Dålig av Previcox, alternativ?

Zoya

Trådstartare
Min tant fick ju diagnosen spondylos i ländryggen och artros i höfter och armbågar hos vetten och blev satt på Previcox eftersom hon också har känslig mage (äter omeprazol) då den ju ska vara skonsammare än t ex Rimadyl. Märkte ingen jätteeffekt direkt, kanske att hon vart tröttare än tidigare, men efter en vecka blev hon jättedålig i magen. Veterinären rekommenderade mig att pausa previcoxet tills hon var bra i magen.
Redan dagen efter var hunden gladare och sitt vanliga jag (jagar sin egen svans ivardagsrummet t ex) och två dagar senare satte jag in medicinen igen då hon var bra i magen.

Jag märker nu att hon inte mår bra på medicinen. Hon vinglar och verkar vara "illamående". Verkar också ha ont i magen på kvällen (tom blick och stirrar rakt fram när hon ligger i hundbädden).

Nu undrar jag om det finns alternativ till Previcoxet? Vågar man sätta in t ex Rimadyl eller Canidryl till en hund med lite känslig mage? Hon har ätit Rimadyl förut efter operation utan att bli dålig av det men bara i 7 dagars tid (kanske är för kort tid för att upptäcka biverkningar?).

Någon annan vars hund inte fungerat på Previcox?

Har ringt veterinären som ska ringa upp mig under dagen eller morgondagen men vill gärna ha lite "kött på benen" ang. alternativ när jag pratar med honom.
 
Min vet sa att man kunde behöva byta smärtstillande efter en tid. Jag bytte för att Previcox är så himla dyrt ;). Och då känner inte jag till fler än Rimadyl (och dess generika) samt Metacam. Du kan ju också prova att spruta henne med Cartrophen, många klarar sig helt utan smärtlindring efter en kur med sprutor.
 
Onsior är ett annat NSAID som även det är ett cox2hämmare (som previcox) men med en annan verksam substans.
Trocoxil är ännu ett men med skillnaden att den ges en gång i månaden som underhållsdos.
Tyvärr kan alla smärtstillande mediciner ha mag/tarmstörningar som biverkningar men därmed inte sagt att hunden reagerar på alla. Vissa kan funka bra medans andra inte alls funkar.
Diskutera ovanstående alt med din veterinär och hör vad de har att säga om dom!

Hoppas ni hittar något som funkar bra till tanten!
 
Har pratata med vetten som skrev ut Norocarp istället. Han sa att det är ju värt att prova, vissa tål det bättre än Previcox trots att statistiken säger att Previcoxen är bättre för de med magbesvär. Norocarp är ju väldigt mycket billigare än Previcox också - tror den skulle kosta typ 75 kr jämfört med Previcox 480 kr :nailbiting: så vi får hoppas det funkar!

Tydligen är också "depression" en väldigt vanlig biverkning till Previcox :eek:
 
Norocarp tuggtablett är betydligt snällre mot magen än andra (6-7 preparat) vi provat (artros). Onsior är däremot det som givit oslagbart bäst resultat på hunden, dock vet jag inte hur illa det är för magen eftersom den hund som käkade Onsior verkade ha stålbuk.
 
Min äter Trocoxil, som ges en gång i månaden! Vissa upplever att hunden blir konstig. De kan få ökad pälsväxt samt epulider.

Min är lite lugnare än förr, men glad och nöjd. Hon har fått fluffigare päls och epuliderna växer som aldrig förr.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 210
Hundhälsa Hejsan Min ena hund har eventuellt artros. Jag var hos veterinär med henne igår och veterinär böjde och vi kunde märka en reaktion både...
Svar
6
· Visningar
1 083
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 505
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Min hund har fått artros. Det var väl lite väntat då hon inte var 100% ren på röntgen vid 1 års ålder (godkänt men inte helt rent) och...
Svar
18
· Visningar
2 767
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp