jag jobbat från kontoret blir det givetvis efter jobbet.

Shettisen aktiveras 4ggr varannan vecka, 5 ggr varannan (träning varannan vecka). Just nu rids eller joggas hon med tisdag, torsdag och söndag. Lördagar tömkörs/körs hon. Varannan onsdag har hon körträning. Det lär bli mer körning framöver.
 
Jag jobbar kontorstider och jobbar på plats jämt, så har inte så mycket alternativ på vardagarna utan när jag slutar jobbet åker jag till stallet -gör markservicen och rider. Sen åker jag hem, duschar och äter, kollar på någon serie eller så med sambon och sen är kvällen slut. Han ser inte så mycket av mig i vaket tillstånd 😬🙈
På helger rider jag oftast efter att hästarna kommit in, jag vill helst inte bryta hagtiden utan rider efter. Är det jag som har utsläppet så rider jag antingen innan utsläpp eller kommer tillbaka efter insläppet.
 
Jag har hästen inackorderad och inga barn att ta hänsyn till. Jag gillar att jobba tidigt (6-15) och rida innan middag. Pålle brukar vara mest motiverad då också.

Jag tar längre körturer och promenad/uteritter lediga dagar. Han vilar en dag, de 4 kvarvarande arbetsdagarna blir det löslongering (ingen utrustning sparar tid), arbete i lång tygel, korta dressyrpass på banan.
 
Jag kommer inom några veckor få lägga om mina rutiner, då jag senaste åren jobbat 80-100 % hemifrån och därmed ridit på lunchen under vinterhalvåret. Det har för mig mest handlat om att få in rutinen, vid 10:30 går jag ut och så tar jag antingen in hästen eller ponnyn för motion. Jag känner snarare att jag får mer energi till jobbet sen, när jag fått en naturlig paus med dagsljus även i januari. Jag ger alltid en tuss hösilage medan jag gör i ordning, det är rutin som jag började med redan med min första häst på nittiotalet.

När jag flyttat till lägenheten i stan kommer jag behöva åka ut kvällstid minst tre gånger/vecka för att ha kvällsfodringen, vilket betyder att jag måste rida i mörker. Kommer ärligt talat inte ens ihåg när jag gjorde det sist. 2015 kanske? Så jag försöker peppa mig själv att få ihop vardagen då.

Min häst går 3-4 dagar/vecka och då kommer två av passen få vara på ridbanan. Ponnyn går också 3-4 dagar/vecka och för hennes del blir det longering/tömkörning ett pass i veckan from nu.

Sen kanske jag blir en lite mer lat hästägare och inte åker ut till stallet de dagar jag inte har fodring och det är för kallt för att mina luftrör ska palla att jag rider/kör.
 
Fyra hästar hemma, står på box nattetid och går i hage (hagar) dagtid, tre av dem tränas någorlunda seriöst och tävlas i lite varierande omfattning. Två katter, en hund av aktiv ras (isländsk fårhund). Vuxen dotter som är borta måndag - onsdag eller måndag - torsdag varje vecka (går i skolan på annan ort), så jag är ensam med djuren 3-4 dagar per vecka. Jag jobbar till 95% hemifrån och är någorlunda fri att lägga upp arbetet som det passar mig.

Just nu får hästarna morgonhö vid 7, hunden är med ute och hinner göra sina behov. Än så länge är morgongivan med hö inte så stor, jag försöker ha dem alla ute i hagarna före 8, då har jag också hunnit in en vända för lite kaffe och tända en brasa. Fyller vatten i de hagar som behövs i samband med utsläpp. Hunden får antingen lite längre runda på morgonen (kombinerad promenad/springrunda) eller vid lunch, han är också med ute och mockar antingen vid lunch eller när det passar med en paus under dagen. Jag brukar börja jobba mellan 8 och 9, slutar mellan 17 och 18, men kan också sluta tidigare och sitta o jobba någon timme lite senare. Hästarna tas in när det blir mörkt, tidigare om de ska tränas (och då oftast en och en i den ordning de tränas). Hunden brukar jag försöka komma ut en runda med också, helst innan det blir mörkt (men mitt i vintern går ju inte det). Just nu brukar alla hästar vara inne igen och "färdigtränade" vid 19-19.30. De får en tuss hö när de kommer in och kraftfoder efter träningen. Kvällshö mellan 21 och 22, då hunden återigen är med och får sin sista rastning.

Det är en av hästarna som är min ridhäst, honom prioriterar jag att hinna med även de dagar dottern är borta. Normalt brukar alla hästar vila på måndagar, jobbas från marken (av mig) på tisdagar och så rider jag min egen på onsdagar, de andra två ridhästarna vilar då (om inte dottern är hemma). Samtliga hästar rids torsdag - söndag, oftast 3 pass som är "ordentlig träning" och ett pass som är lugnare. Kommer dottern hem på onsdagen så fördelas 3 träningspass, ett lugnt pass och en vilodag över dagarna onsdag - söndag.

Mitt i vintern brukar jag försöka komma ut och rida vid lunch åtminstone 1-2 dagar per vecka, lite beroende på hur arbetsveckan ser ut. Mitt i vintern får ju hästarna också hö i hagen, både på morgonen och vid lunch. Vi rider aldrig någon häst "på tom mage".
 
Nu är mina förutsättningar helt annorlunda än dina men mina vardagar ser ut sådär: Hundpromend på morgonen med båda hundarna minst 40 min sen iväg till jobbet, hundarna är i hundgård när vi jobbar. Jag kör inom stallet på väg hem från jobbet och gör det jag ska där, det får ta den tiden det tar. Jag står inackorderad och betalar för att fodring och in/ut ska ingå. Iom att jag har stallet kommer sambon hem före mig och när jag väl kommer hem har han tagit hand om hundarna redan. Sen är det människotid med mat, dusch osv. Innan läggdags så får hundarna en sväng till, ofta vill de bara kissa på gräsmattan och sen gå in direkt igen. Sambon kör ofta enskilda aktiviteter med sin hund och gör då det medan jag är i stallet. Min hund kräver inte samma typ av aktivering.

På helgerna släpper jag ut hundarna att kissa och bajsa i trädgården direkt när jag vaknar samt ger dem mat, sen är det människotid med frukost och andra sysslor som ska göras. Är det okej väder packar vi in hundarna i bilen och kör till skogen på förmiddagen eller vid lunchtid. Ibland åker sambon iväg på träning med sin hund och då åker jag till skogen själv med min om vädret är okej. Väl hemma igen är det människotid och fram på eftermiddagen kör jag iväg till stallet och gör det jag ska där. Efter det blir det mer hundtid, människotid, hundtid och sen godnatt.

Vi har inga barn eller andra åtaganden så för oss är det inga problem att få ihop livspusslet med djuren rent tidsmässigt.
 
Jag jobbar heltid, målstyrd arbetstid oftast kontorstider men i perioder en hel del kvällar. Jobbar från kontoret ca 2 dagar i veckan nu, vilket innebär pendling på typ 1,5 h tur och retur.

Har två hästar, ridhästen hemma på gården och unghästen typ 4 km bort. Jag hyr hus och box på samma gård, sköter inte alla pass själv. Stallägaren tar normalt morgonfodring inne, och jag lunch och kvällsfodring av min häst plus ponnykompis. In- och utsläpp brukar jag och stallkompisen turas om med, men såklart tar jag mer eftersom jag bor på gården. Kan ingen av oss hjälper stallägaren till med pass såklart.

Jobbar jag hemifrån släpper jag ofta ut dom innan jobb, det händer att jag rider innan om jag kan börja nån timme senare, men det är främst under den mörka årstiden. Mockar och fixar foder på lunchen. Efter jobbet åker jag till unghästen, fixar med foder, tar in och pysslar (fortfarande i sommarhagen men ska in på lösdrift nu). Åker hem och rider/motionerar ridhästen efter insläpp. Hon rids eller jobbas från marken typ 5 dagar/vecka nu.

När jag jobbar från kontoret släpper jag ut innan jobb, om inte stallkompisen har möjlighet. Får hjälp med lunchfodring. Fixar båda stallen/hästarna när jag kommer hem men brukar försöka lägga vilodagarna då, alternativt gör något kort pass med ridhästen. Jobbar jag kväll har jag mysiga förmiddagar med hästarna och får hjälp med insläpp.

Under en period nu har unghästen behövt tas in morgon och kväll, det har varit lite slitigt. Framförallt för att jag har dom på olika ställen, och det känns som att all min vakna tid handlat om att passa olika tider. Jag tror det blir bättre när unghästen är frisk och på lösdriften, kanske kommer jag inte ens behöva (men förmodligen vilja..) åka dit varje dag eftersom vi är två hästägare som hjälps åt.

Jo sen är det ju katterna då, men dom kräver inte något särskilt schema 😊

Inga barn och lever ensam!
 
Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också).

Vad har ni för rutiner för att vardagen ska funka med jobb, hem och hästtid?
Själv har jag hästarna hemma och har möjlighet att jobba hemifrån ganska mycket. Ändå blir det inte att jag kommer ut med hästarna så som jag vill. Jag tränar eller tävlar inte, så det är vardagsridningen som jag vill få in i rutinerna för. Morgon,- lunch eller kvällsridning? Här är jag lite rädd att hästen jag rider ska missa mer frukost i hagen och jag vill inte gärna rida hästen "på tom mage", men det kanske bara är fånerier från min sida. Lunchridning skulle ju kunna vara något men det är lite svårt att gå tillbaka och fokusera på jobbet efteråt (men det är kanske en disciplinfråga :angel:). Kvällstid så ställer mörkret till det och familjen vill väl kanske se skymten av mig någon gång ibland... eller inte... eller...

Så, hur lägger ni upp er vardag med hästarna? Berätta gärna varför ni väljer morgon, eller lunchridning t ex. Självklart vill jag ha input från både er som inte har hästarna hemma och ni som har det.

Veckoschema för hästarna vore kul att ta del av också :)
Jag jobbar hemifrån men jag jobbar också med hästarna. Framförallt höst/vinter så jobbar jag med vanliga sakerna under tiden hästarna äter frukost. Ingen ska mocka och störa dom under denna tiden. Efter frukost så går de flesta ut i hagen och jag börjar rida första, sen byter jag efterhand häst. Jag håller inte dom inne i väntan på att det ska bli deras tur. Hade säkert kunnat vara mer effektivt men jag vill inte dom ska stå inne för att jag ska rida dem. Dom står redan inne på natten liksom. Detta för att jag vill nyttja dagsljuset. Sommar och vår är jag lite mer flexibel och rider gärna på kvällen. När det ändå är kallt och mörkt kan jag lika bra jobba resterande tid då. Hade jag varit du så hade jag försökt få in en rutin där du rider din häst på förmiddagen efter den har ätit sin frukost, så kan ni båda hålla lunch, du får nyttjat dagsljuset och håller förhoppningvis dig pigg och glad
 
Jag jobbar hemifrån men jag jobbar också med hästarna. Framförallt höst/vinter så jobbar jag med vanliga sakerna under tiden hästarna äter frukost. Ingen ska mocka och störa dom under denna tiden. Efter frukost så går de flesta ut i hagen och jag börjar rida första, sen byter jag efterhand häst. Jag håller inte dom inne i väntan på att det ska bli deras tur. Hade säkert kunnat vara mer effektivt men jag vill inte dom ska stå inne för att jag ska rida dem. Dom står redan inne på natten liksom. Detta för att jag vill nyttja dagsljuset. Sommar och vår är jag lite mer flexibel och rider gärna på kvällen. När det ändå är kallt och mörkt kan jag lika bra jobba resterande tid då. Hade jag varit du så hade jag försökt få in en rutin där du rider din häst på förmiddagen efter den har ätit sin frukost, så kan ni båda hålla lunch, du får nyttjat dagsljuset och håller förhoppningvis dig pigg och glad
Bra tips :) (eller, jag alla tips jag fått har varit bra). Nä, jag resonerar nog som du, hästarna ska inte behöva stå inne och vänta. Mina får sin frukost i hagen, men jag skulle kunna börja med att släppa ut, sedan gå med vovven, sedan mocka och efter det rida. Då har det ju gått någon timme som de kan äta på :)
 
Bra tips :) (eller, jag alla tips jag fått har varit bra). Nä, jag resonerar nog som du, hästarna ska inte behöva stå inne och vänta. Mina får sin frukost i hagen, men jag skulle kunna börja med att släppa ut, sedan gå med vovven, sedan mocka och efter det rida. Då har det ju gått någon timme som de kan äta på :)
Det låter som en bra rutin att få in med att gå med hunden under tiden. Det är rätt skönt att ha fixat stallet och ridit i dagsljus under den tråkiga tiden på året. 😊
 
Jag jobbar också en del hemifrån, men förväntas vara anträffbar under normal kontorstid. Har dessutom mycket inplanerad mötestid/arbetstid med kolleger. Utöver det reser jag en hel del i jobbet. Jag försöker lägga en rejäl uteritt på helgerna under den mörka årstiden, gärna 15 km eller så. Ofta tränar jag också på helgen. På vardagarna får det bli ridbanan i belysning eller lasta och köra till ridhuset så här års. Jag har i år bytt till ett ridhus 10 min bort med bil, jag har i flera år kört till ett drygt 30 min bort och det har varit rätt drygt. Hästen jag tävlar med går just nu ca 4 dagar i veckan, och det funkar väldigt bra. Den här veckan har jag varit på tjänsteresa mån-tors och ska tävla söndag. Det är inte optimalt, men det får ju gå. De går i stor hage, tre valacker ihop så de rör sig en del i hagen med - men det är ju ingen träning.
 
Jag har gjort mitt liv med djuren väldigt enkelt. Hästarna går på lösdrift med fri tillgång på foder. De ar en rundbal med hösilage i en foderhäck med tak. Hönorna har foder i automat jag fyller på. Kaninerna har hö i höhäckar jag packar så gott det går och det håller i 2-3 dagar beroende på hur kallt det är ute. På sommaren går kaninerna i betesburar. Katten och hunden har båda fri tillgång på torrfoder jag bara fyller på när det blir tomt. Kanariefåglarna har en stor automat med foder så den fyller jag på kanske 1-2 ggr/mån.

Hur jag rider beror på dag. Jag jobbar natt. Ibland rider jag direkt jag kommer hem på morgonen, speciellt på vintern när det är ljust på dagen så jag får rida på dagtid. Jag rider alltid på dagtid i ljus. Jobbar jag inte så rider jag oftast på eftermiddagen. Egentligen gillar jag att få det klart och gjort så jag kan göra annat på kvällen, men det är inte alltid det blir så och det blir lite av ett stressmoment.

För mig är det inte tiden som fattas, utan energin och ambitionen. Jag önskar att jag hade massor med mer energi.
 
När jag hade häst så fungerade det som allra bäst när jag jobbade 14-23. Då tog jag utsläppet och kunde rida och pyssla i lugn och ro på morgonen. Stog installad och då var det oftast ingen annan i stallet. Sjukt skönt! 😉

Kan även vara pga de rutinerna som det fungerade så bra med min dåvarande sambo för vi såg bara varandra på våra få lediga dagar. 🤷🏻‍♀️😂
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 879
Senast: tanten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 885
Senast: Whoever
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 668
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 648
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Den första tråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp