Bukefalos 28 år!

Dålig av vaccin vs kattsnuva

Geysir

Trådstartare
Förra veckan kom ett mms där kattungen Berit 12 veckor, undrade om vi ville ha henne... Jo det ville vi ju såklart:love: Hon var helt ovaccinerad så det blev ju nästan det första vi gjorde, men hon blev febrig och hängig i nästan två dar av vaccinet.

Min fråga till er som kan katt är då som följer; är det självmål att ta andra sprutan så hon har skydd mot kattsnuva? Eller blir dom väldigt sjuka om dom råkar få det? Hon ska bara vara inne men både husse och jag träffar ju katter som är ute, även hundar och hästar har vi daglig kontakt med. Eller ska jag göra som med första sprutan, bara se till att jag är ledig nån dag efter och pyssla om henne om hon blir dålig igen? Och plugga in mej på hur man tar hand om febriga katter;):confused:

Tackar på förhand för att ni delar med er av er kunskap om katter, vill nån lära sej lite om eksem på islandshästar är det bara att hojta till:D:D
 
Sv: Dålig av vaccin vs kattsnuva

De kan bli väldigt sjuka av kattsnuva och det är inte ovanligt att smittan (särskilt herpes) ligger kvar latent och kommer tillbaks i omgångar så du bör försöka fullfölja vaccinationen. Dessutom är det jätteviktigt att vaccinera mot kattpest och det finns vad jag vet inga kattpestvaccin som inte även innehåller kattsnuvevaccin.

Det går ju att fråga veterinären om det går att använda avdödat vaccin istället om du är osäker på att använda samma vaccin igen.

Det kan vara klokt att försöka planera in nästa vaccination så att du är hemma med henne efteråt.
 
Sv: Dålig av vaccin vs kattsnuva

tack snälla för omtanken! då är det klart då, vi fullföljer så hon är vaccinerad mot kattsnuva med, så himla otäckt bara som förstagångskattägare att se hur det lilla pyret bara blir slööööö... men nu ska jag plugga hur man tar hand om en febrig katt, så ska jag såklart höra med vetten hur jag ska agera. Tycker dock det var rätt dåligt av vet att inte upplysa om det då jag sagt att jag inte kan nått om katter....
 
Sv: Dålig av vaccin vs kattsnuva

Ja, tyvärr kan veterinärer vara dåliga på att upplysa om biverkningar. Det är ju inte farligt med lite feber och slöhet vilka är kanske de vanligaste biverkningarna. Veterinärerna borde generellt sett bli duktigare på att informera om detta. Det är onödigt att kattägare ska bli rädda i onödan och det är ju lätt att avstå att fortsätta vaccinera om man blir skrämd. Fullt förståeligt.
 
Sv: Dålig av vaccin vs kattsnuva

Det kan mycket väl vara så att du slipper den biverkningen i framtiden. Immunförsvaret är känsligare precis efter flytt, och vad jag sett på mina ungar är det vanligare med reaktioner på första sprutan än på andra (jag vaccinerar vid 10 och 14 veckors ålder, så de är inte jättesmå heller).

Vissa katter får reaktioner senare i livet (som min gamle, som vid 15 års ålder började få nässelutslag efter vaccin) så det är alltid rätt att hålla ett öga på dem efteråt.
 
Sv: Dålig av vaccin vs kattsnuva

Min ena katt reagerade på vaccin EN gång. Jag fick då rådet av veterinären att leta upp en klinik som använde en annan leverantör, alltså ett annat märke på vaccinet. När jag gjorde det drabbades han inte av biverkningarna.
 
Sv: Dålig av vaccin vs kattsnuva

till alla:
vad snälla ni är!!! nu är jag helt hundra på att spruta nummer två ska ges, ser till att göra det när jag är ledig efter, så om nån vecka kommer jag kanske att slänga in ett inlägg om hur orolig jag är eller hur bra det går :D
 
Sv: Dålig av vaccin vs kattsnuva

Efter att min katt reagerade så har veterinärerna bett mig stanna på kliniken någon halvtimme efter vaccinationen, för att se så att han inte kraschar. Det kan du ju också be att få göra.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 244
Senast: mackan
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 738
Senast: alice
·
J
Hästvård Blev väääldigt långt men hoppas på att nån kanske kan läsa de och se om dom kan hjälpa :) Mitt sto fick lite små sår 10/10 förra...
2
Svar
21
· Visningar
5 628
Senast: Ponylove
·
B
Hästvård Nu gör jag ett försök att vända mig till er. Min häst har haft konstiga "sjukdomar" under en väldigt kort tid. Vetrinär har inte kunnat...
Svar
17
· Visningar
2 553
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp