Dålig aptit

Indiv

Trådstartare
Va göra med en hund som har dålig aptit?
Han hade problem med magen för ca ett år sedan, var på klinik, blev undersökt på alla möjliga vis men enda resultat var magkatarr utan tydlig orsak. Behandling var positiv och han blev bra enligt veterinären.

Han har sedan dess inte ätit alls likabra som innan sjukdomen (då åt han allt han fick, torrfoder som annat). Nu får man byta torrfodersort nästan en gång i veckan för att han ska äta frivilligt (om man inte blandar det med annat gott). Inte den dyraste maten duger, inte den billiga, allt är äckligt efter några dagar verkar det som på min hund.
Han är en medeltstor blandras som ska väga minst 25kg (har han vägtsom mest, men även då rätt tunn), har fått upp honom efter sjukdomen från 20kg till 24kg.
Veterinären har inte så mycket mer tipps att ge förutom veterinärfodret, vilket inte heller fungerar.
Han har aldrig ätit annat än torrfoder innan, men nu äter han enbart om jag blandar torrfoder med burkfoder. Detta gick bra i ca 14 dagar men nu börjar han att vara kräsen även där.
Är han bara kräsen eller är det något veterinären har missat?
Vad gör man? Hade jag haft plånboken till det hade jag lagad kyckling till honom dagligen, men det är ingen långsiktig lösning hur som helst tyvärr...

Har även försökt med mindre motion (vi är väldigt aktiva) för att inte slösa på energin i onödan, men det har inte hjälpt heller, så vi behöver nya tipps tack!
Han är pigg och glad för övrigt, avmaskad mm som han bör.
 
Sv: Dålig aptit

Om min hund inte äter så får det va. Jag vägrar hålla på o dalta med att lägga i annan mat lr hålla på o byta foder för att hunden är "kräsen". Nu hade din visserligen problem med magen, men det va väl bra nu?
Ställ ner maten den tiden han är van vid, äter han inte frivilligt så ta bara bort maten. Samma sak på kvällen. En hund klarar sig lätt en vecka, och jag lovar att han äter när han är riktigt hungrig. Bara han dricker som han ska.
 
Sv: Dålig aptit

har försökt även detta, då åt han inte alls på nästan tio dagar, och tappade otroligt mycket vikt, folk påpekade hur mager han var och undrade om jag inte matade honom... :cry:
Vill bara att han ska må bra, har ju täcke nu när det är kallt (han fryser väldigt lätt, har ju nästan noll underhudsfett), även för att folk ska slippa stanna o fråga varför han är så himla mager...
 
Sv: Dålig aptit

Hur gammal är hunden? Vilka raser är det i honom?

På ett sätt kan jag hålla med Raven. Men å andra sidan, om en hund äter så lite att den går omkring och är underviktig så är det ju inte riktigt bra. Visst, normalt svälter inte en hund ihjäl sig frivilligt.

Tips 1: Hur många mål per dag ger du? Om han får 1 eller 2 nu så kanske du borde dela upp det på 3. Om han får 3, kanske du skulle hoppa över det ena. Vissa hundar vill endast äta 1 gång per dygn, andra 2 gånger eller 3 gånger. Det kanske kan ha att göra både med ålder och hur töjbar magsäcken är.

Tips 2: Det är inte bra att hålla på att byta foder så ofta som du gör. Har du provat färskfoder? Många hundar gillar det skarpt. Man köper det fruset och tinar efterhand. Det kräver ju att man har plats i frysen.

Har du kollat i munnen på honom (kolla även under tungan)? Tandproblem eller annat som kan göra ont precis när han äter? Pinne mellan tänderna? Halsproblem? Öppnar han munnen lika mycket nu som tidigare när han gäspar? Hur luktar han i munnen?
 
Sv: Dålig aptit

Köp ister och ha på kulorna det bruka funka för många hundar! har en som inte heller kulor ivanligafall men nu när jag har ister på dom så äter han upp dom.
 
Sv: Dålig aptit

alltså, är labrador och ridgeback, snart 2år gammal.
Han har tidigare fått torrfoder 2 gånger dagligen, men det fungerar inte längre. Ett tag provade jag att ha fodret framme så han fick äta när han ville, resultat: åt typ aldrig.
Nästa försök: 5 små måltider om dagen (fortsatte som vi gjorde när han fick vänjas vid mat efter sjukdom), mycket små mängder. Funkade ca 2 dagar sedan vägrade han ätade små mängderna.
Försök nummer 3: 3 mål, fasta tider. Äter bra då men enbart om man blandar med burkfoder eller hemlagad.

Har inte bytt foder tvärt utan brukar ha två sorter hemma och varva mellan dem. Köper bara små påsar dessutom (ca 2-5kg) av samma märke men olika smaker, för variationen.

Ister mm funkar inte heller alltid, ett tag gick det bra med rått ägg, yoghurt eller liknande men nu är även detta ointressant. Allt som har att göra med ren kött fungerar, men eftersom han har ätit enbart torrfoder innan (med god innehål, inget billigt foder) så vill jag inte gå över till enbart burkmat egentligen, han luktar illa ur månnen (inte sjuk, bara burkmat) och är lite sämre i avföringen.

Vissa dagar så får han 2 gånger nu, vissa 3, men han har aldrig den där riktiga aptiten som han hade förr.

Har inte provat färskfoder, dels för att det verkar vara mycket dyrt (är arbetslös just nu så hans vanliga lyx-torrfoder håller redan på att kosta mig skjortan :o) dels för att min sambo vägrar ha sånt i frysen.
 
Sv: Dålig aptit

Var på djuraffären idag och hittade något som heter Bravo färskfoder. Infrysta i typ "hamburgerform" och ser inte oaptitligt ut (dvs, ok att ha i frysen? ;)). Provade på vår hanne och han åt så det sprutade. Han brukar vara lätt ointresserad när han får mat i vanliga fall. Tror att de ville ha ca 255 kr för 10 kg. Sen beror det ju på hur mycket hunden äter förstås.

Kanske skulle prova det i alla fall? Kan ju inte skada direkt + att du slipper lägga ut på kyckling. :)
 
Sv: Dålig aptit

Det verkar som om du har provat det mesta. Utom färskfoder. Om man tänker på att du köper torrfoder i småpåsar så betalar du ett relativt högt kilopris på det och sen köper du även burkmat alternativt kött. Kan inte tänka mig att färskfoder blir dyrare. Och om hunden äter och mår bra av det kan det vara värt en del det också, bland annat slipper du veterinärbesök i så fall.

Det finns 2 sorters färskfoder, Bravo länk borttagen av moderator och Klass länk borttagen av moderator . Bravo har lagt in prislista, men inte Klass. Jag hade utan tvekan provat en av dem. Det finns olika sorter i Bravo, jag hade valt lamm o ris.

Det är ju väl paketerat precis som er mat. Och man kan ju ha det på en egen hylla. Din sambo skulle bara veta vad jag har i frysen (vildsvins+rådjursklövar och blod för viltspår, harskinn för race).

Tillägg:
Glömde säga att då är han ju inte unghund längre utan han borde vara välmusklad och ha såpass hull att man inte kan stå på någon meters håll och räkna revbenen. Det kan man ibland göra på unghundar. Båda raserna brukar vara matglada.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dålig aptit

det finns betydligt fler sorter än de ;). har hört att klass kan vara lite läskigt för en del hundar? jag ger nordic till mina, och det är det flera som tycker är bra. nu är mina väääldigt lättfödda, men hade jag enbart givit färskfoder hade jag fått en månadskostnad på ca 600 för två hundar (schäfer och labbe) inkl bulk (vitkål och morötter).

TS; har han kvar sina juveler? fungerar det inte med färskfoder heller kan det vara en idé att knipsa av dem. många hundar både äter bättre och lägger på sig lättare när de är kastrerade.
 
Sv: Dålig aptit

Ja, får räkna på det och kolla om det går att få tag på här, borde ju finnas.
Men vi har en rätt liten frys, frågan är hur många kilon jag får in på en gång ;)

Hur fort kan man ställa om på det tro? Behövs det 2 veckor eller går det på kortare tid om man går över till det istället för burkmaten på torrfodret?

Mums, med en sådan innehåll i min frys hade jag garanterat haft mer plats till färskfoder för hunden, pga en sambo mindre :angel:
 
Sv: Dålig aptit

Han är okastrerad, har varit hos veterinä och diskuterat om hon tycker att vi ska prova detta, men hon såg i örsta hand ingen anledning för kastrering (han är okomplicerad även ihop med tikar, ingen rymmare mm), och hon sa att chansen att han är en av dem som lägger på sig av kastrering är ju 50/50, vissa är ju tvärtom.

Då var han dock i betydligt bättre hull, hon sa att om vi ville göra en kastrering så skulle vi få honom på en stadig vikt först, vilket det inte känns som just nu tyvärr.
Han är välmusklad tycker jag själv, väldigt bra grundkondition osv, men revbeben syns, höftbenen syns tydliga, ryggraden syns i vissa lägen också. MEN det har blivit bättre, jag är dock inte alls nöjd än.
Svårt att säga hur han ska se ut också, han har ju varit valp mer eller mindre hela tiden då han var frisk, då var han alltid knubbig och gå ;)

Kan man lägga till en bild här utan att ladda upp den på nätet (så kan ni se vad jag menar)?
 
Sv: Dålig aptit

http://www.facebook.com/photo.php?pid=1045225&l=40b06&id=579943783

den bilden är från i sommras iofs men där syns det ju mycket revben, han är ca 3 kg tyngre nu men det syns fortfarande nästan lika mycket...

http://www.facebook.com/photo.php?pid=895434&l=800e8&id=579943783
ungefär i samma veva tidsmässig...

http://www.facebook.com/photo.php?pid=877317&l=c8342&id=579943783
han är mer musklad än på denna bild idag iaf.

http://www.facebook.com/photo.php?pid=752571&l=cb8c6&id=579943783
 
Senast ändrad:
Sv: Dålig aptit

oj... ja han var verkligen tunn!

hur snabbt du kan byta beror på hur känslig din hund är, men har du bytt foder varje vecka tror jag att han är rätt van vid olika sorters mat. min ena hund är lite känslig i magen ibland, men till färskfoder kan jag byta helt tvärt utan några som helst problem!

min hane var en sådan som behövde mer mat efter kastrationen (men det var nog tur det. han är alltid hungrig) medan jag har fått minska på maten till tiken. tikens aptit har dessutom ökat enormt, nu kastar hon verkligen i sig maten.
 
Sv: Dålig aptit

alltså, är labrador och ridgeback, snart 2år gammal.

...egentligen, han luktar illa ur månnen (inte sjuk, bara burkmat) och är lite sämre i avföringen.

Snart 2 år - då kan en del hundar vara tunna (jämför med en tonåring) innan allt landat in dvs hormonbalanser, sista tillväxt etc.

Det oroande är att han är dålig på att äta, luktar ur munnen och är sämre i avföringen. Du har hunden kollad av vet med fokus på magen. MEN har veterinären kollat halsen på hunden? Tonsillit kan ju få den mest matglade att inte äta. Kan också vara så att det är något annat i halsen, något som fastnat mellan några tänder etc. Det kan vara mycket men absolut att jag bett vet kolla halsen om det inte redan har gjorts.
 
Sv: Dålig aptit

Om vi funderar lite förbi maten.

Hur är hundens mentalitet? Går den lätt upp i stress? Är den känslig för sin omgivning generellt?

Han känner naturligtvis av din fustration över att han inte äter, bara det i sig kan vara en bidragande orsak till hans dåliga aptit.
Är han lydig i övrigt? Kör lydnadspass och använd hans mat som belöning.

Kör en "indian" i skogen. Dvs ha maten i fickan i en plastpåse. Ha hunden lös, helt plötsligt så hittar du något superintressant under en gran. När hunden kommer mot dig så bara reser du dig upp och går. Under granen har du lämnat lite av det du hittat, dvs hans mat.

Detta för att avdramatisera själva utfodringen som säkert är ganska hypat hemma hos er.
 
Sv: Dålig aptit

*KL*

Du har fått många bra tips. Men jag kände att jag ville svara ändå. För jag vet PRECIS hur du har det. Haft en extremt matointresserad herre, som inte ens om man fick i honom all mat han skulle ha kom upp i mer än precis minsta acceptable vikt. Han kastrerades btw, pga testikeltumör och inte vikten, men han gick NER 5 kg av kastreringen, och hämtade aldrig upp dem igen. Och minus fem kilo på en redan mager hund, håhåjaja.. Dessutom var det en greyhound, så kan ju gissa hur han såg ut.

Han var utredd kors och tvärs, hade hyperkänslig mage men utan att de hittade något fel, och de bedömde att de inte hade med vikten att göra, utan att han bara var 'sån sort'. Och han var nog helt enkelt bara 'sån sort'. Frisk och pigg i övrigt, men den dåliga kombinationen av svårfödd och matointresserad. Inte ens rå köttfärs åt han direkt mycket av, verkade bli 'mätt' fort, och sen åt han inte mer.

Tillslut gav jag faktiskt upp. HUnden var pigg, glad och frisk, så han fick väl se ut sådär då. Men som jag kämpade innan. Men några tips i alla fall:

Olja på maten. Tar ingen plats i magen, ger rena kalorier
Blöt pelletsarna, ta några matskedar kattburkmat (katt är tydligen godare), mixa ihop hela alltet med stavmixer och se om hunden går på att det är burkmat. På detta sätt får du i honom betydligt mer än om du ger burkmat.
Prova häll fiskolja eller annat som smakar/luktar på maten. Lite makrill etc - allt som du kan dutta i lite men som formligen stinker och ger smak.
Värm kulorna litegrann i micron och se om det hjälper.
Andra just varma 'tillägg' kan peta upp aptiten, t ex äggröra.

Jag serverade 2 eller 3 mål/dag med 'smakförstärkare' och tillägg, och resten av tiden hade han mat (pellets) framme hela tiden. Då åt han lite där ibland med, utan det åt han än mindre.

Färskfoder fanns det bara en sort (Klass) att få tag i på den tiden, och den blev han dålig av. Annars hade jag provat det, men risken är min skulle ansett det vara i nivå med köttfärs, men kanske hjälper dig.

Sen, inget tips eg kanske, det får du diskutera med din veterinär först i så fall, men han fick njurfel på ålderns höst, och sattes på medicinskt foder för det, Hills l/d. Det hade BETYDLIGT sämre värden än det han fått innan, och jag såg hur han skulle bli BARA skinn och ben. Så blev det inte, på något sätt höll han vikten på det, och tog upp något kilo med. Veterinärens förklaring var att de är gjorda för att vara lättsmälta och lättupptagliga. Vet att jag då frågade vet om det var farligt ge en frisk hund den maten, då enda sättet var att ha fri tillgång, annars åt han inte alls ens i närheten av vad han borde, och då åt min friska tik den med. Men vet sa att den enda det är skadligt för i det läget är mattes plånbok (och ja den kved i plågor, milt sagt)
 
Sv: Dålig aptit

tack för alla snälla svar!
Svar till alla:

I halsen har vi inte kollat det senaste, nej, när han blev sjuk då gjodes även en utredning där om något hade fastnat, röntage magen mm, inget fanns där.
han luktar bara illa när han äter burkmat, äter han det han ska äta så är han hur fräsch som helst i andedräkten. (Likaså med avföringen.)

Det han alltid äter är frolic, men det vägrar jag använda som helfoder, just för all färgämnen o skit det innehåller (han skiter ju röd efter det, nej fy).
Jag ska försöka med färskfoder ett tag o se vad som händer, han måste ju ha testfaser på minst 3 veckor, för den kritiska punkte ligger vid 7-10 dagar, då är det ALLTID dålig aptit även på nytt o gott foder.
Har checkat tänderna osv med jämna mellanrum, inget där heller. Han käkar tuggben och levergodis och sånt utan några som helst problem.

Han är den totalt ostressade typen. Är hur cool som helst i nya situationer (åka tåg, åka buss, älskar åka bil, träffa massor folk, gå på stan i stora folkmängder, tom nyårs-smällare bryr han sig inte om). Så jag anser inte honom som ett nervvrak som blir orolig särskilt lätt. Men man kan ju alltid ha fel där med, ´men stressar han inombords (om en hund kan sånt) så undrar jag hur man ska se/ åtgärda det?

Igårkväll vägde han 25kg, äntligen, men jag vet att det brukar pendla mellan 23-25 så det är ingen garanti.
Eftersom båda föräldrar var lättfödda och matglada (som de raserna brukar vara) så är jag ju ännu mer orolig.

Har gjort en av hans vanligtvis favoriträtter, blandade hans torrfoder med kattmat, en sked burkmat med massor sås, liteolja och lite riven morot. Han rörde det inte idag. Alls. Dag 12 kan jag tillägga :cry: Man kan ställa klockan efter honom liksom.

Jag vill inte pjoska för mycket heller, har försökt att använda hans torrfoder i lek men det funkar inte så bra heller, bara när katten vill tjuvsmaka då käkar han upp allt för säkerhets skull.

Det sista fodret vi hade var hills vet foder, sensitive eller vad det nu heter, hade det rekommenderad av veterinären efter sjukdomen och fortsatte, just för att katterna till och med tyckte det var gott, så borde hunden ju gilla det.
I början funkade det toppen men påsen var fortfarande inte slut eftr 5 månader (den var beräknad att räcka MAX 2 om jag blandade med annat foder mot slutet).

Ahja, bara släng in fler tipps, sk kolla blodprov hos veterinären efter rabiesvaccin snart, kan man be att de kollar blodet samtidigt? Ta lite extra och checka för säkerhets skull?
 
Sv: Dålig aptit

oj, det blev ett långt förra inlägg, sorry!

Men kom på en sak.
Ringde till djurkliniken för ca 3 månader sen då min vovvsing var alldeles kritvitt i tandköttet efter han hade varit ute i 5grad minus-kyla. Räckte att gå ut i en kvart (med täcke) men sen dröjde det ca en timme inomhus i värmen innan tandköttet blev som vanligt.
På kliniken sa dem att det inte lät så bra men att om han var pigg för övrigt (vilket han var då och ortfarande är) jag inte skulle oroa mig över det. Vilket jag inte gjorde heller.

Kan det ligga något tråkigt som dålig lever-/ hjärtfunktion bakom det hela? Eftersom slemhinnorna blir bleka osv plus matolust? Veterinären tyckte inte det behövde checkas, men man kanske skulle försöka iaf... :confused:
 
Sv: Dålig aptit

Han är okastrerad, har varit hos veterinä och diskuterat om hon tycker att vi ska prova detta, men hon såg i örsta hand ingen anledning för kastrering (han är okomplicerad även ihop med tikar, ingen rymmare mm), och hon sa att chansen att han är en av dem som lägger på sig av kastrering är ju 50/50, vissa är ju tvärtom.

Då var han dock i betydligt bättre hull, hon sa att om vi ville göra en kastrering så skulle vi få honom på en stadig vikt först, vilket det inte känns som just nu tyvärr.
Han är välmusklad tycker jag själv, väldigt bra grundkondition osv, men revbeben syns, höftbenen syns tydliga, ryggraden syns i vissa lägen också. MEN det har blivit bättre, jag är dock inte alls nöjd än.
Svårt att säga hur han ska se ut också, han har ju varit valp mer eller mindre hela tiden då han var frisk, då var han alltid knubbig och gå ;)

Kan man lägga till en bild här utan att ladda upp den på nätet (så kan ni se vad jag menar)?

Funderat nåt på kemisk kastreing? jag har en hane som har varit otroligt kinkig med maten, för han verkade det bli en ond cirkel. Började med en halsinfektion, sen en reaktion mot ett foder som hans mage inte klarade av, sen en magkatarr. Efter det hade han noll intresse för mat och när han inte åt så gissar jag att magsyran gav "sura uppstötningar" och gjorde honom ännu mer motvillig till att äta, roligt att äta med halsbränna liksom :crazy: I allafall så fick jag sitta verje dag och tvångsmata honom med antingen uppblött mosat torrfoder eller så färskfoder bara för att han skulle få i sig nåt. Jag ville ju inte att han skulle bli ett staket och folk började titta lite konstigt på honom, nakenhund som han är så hade han ju ingen päls som dolde att han var mager heller... Hursomhelst så kändes inte tvångsmatning hållbart i längden, skulle jag hålla på med det i 15 år till liksom??
Jag hade sedan tidigare funderat på att kastrera honom och efter lite funderande så bestämde jag mig för att göra en chipkastrering på honom, bara för att se hur han skulle vara som kastrerad innan jag gjorde ingreppet kirurgiskt. Chipet verkar som en kastrering men håller bara i 6 månader och till skillnad från kemisk kastrering med spruta så har den inga biverkningar.
I allafall så har min hund nu börjat äta, från att inte ens ha velat ta emot köttbullar så äter han nu sitt torrfoder och han har gått upp i vikt och nästan blivit en "knubbis" :o , jag kunde ju aldrig drömma om att jag skulle fundera på ett foder med mindre fett till honom, tidigare har det varit tvärtom - att jag jagat efter foder med så mycket fett som möjligt.
Chipet för honom räcker till i juli, sen kommer jag ta ett nytt av den anledningen att de inte kastrerar kirurgiskt här under sommaren pga. infektionsrisken men nästa vinter så ska jag låta kastrera honom "på riktigt", för hans del ser jag i allafall bara fördelar med det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 480
Senast: tanten
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
962
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Acto
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp