Dålig attityd

Känner att jag behöver skriva av mig lite, Varning för långt inlägg.
Igår när jag skulle ut till stallet, för att åka och träna hände en ”incident” en väldigt onödig från vuxnas håll. Jag är själv (precis fyllt 13). Hästskötaren, som för övrigt är super snäll, började ta in alla hästar när vi kom, mina står tillsammans och två hästar stod kvar när vi kom. En av de tog hästskötaren och började gå in, samtidigt började jag gå in i hagen för att få tag på mina. Samtidigt som hon tar in den ena börjar den andra, (den står i hagen bredvid mina) bocka och springa. Tydligen är den skadad, som vissa i stallet vet, inte alla. Jag får inte in min ena häst så hon började små springa inget som den andra hästen störde sig på. Mest på att den andra gick in först. Det är den hon ser mest, mina går längst ut. I alla fall när jag tar/fångar in min ena går jag för att hämta den andra, inga problem alls. Dock blåser det vilket alla hästar i närheten störde på. Både mina och den andra. När jag då går ut ur hagen (väldigt långsamt eftersom att jag håller två st) började den hästen bocka. Jag stannar upp precis brevid hästen så att den håller sig lugn, för att hästskötaren är på väg för att hämta in den, alltså står jag och väntar. Plötsligt springer ägaren till hästen emot mig och mina hästar som är uppe i varv. Hon skriker och gormar att jag lämnade hästen själv, att hon är skadad och att jag inte är klok osv. Vill till lägga att den här personen är 40 och skriker på ett barn. Jag svara att hästskötaren går där borta och att jag väntar. Jag går framåt för att min ena börjar vända sig om. Hon fångar in hästen och slänger över grimskaftet till hästskötaren och säger (hon tror här att jag inte hör) ”Jag sa till henne men hon lyssnar inte” så sjukt onödig kommentar när jag väntade på hon som skulle ta in hästen.
Sedan kunde inte vi ta oss till träningen pga tekniska problem. Där av borstade jag bara till hästarna. I vilket fall kommer hon in i stallet, först går hon fram till min mamma och mig, hon säger ”förlåt” att hon var skarp men börjar rätt på igen att gå på mig om att jag är ansvarslös och att man inte gör så och jada jada jada. Jag svarar därför att jag stod och väntade och att mina hästar själv var uppjagade, vilket gör så att jag självklart inte lämnar en häst som är stressad själv i hagen. I vilket fall lyssnar hon inte och går in i sadelkammaren utan ett ord. Min mamma går efter för att säga till henne för här hade hon en riktigt dålig och otrevlig attityd som kändes personlig och bara inte okej. Vilket hon alltid har haft. Sen hon kom. Jag hör inte vad de säger men bla att hon säger att jag inte har koll, jag är inte klok, alla vet om att hästen är skadad (vilket Ingen typ Vet) att allt handlar om hennes häst osv. Även att jag tar för mycket ansvar! (Som sagt har hon sagt tidigare ☝🏻 Att jag tar för lite ansvar) till slut hör jag att hon säger till min mamma att vara tyst och säger att hon har det här humöret och att vi ska låta henne vara på de. Hon går där ifrån med bestämda steg och lämnar stallet. Jag tar mig absolut inte av de, men såklart att man blir illa tillmods när en annan vuxen säger dumma saker som att jag inte har kunskap, att jag inte är klok osv. 🙈
 

Om en häst är skadad så bör den som tar in hästarna ha tydliga instruktioner om att ALLTID ta in den först. Å andra sidan, om den är tillräckligt frisk för att få gå i stor hage kanske det inte är så farligt att den springer - vad vet jag. Hos oss tar vi alltid in skadade hästar först, utan undantag.
 
Om en häst är skadad så bör den som tar in hästarna ha tydliga instruktioner om att ALLTID ta in den först. Å andra sidan, om den är tillräckligt frisk för att få gå i stor hage kanske det inte är så farligt att den springer - vad vet jag. Hos oss tar vi alltid in skadade hästar först, utan undantag.
Ja, tänkte jag med, dock är hon på plats så hon kunde tagit in hästen först. Dock säger hon att de är så pass allvarligt att den kanske inte kommer bli bra igen så
 
Skulle ta upp detta med stallägaren. För det första så är det den anställdes jobb att prioritera att en skadad häst tas in på sånt sätt att den inte blir stressad.
För det andra gjorde du allt rätt som väntade och borde inte få utskällning över huvud taget, speciellt inte när personenvägrar se och lyssna på dig.

I övrigt en del som står uppställda med intags service är låta och vägrar ta in sin häst själv då dom anser att det är personalens jobb och hellre siter och väntar än att ta i hästen själv.
 
Skulle ta upp detta med stallägaren. För det första så är det den anställdes jobb att prioritera att en skadad häst tas in på sånt sätt att den inte blir stressad.
För det andra gjorde du allt rätt som väntade och borde inte få utskällning över huvud taget, speciellt inte när personenvägrar se och lyssna på dig.

I övrigt en del som står uppställda med intags service är låta och vägrar ta in sin häst själv då dom anser att det är personalens jobb och hellre siter och väntar än att ta i hästen själv.
Ja, vi har gjort de men de säger endast ”hon är så, låt henne va, låt henne skälla” osv så de känns inte så kul
 
Men varför tog hon inte in sin skadade häst själv om hon ändå var i stallet? Och varför var det ditt fel när det verkar som att hennes häst inte tålde att stallskötaren tog in hens hagkompis först?

Har man en skadad häst i hagen som dessutom inte klarar av att tas in sist så tar man den först.
 
Men varför tog hon inte in sin skadade häst själv om hon ändå var i stallet? Och varför var det ditt fel när det verkar som att hennes häst inte tålde att stallskötaren tog in hens hagkompis först?

Har man en skadad häst i hagen som dessutom inte klarar av att tas in sist så tar man den först.
Jag vet inte, hon har vart på mig om andra saker också
 
Det är ju jätteonödigt att hon skriker på dig, och hon hade helt klart kunnat hantera det bättre!

Samtidigt tänker jag att om hästskötaren är mitt i att ta in hästarna och det är tre hästar kvar i hagen räknar nog inte hen med att två av dem ska försvinna ut ur hagen under tiden hen gör en vända upp till stallet? Hade inte lämnat en ensam häst kvar så, oavsett om den är skadad eller ej, när det är blåsigt och hästarna verkar extra spralliga, om jag inte vet att det går bra med den hästen (typ min egen hade jag lätt tagit sist i det scenariot) och det är väl inte så konstigt att upplysa dig om att det är olämpligt? Även om det kunnat göras på ett bättre sätt.
 
Det är ju jätteonödigt att hon skriker på dig, och hon hade helt klart kunnat hantera det bättre!

Samtidigt tänker jag att om hästskötaren är mitt i att ta in hästarna och det är tre hästar kvar i hagen räknar nog inte hen med att två av dem ska försvinna ut ur hagen under tiden hen gör en vända upp till stallet? Hade inte lämnat en ensam häst kvar så, oavsett om den är skadad eller ej, när det är blåsigt och hästarna verkar extra spralliga, om jag inte vet att det går bra med den hästen (typ min egen hade jag lätt tagit sist i det scenariot) och det är väl inte så konstigt att upplysa dig om att det är olämpligt? Även om det kunnat göras på ett bättre sätt.
Håller med. Samtidigt var det konstigt av hästskötaren att inte ta in den skadade hästen först av alla.
 
Håller med. Samtidigt var det konstigt av hästskötaren att inte ta in den skadade hästen först av alla.

Jo, men hen kanske bedömde att det räckte att den inte blev själv i hagen. Nu vet vi ju inte heller om det var tjugo hästar i hagen från början eller om hästskötaren tagit in typ två som kanske är lättast att ta in först av annan anledning, men det kan jag väl hålla med om.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
743
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
454
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: Funderarn
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 059
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp