Dålig återväxt, hur reparera?

Mli

Trådstartare
Jag arrenderar bete av min granne som förra året sådde in hästbete på den marken. Det växte nåt enormt. I år så sa han att det skulle bli som förra året så jag släppte ett par hästar till på samma mark.

Det började växa ganska sent men var ändå helt OK på betessläppet, runt 15cm långt iallafall.
Men nu... ingen återväxt på det glesa som finns kvar 5 veckor senare....

Hur kan man "reparera" detta på bästa sätt?

Om man sår in nytt, hur snabbt hinner det växa upp? Gödsla? Salta?
Jag kan släppa hästarna i annan hage under ca 2 veckor.

Eller kan det vara så att dessa veckors ihållande kalla regn gör så att det kommer att växa till sig igen när värmen nu kommer?

Nån som har ett bra tips?
 
Sv: Dålig återväxt, hur reparera?

Om du saltar så dör ännu mer av gräset..
Förmodligen så kommer det att växa på sig bara det kommer värme.
 
Sv: Dålig återväxt, hur reparera?

Kan också ha att göra med vilka sorter av gräs som det är insått med. Ibland gör man som så när man vill använda en ny vall fort att man har med någon typ av ettårigt snabbväxande gräs som grund och den fleråriga som insådd i den. DÅ kan man beta redan första året och det ettåriga gräset dör under vintern. Är det så som man gjort med din vall är det som kommer i år mer det som blir det normala när det gäller tillväxt på gräset.
 
Sv: Dålig återväxt, hur reparera?

Okej, inget salt då :) Har för mig att nån granne saltade sitt bete för ett tag sedan för bättre återväxt, det var därför jag nämnde det..

Hoppas också på att lite värme ska göra susen..
 
Sv: Dålig återväxt, hur reparera?

Tror ett lite missförstånd har uppstått. När du skrev att din granne sa att han "saltade" betet menade han nog inte vanligt salt utan kalksalpeter. Kalksalpeter är ett mycket snabblösligt gödningsmedel. I vissa dialekter säger man salta när man menar att man gödslar med kalksalpeter.
 
Sv: Dålig återväxt, hur reparera?

mycket möjligt att det var det han menade. Jag har aldrig riiktigt förstått varför man skulle hälla salt på gräs :smirk:
 
Sv: Dålig återväxt, hur reparera?

Ja, salta är kanske ett typiskt skånskt uttryck för att gödsla med kalksalpeter :D

Men behöver du ha "skjuts" på tillväxten så är kalksalpeter bra att slänga ut. Men det måste regna ordentligt när man har gjort det - kalksalpetern gör ingen nytta om den ligger kvar torr ovanpå gräset.

C:a två veckor efter att du har gjort detta (och det har regnat) kan du lugnt släppa hästarna på det betet igen.
 
Sv: Dålig återväxt, hur reparera?

Säger som andra, kalksalpeter gör susen. "salta" mitt i sommaren någon gång och se till att pricka in en regnperiod så blir det fint höstbete. Det brukar vi göra här.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 052
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 454
Senast: Hoppsin
·
Anläggning på grund av att dumma jag släppte hästarna i sommarhagen när vinterhagen var en lerpöl så blev sommar hagen också upptrampad :(, vi har...
Svar
9
· Visningar
2 033
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 206
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp