Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

tibia

Trådstartare
Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak.

90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med omkullvridna händer. Det fiskades och rycktes konstant i hästarna mun genom hela programmet. Alla hästar utan undantag fipplade, gapade och visade obehag från munnen. 3 blåa tungor hann jag se under sändningen när kameran förmodligen av misstag filmade korta sekvenser nära hästens mun. Det sprutade och skvätte lödder och skum ur hästarna munnar, de kan ju inte svälja sin egen saliv när de inte kan använda tungan som är under tryck. På en av hästarna föll stången igenom så att den var helt parallell med stångtygeln. Ingen av hästarna gick med en lugn, sluten mun under programmet.

Det pickades, hackades och sparkades med sporrarna mer eller mindre hos alla ryttare. Vad ger det för signal till hästen att bli hackad med sporren mot en underkäke och tunga som sitter i ett skruvstäd? Hand utan skänkel och skänkel utan hand är ett välkänt begrepp inom klassisk dressyr.

Expertkommentator som visar prov på total kunskapsbrist (oavsett hur många GP vederbörande ridit). "Fina framben där i ökade traven" Med hängande rygg och bakben som paddlar på bakom hästen. Passage som visades var till största delen balanstrav i spänning, hästarna vaggade från sida till sida, ett kort och ett långt steg med bakbenen. Piaff som inlärd cirkuskonst utan någon som helst samling. Fanns vissa ekipage som visade ett uns av samling, men långt i från vad som är korrekt piaff.

Hästar, i princip alla som är så korta i formen att det uppstår en S-kurvatur i halskotpelaren och hästen får svårt att andas. Expertkommentatorns helt inkompetenta kommentar att hästen är "född sådan" Hårresande.

Krystade bortförklaringar av samma expertkommentator när en häst fick lämna banan med blödande mun.

Hur kan detta få fortgå, hur gick det så snett?
 
Jag har bara sett PK. Touchdown fipplade med munnen hela programmet igenom. Vad hände med att eliten ska rida med små små hjälper? Vikthjälper? Osv? Däremot, om man ska vara ärlig så tyckte jag att hans skänklar faktiskt såg rätt trevliga ut. Synd att händerna inte såg lika trevliga ut...
 
Jag såg inget av det spektaklet och tacka fan för det efter att ha läst det ovan skrivna. Har dock inte undgått mig att herr "Shit-tel" vunnit hela skiten och ej heller hurraropen bland hjärntvättade dressyrtanter i ridsportblaskorna. Stackars stackars hästar 😪
 
Samma undviker att titta på skiten. Jag tycker inte om att titta på djurplågeri oavsett form. Att det är packat in fint i glitter, lack och glans gör det inte mer svällbart för mig att titta på. Kejsarens nya kläder. Jag är glad att se flera ryttare profiler som jag följer på insta som pratar emot detta.
 
22cb83bf53f661af799c9909317d83dc.jpg


Bilden som publiceras 🤮 "happy athlete"
 
Det där kan väl inte vara rester av äkta skum runt munnen? Har aldrig varit med om att nån av mina sett ut så när skummet försvunnit, men hoppas jag har fel..:(
 
Det där kan väl inte vara rester av äkta skum runt munnen? Har aldrig varit med om att nån av mina sett ut så när skummet försvunnit, men hoppas jag har fel..:(
Jag reagerade på när han red in att hästen hade väldigt mycket skum i munnen, det är inte särskilt normalt.
 
De använder väl sockerpasta, det döljer ju mycket kring munnen också. Jag noterade att skummet på flera hästar var väldigt "stabilt". Inte alls som vanligt skum runt munnen.
 
Men brukar man inte ge en sockerbit till dressyrhästarna innan ritt för att det ska liksom se klädsamt ut med skummet och att hästarna ska se ut som om de är nöjda med bettet? Har för mig att jag läst det nånstans men kommer inte ihåg var. Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Men brukar man inte ge en sockerbit till dressyrhästarna innan ritt för att det ska liksom se klädsamt ut med skummet och att hästarna ska se ut som om de är nöjda med bettet? Har för mig att jag läst det nånstans men kommer inte ihåg var. Rätta mig gärna om jag har fel.
Det har jag också hört. Men det finns mer effektiva metoder. Såsom det där marshmallowskummet.
 
@Oknytt tror Kyra pratat om det? Sockerbiten alltså.

Vad är marshmallowsskum @Palermo ? :)
Jag kommer verkligen inte ihåg, men tror faktiskt inte det var hon??? Har för mig att det är ett "trick" att ta till för att få en skummig mun iaf samtidigt som man kan dra åt nosgrimman för kung och fosterland iom att ju hästen inte kommer naturligt kunna tugga sig till ett skum om man spänner hårt.

Edit, den som söker skall finna:

https://www.eurodressage.com/2020/03/31/latest-cover-sugar-paste-cream-hide-contact-issues

https://www.ehorses.com/magazine/news/equestrian-fraud-fei-takes-action-against-artificial-foam/
 
Jag kommer verkligen inte ihåg, men tror faktiskt inte det var hon??? Har för mig att det är ett "trick" att ta till för att få en skummig mun iaf samtidigt som man kan dra åt nosgrimman för kung och fosterland iom att ju hästen inte kommer naturligt kunna tugga sig till ett skum om man spänner hårt.

Edit, den som söker skall finna:

https://www.eurodressage.com/2020/03/31/latest-cover-sugar-paste-cream-hide-contact-issues

https://www.ehorses.com/magazine/news/equestrian-fraud-fei-takes-action-against-artificial-foam/
Nej kan ha blandat ihop med att hästarna fick sockerbitar för att stå stilla vid uppsittning 😅

Marshmallowfluff är jättegott :d
(Men märkligt att stoppa i en hästmun och förkastligt om man gör det för att dölja saker).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp