Bukefalos 28 år!

Dålig av sushi?!

pepp

Trådstartare
Nu har jag märkt ett upprepande mönster när jag ätit sushi, cirka 1-2 timmar efteråt så är det som att nån hugger mig med knivar i magen och jag måste springa på toa, där det i princip rinner ut..

Det jag undrar, vad kan det vara?! Fisk tål jag, även ris. Har mina aningar att det kan vara antingen sojan eller wasabin? Soja äter jag inte vanligtvis, men stark mat äter jag mer eller mindre varje dag utan dessa symtom.
Tar oftast vanliga laxkuddar samt makirullar.

Ett jäkla helsicke då jag verkligen älskar sushi :(
 
Nu har jag märkt ett upprepande mönster när jag ätit sushi, cirka 1-2 timmar efteråt så är det som att nån hugger mig med knivar i magen och jag måste springa på toa, där det i princip rinner ut..

Det jag undrar, vad kan det vara?! Fisk tål jag, även ris. Har mina aningar att det kan vara antingen sojan eller wasabin? Soja äter jag inte vanligtvis, men stark mat äter jag mer eller mindre varje dag utan dessa symtom.
Tar oftast vanliga laxkuddar samt makirullar.

Ett jäkla helsicke då jag verkligen älskar sushi :(
Jag hade spontant tänkt att fisken kanske inte varit helt färsk? Jag har jättekänslig mage, men har aldrig reagerat på just sushi.
 
Jag hade spontant tänkt att fisken kanske inte varit helt färsk? Jag har jättekänslig mage, men har aldrig reagerat på just sushi.

Jo samma tanke har gått i mitt huvud också, men har ätit på olika ställen och alltid samma visa :(
Ingen av de jag har ätit med har blivit dåliga heller...

Har nog inte jättekänslig mage vanligtvis, är dock känslig mot gluten/mjölk men inte mycket annat...
 
Senast ändrad:
Fick för några år sedan en rejäl (med feber bl a) matförgiftning efter ett besök på en sushirestaurant. Jag hade dock inte ätit sushi. Hade kontakt med både sjukvård och "hälsovårdsnämnden". Enligt de senare så var miso-soppa en inte ovanlig källa till matförgiftning eftersom den står halvljummen (och ibland öppen) ganska lång tid ute i restauranten.
 
Crabsticks innehåller gluten! Vet dock inte vilka mängder det handlar om.

Det visste jag faktiskt inte! Är dock inte diagnostiserad glutenintolerant, så tror inte det är dom som är boven.. har googlat runt lite och folk verkar reagera lite mot wasabin :( (som jag älskar :cry: )

@mamman Misosoppa har jag ätit varje gång, likaså mitt sällskap, och dom har inte blivit dåliga...
 
Det visste jag faktiskt inte! Är dock inte diagnostiserad glutenintolerant, så tror inte det är dom som är boven.. har googlat runt lite och folk verkar reagera lite mot wasabin :( (som jag älskar :cry: )

@mamman Misosoppa har jag ätit varje gång, likaså mitt sällskap, och dom har inte blivit dåliga...
Usch vad tråkigt! :( Jag älskar också wasabi. Är det att det är starkt som man reagerar mot eller är det något ämne som det innehåller?
 
Har en kompis som ibland blev dålig när han åt vissa saker och det tog ÅR innan han listade ut att det var sesam (ink. sesamolja)! Kan det vara boven kanske?

Själv har jag blivit dålig av sushi en eller två gånger (av hundratals), och då har jag misstänkt att fisken inte varit färsk nog.
 
”Wasabin” är inte äkta wasabi utan ett hopkok av något som ska likna wasabi. Den wasabi som serveras på sushirestauranger och som man köper i butiker innehåller laktos. Jag är själv laktosintolerant och upplever alltid samma problem. Tänkte att det var väldigt märkligt eftersom sushi inte in innehåller laktos men ack så fel jag hade.... nu blir det ingen mer sushi för min del. Sushi utan ”fake wasabi” är inte alls lika gott, tycker jag. Äkta wasabi är säkert gott och troligtvis laktosfritt men det existerar knappt utanför Japan tydligen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp