Dålig behandling och kompensation.*långt*

EmmaW

Trådstartare
Min kisse kastrerades och öronmärktes i början av förra året. Jag upptäckte nu i år att tatueringen i örat inte syns alls. så jag ringde kliniken som gjort det. Dom ville att jag skulle komma in så dom fick titta och väl där höll dom med mig om att det inte gick att se vad som stod. Ny tid bokades in för ny örontatuering och efter lite velande gick dom med på att göra den kostnadsfri...
Väl där så vill dom inte göra den i samma öra pga av broskbildning vilket jag förstår till fullo då jag aldrig sett att det brukar bli så i ett öra av en tatuering tidigare. Dom erbjöd chip vilket jag tackade nej till då jag vet av erfarenhet att det inte alltid kollas chip och därför var mitt val örontatuering. Dom valde då efter ett ok från mig att sätta en tatuering i andra örat.

Båda gångerna har allting gått bra, katten har inte varit påverkad av örat, det har inte blött, varit svullet eller ens irriterat.
I går upptäckte jag att den nya tatueringen som är endast 2 veckor gammal inte syns ordentligt den heller! :down: Så i dag skulle jag dit för en undersökning och se om dom ansåg att den syntes eller inte och nej dom kom fram till samma , den syns inte heller.
Plötsligt ska dom göra den på en gång, katten har inte fastat, jag skulle iväg på em och iväg nästa vecka varpå att efter många om och men ställer jag in kvällens planer för att tatueringen ska göras om. igen. (ifall hon skulle försvinna av nån konstig anledning när jag är iväg nästa vecka)
Vetten kollar örat och säger att det inte ska vara några problem att fylla i den. Hon har inte mer broskbildningi det örat än vad min andra kisse har i sitt och den gjordes vid samma tidpunkt fast på annan klinik.
Katten lämnas in och jag går en sväng på stan i väntan på samtalet om att jag kan komma och hämta ut katten. '

Nåt blir fel på telefonen och jag får ett meddelande på telefonsvararen om dom har använt kanyl i örat vid tatueringen och att det har blött massor och att det nog inte skulle bli nåt bra resultat denna gången heller men att hon lämnar en påse foder i kompensation i receptionen :eek:

Väl tillbaka kommer dom ut med katten och en påse på ca 2 kg med ett foder för unga katter med hudproblem :crazy: Min kisse är över 6 år och har inga som helst hudproblem O_o

Så jag blev faktiskt arg :mad: Jag sitter nu med en kisse som har blivit sövd 2 gånger extra. Jag har åkt över 12 mil extra med en hysterisk katt för att fixa till det jag redan har betalat för förra året men som dom inte kunnat ordna. Hon är nu dessutom så förstörd i båda öronen att man inte kan se några tatueringar alls eller ens göra nya :down: Jag har ingen som helst användning av deras foder eftersom en kisse här hemma behöver ett specifikt foder för att må bra och dom har inte det. Jag har dessutom betalt regavgiften på numret som inte går att läsa i öronen.

Jag fick prata med chefen per telefon för att hon inte var där i dag. Jag förklarade att jag tidigare varit nöjd inte nu och jag vill ha nån form av kompensation för allt. Jag påpekade att jag inte ville bråka men inte heller tänkte släppa det om vi inte kommer överens eftersom jag nu sitter och har lagt både extra tid och pengar för att få det fixat och i stället sitter jag här med en kisse som har två förstörda öron :( . Hon ska kolla journalen och återkomma på måndag. Hon undrade även hur kompensationen skulle se ut varvid jag sa att den enda är nog ekonomisk eftersom det inte finns nåt dom kan erbjuda som jag faktiskt kan använda. Hon undrade då hur mycket, men jag svarade att jag i dagsläget inte visste.
Så nu sitter jag här hemma, tittar på min sovande nerbäddade kisse med tejpat öra och som fortfarande är lite groggy och undrar vad som är vettigt att begära i kompensation? O_o
 
Jag har bara betalat ett. dvs det första. Just nu är jag mest less för att kissen är förstörd i sina öron :(
 
Jag har bara betalat ett. dvs det första. Just nu är jag mest less för att kissen är förstörd i sina öron :(


Få tillbaka pengarna för tat:en är ju självklart. Utöver det vet jag inte om du kan begära någonting extra ekonomiskt för det illa utförda arbetet och kattens förstörda öron. Är det en utställningsmisse?

Mina är chippade. Du kan inte begära att få chipp som kompensation till din katt? Jag ser att du hellre vill ha tatuering men om det nu inte längre är ett alternativ så är ju chipp nästa steg för ID-kontroll.

Väldigt tråkigt att läsa vad som hänt. Men det verkar ju i alla fall som om veterinärkliniken tar det på allvar och inte försöker smita undan ansvaret. Var det samma veterinär som misslyckades med tatueringarna så kanske denne behöver se över sina rutiner?
 
Du bör kunna kräva milersättning eftersom de misslyckade ingreppen har lett till onödiga resor. I övrigt är det nog svårt att få rätt till något slags skadestånd. Gratis ID-chipning verkar självklart som en del av kompensation.
 
Kliniken hörde av sig i dag och dom vägrar kompensation! :meh: Så efter ett långt samtal så sa jag att jag kommer gå vidare med det hela till Konsumentombudsmannen i kommunen. Jag vill inte ha bråk men jag har lagt både pengar och tid i massor och fortfarande inte fått det jag har betalt för. Jag är inte nöjd alls.
:meh:
 
Kliniken hörde av sig i dag och dom vägrar kompensation! :meh: Så efter ett långt samtal så sa jag att jag kommer gå vidare med det hela till Konsumentombudsmannen i kommunen. Jag vill inte ha bråk men jag har lagt både pengar och tid i massor och fortfarande inte fått det jag har betalt för. Jag är inte nöjd alls.
:meh:

Det är ju rätt sällan garanterade resultat vid veterinära åtgärder.
Jag vet inte hur vanligt det är att tatueringarna blir svår/oläsbara, har en katt där det inte syntes vad det stod pga blekt resultat.

Jag tror att de kan anses ha gjort sitt eftersom de vid "ersättningsmärkningen" föreslog chip men du avböjde. Att båda öron nu är "förstörda" får du antagligen skylla dig själv för i och med att det var du som valde tatuering.

Sådant som är kända komplikationer/biverkningar till åtgärd kan man nog inte räkna med att få ersättning för.

Tyvärr.

En reflektion:
du skriver att du inte vill bråka men att du ändå kräver kompensation.
De två påståendena i detta ärende stämmer ju inte riktigt överens.

Hur stor (ekonomisk) skada anser du att du lider pga komplikationerna?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
2 936
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: Wonna
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 113
Senast: sandrafors
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 637
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp